Grund & Markarbeten
Klodsmajor: Det Är kanske lika bra! Är ju inga stora mängder puts vi pratar så kostar inte mycket att åtgärda efteråt.
senmathal: Jag känner igen det där. Jag satte in ett nytt plåttak på vårt gamla hus och riktade och vägde in det nästan på millimetern med klossar under reglarna för att få det helt rakt. När jag var klar kom jag att prata men en kompis som är snickare om det och han sa att under 5 cm svack på ett tag ser man aldrig. Men problemet för oss amatörer är att veta när det är ok och när det
Sommarstugedröm: Hej! Tack för svar! Det hjälper jättemycket!
AXS: Lyft in en säck med grus. Gjut på betong om du vill ha det tätt. [bild]
Jolofssson: Hej! Vi har tänkt bygga ett uthus ca 9×5m med en för gäststuga/bastu och förråd alternativt carport i ena änden. Anledningen för storleken är att vi i dagsläget rivet ett uthus med dessa mått och kommer återanvända majoriteten av stommen för det nya bygget men nu över ett stort jäkla dike som finns just bakom befintlig byggnad men så dök några funderingar upp... 1. Jag har
partyoverallt: Jag behöver verkligen hjälp! Jag tyckte jag var duktig och grävde en fin rabatt bredvid en asfalterad bit. Nu har det dock börjat sprida sig gräs från rabatten och under asfalten som börjar spricka där gräset tränger igenom. Vad ska jag göra? Gräva upp rabatten och lägga X cm sand/0-90 eller liknande mellan jorden och asfalten? Döda gräset med ättika, bensin eller annat
Slaxhman: Håller på med en gästtoalett i källaren. Knackat ned det gamla kaklet och hittade kanalen där vattenrören kommer ned till toalett och handfat. Var täckt med hönsnät och runt lager puts, med tunna kakel ovanpå, sviktade i princip om jag tryckte med handen. Till problemet hör att avloppet till toaletten sitter extremt nära väggen, ca 1-1,5 cm som det ser ut nu. Således kan färdig
jonaserik: [citat] Har inte talat om storlek på vibb, men du verkar ha en annan åsikt om att formen inte kan svälla när man vibbrar, det gäller att sträva upp ordentligt, kanske med genomgående på mitten av formen för att den inte ska få kulmage. Här talas det om metervara på höjden
Mollan_7331: Skulle behöva tips på vad vi behöver göra med underlaget då vi har planer att lägga marksten på vår uppfart och uteplats. Planen är att lägga marksten, 21x14x5 plattor, på hela ytan (140kvm). På uppfarten ligger det för närvarande på delar av ytan ett tunt lager med makadam 8-16 ca 2-5cm. Under detta ligger någon kross med okänd tjocklek. vi grävde nyligen grund för garage på
Nickenille: Hej vänner, Har nu murat upp min grund med lecablock och nästa steg är syllpapp och syll. har använt lecablock/murblock med två spår i där jag var tredje skift har lagt armeringsjärn. På det sista översta skiftet har jag även där använt lecablock med två spår i. Min fråga är därför om jag skall fylla dessa två spår i översta skiftet med murbruk för att få en jämn yta
witten: Förstår att det är mycket nytt att lära sig i början :) "Dräneringen" är (i modern byggteknik) dräneringslagret av makadam + dräneringsrören. De ska hålla fritt markvatten ifrån att sugas upp i grundkonstruktionen. Ofta blir det stort fokus på själva dränrören här på forumet, och det kan väl vara relevant i de fall man har mycket vatten på tomten och källare. Men se det som
Lenza: Stolpskorna är väl varmgalvade, de tål att vara ute. Se till att det ligger stenmjöl närmast stolpjärnet så miljön hålls tät, dvs syrefattig, då tar det längre tid innan det ger sig.
jonaserik: Läckage varifrån ? Hur är isoleringen på KB gjord , den ska normalt gå igenom grundmuren ut till ett avstånd i mark på ca 1 - 2m, Är det bara slangarna som går ut genom väggen så kan det bli mera kondens med den nya VP, kondensen förflyttar sig innanför isoleringen och rinner då ut i väggen med div konstiga fenomen som följd, i övrigt med gula prickar så kan det vara en form av
Davion: Uppdatering: Jag smackade upp lättbetongbultar med 40 cm mellanrum i väggarna som agerade dels som distanser till en gjutram och dels en punkt för montering för armeringsnät. Därefter gjorde jag gjutramar av OSB-skivor, förstärkte dem och såg till att de satt fast ordentligt, ca 5 cm från ram till lättbetongväggens ej förstörda delar. Därefter blev det en gjutning bestående av
holmenas: Hej! Vi har bott i ett gavelradhus byggt 1955 sedan förra sommaren, vid inflytt var det kraftigt eftersatt i underhåll, bl.a var det aldrig dränerat på framsidan. Vi gjorde en komplett dränering i januari och jag håller nu på att gå igenom källarväggar för att se status. Dom flesta yterväggar ger fuktutslag (med en billig fuktmätare), och särskilt på ett ställe på framsidan ser
Åsa Lund: Kanske kallas det pumpgrop istället? Man vill inte tillföra fukt till luften inomhus så ha ett tätt lock ovanpå.
HerrKästel: Såhär en 4 år senare, vad för lösning blev det och hur funkar det? (sitter med en näst intill identiskt situation)
Jum: Hej. jag har för avsikt att bygga ett vidbyggt Inglasat uterum. för att få en stabil grund att lägga reglar på Så är min tanke att gräva ned till frostfritt djup och gjuta något liknande början/grund av en mur. Sedan bygger jag upp med hålsten till lämplig Höjd där jag kan lägga reglarna. finns det någon klok här som har tips kring detta? är det en bra idé? Om det är en bra
Autodidak1: [citat] Om innerröret lätt går att dra ur skyddsröret är det inget problem med att gjuta utan att provtrycka. Skulle det mot förmodan vara skada på ett rör så kan du byta det utan problem senare. Det gäller bara att inte bygga in det för mycket innan provtryckning så att det är fortfarande möjligt att byta.
Bernieberg: Jag gjorde en mindre utbyggnad (veranda) med krypgrund och körde med spåntade XPS-skivor som trossbotten. Dessa ska tydligen inte vara någon favorit för mössen. Det var enkelt att montera och ger 50 mm bonusisolering.
G-83: Du har en poäng. Men ska man göra något så hade jag lagt makadam typ en decimeter brett. Detta gör att det blir torrare och tjälen därmed trycker mindre. Men jag tror snarare att det är rötterna än tjälen som gjort detta. Jag hade kavat upp muren som den ska vara om jag skulle gjort om det. Att den ska tryckas ut jämnt över längden känns långsökt och därmed faller tanken om att
Möla76: Om huset är från runt 70-talet är det superviktigt att kolla om syllar mm är av tryck virke. Är det tryckt så ta dig en stor potion fundering på vad du ger dig in på. Samt att testa fukten i grundens träreglar, bärlinor mm.
mrdance: Jag har idag gamla stenplattor på källartak. Under dessa är det 1x1 cm grus och sand. Under det är det asfalt. Under det betongkonstruktion. Jag har tittat på granitkeramikplattor som är 60x60x2 cm: https://molnsatra.se/sortiment/marksten_plattor_och_murar/6858-granitkeramik_ardesia_nera_600x600x20 Eftersom asfalten under är gammal så undrar jag om jag borde lägga någon typ av
Nyfniken: [citat] Ja. Jag har mitt garage på en stenläggning med kabel under. Det funkar kanon. PS. Man ska dock tänka efter två gånger innan man låter klipparen gå någon längre väg på sten. Hjulen är hårda och det låter ganska mycket.
G-83: Hej. Om du bilar itu den i så små bitar att du kan köra med en stor padda på det ser jag inget fel med att använda massorna som fyll.
Samwest: [citat] Oh vilken utsikt! Sjukt fint!
tgr_se: Kolla med de som sköter sophämtning hos er. Annars brukar det finnas privata aktörer. Priset varierar säkert en del. Troligtvis billigare om ni sorterar själva. Vi hyrde tre 12m3 containrar för blandat avfall när föräldrarnas hus rensades ut. Minns inte vad det kostade men det va värt pengarna. Det går troligtvis inte på dina vanliga återvinningsbesök.
Trendigt: Jag hade nog satsat på att isolera och gjuta på befintlig platta. Gör man mycket av jobbet själv och endast beställer/lejer betong, tror SKB mycket väl fungerar med den höjden som framgår av bilderna, så blir kostnaden jämförbar med att regla nytt virke, isolera och gorma. Prova räkna på det, jag tror du kommer se att det är värt gjutning...