Byggahus.se
Hej,

Jag vill asfaltera en garageuppfart på ungefär 90 kvm och vill göra det ordentlig alltså gräva och lägga markduk och sen asfaltera.

En företag Lemminkäinen håller på bygga/asfaltera gatan och gång väger åt kommunen i område. Jag pratade med dem med tänke att dem skulle bjuda mig något lite billigare pris eftersom dem har alla maskiner redan på plats. Men på första träff fick jag en ganska grov beräkning som var också lite chokande.
Det skulle kosta runt 600 kr/kvm alltså mer än 50000 kr för hella uppfarten, mer än dubbelt så mycket som jag tänkte. Dessutom får man ingen ROT avdrag på den, huset som är byggt 1987.

Har även prata med PEAB och NCC som skulle komma i augusti.

Tycker ni också att det är för dyrt eller det var bara jag som var helt ute och cyklade?
Får man ingen ROT avdgra i denna tjänst?

Tack på fårhand!

Finns ett företag från Irland som ska vara billiga har jag hört!

Fan, jag kunde inte hålla mig!!

• Gilla
  • Haha
wildeside och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Martingallo och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här är en informerande översikt om kostnaden för asfalteringsarbeten:
[länk]
Tack för detta!
Har redan läst den men det står ingen info om priset och ROT.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
  • Gilla
Paul1040
  • Laddar…
Hej, nu vet jag inte var i landet du bor men priset är lite väl högt.
Asfalt ca 200 + moms
Förarbete ca 150 + moms

Du kan inte få ROT för asfalteringsarbeten. Vissa lyckas få för några m2 intill huset då man t.ex. dränerar(det gäller då återställning efter grävning). Men det gör liksom ingen skillnad.

Tänk på att samtliga företag i branschen just nu har högsäsong och allt går för fullt. Kan hända att du får tjata lite för att få dit dem men jag är säker på att du kommer få ett bättre pris av någon annan.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inget avdrag ges för

• asfaltering, sten- och plattläggning eller anläggning av gräsmattor, trädgårdsgångar, uppfarter, staket och murar; se även Trädgårdsarbete (rut)
  • kostnader för sprängbesiktning eller maskinell utrustning, till exempel grävmaskiner, borraggregat eller liknande.
Från [länk]
Okej då vet jag nu. Tack för info och länken :)

N nypon skrev:
Hej, nu vet jag inte var i landet du bor men priset är lite väl högt.
Asfalt ca 200 + moms
Förarbete ca 150 + moms

Du kan inte få ROT för asfalteringsarbeten. Vissa lyckas få för några m2 intill huset då man t.ex. dränerar(det gäller då återställning efter grävning). Men det gör liksom ingen skillnad.

Tänk på att samtliga företag i branschen just nu har högsäsong och allt går för fullt. Kan hända att du får tjata lite för att få dit dem men jag är säker på att du kommer få ett bättre pris av någon annan.
Ungefär den summa hade jag i huvudet. Bor i Sundsvall och ska prata med PEAB och NCC i augusti då ska jag få veta om vad dem offrar. Ska uppdatera här sen.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilken typ av arbete de håller på med på gatorna utanför ditt hus, men om det bara rör sig om vanlig underhållsbeläggning (alltså att de lägger ett nytt lager på befintlig väg) så har du inte så stor hjälp av att de ändå är i närheten iom att man inte har utrustning för att utföra dina förarbeten.

Om det är på det viset är mitt tips att hitta en extern lösning för förarbetena (göra själv eller en bra markfirma) och lyssna vad du får för pris på asfalten. Då borde det finnas utrymme för ett bra pris om dom ändå är där och lägger.

Däremot får du vara beredd på att asfaltleverantören inte kommer åtgärda eventuella garantiproblem som går att härleda till dåligt underarbete (typ sjunkningar eller ogräs som tränger upp). Så det är ingen bra idé att fuska med justeringen.

• Gilla
marny620 och 1 till
  • Laddar…
Lemminkäinen (företaget som håll på asfaltera gånger och väggar utanför mitt hus) nekade på grund av mycket arbete (iaf som du sa till mig).
Fick ett pris förslag från NCC: "Jag var och tittade på eran infart, jag uppskattar ytan till ca: 90m² och kostnad blir då 88 200 kronor inkl.moms. ABC, Site Manager, NCC Industry, Division Asphalt, Sundsvall"

Det är mer än dubbelt såg dyrt som jag hade tänkt mig.
Vill inte fuska men vill inte betala så mycket.
Alla förslag om något (mindre) billigare företag skulle uppskattas.

Trevlig kväll!

Hej, Sitter på 90kvm själv här i Härnösand och har precis fått förslag från Skanska på 97 000 blev mycket mer än vad jag hade tänkt mej med...
Så undrar lite vad det blev för dej och vad du gjorde?

Om man ska anlita någon för att asfaltera garageuppfart, är det något särskilt man behöver ska frpga då? Är det någon särskild asfaltstyp som skall användas eller tjocklek på asfalt tex? Jag har absolut noll koll gällande detta... :)

Fråga hur tjockt de räknar med att lägga, ser helst att det blir minst 3 men helst 4cm på en privat parkering, sen vill man ha en yta som är fin och inte är grov i strukturen så ABT 11 passar bra.

Är man ute efter bra pris kanske man kan göra upp med dom att om de får massa över nån dag pga felberäkning eller maskinhaveri kommer o lägger din yta men räkna då med att det kan bli annan massatyp som är grövre i strukturen.

Slutligen, att asfaltera är som att måla, det är underarbetet som avgör slutreultatet, man kan lägg asfalt rätt på gräsmattan och det ser skitfint ut tills man kör in bilen på det.
Så se till att ordna ett stabilt underlag med lite fall för vattenavrinning först.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Toppenbra svar!

Ska skicka ut lite förfrågningar och se vad det kan landa på. Har ju lite halvkrångliga ytor iom stenmurar och att det ska asfalteras inne i carport. Kör man med padda eller en mindre ångvält på sånt här?

Ja underarbetet kommer nog jag försöka göra färdigt. Det ligger 0/32 idag tror jag, som är paddat i olika omgångar. Sedan har det stått så i typ 5år sedan vi byggde huset och bilarna har kört och packat ytterligare. Så tror nog att det är rätt stabilt.... Lite 0/18 på det och padda över det ytterligare så blir det nog fint.

Dom kommer ha med sig både padda och en liten vält.

3 cm är för tunt, du bör lägga 45 mm ABT11. Krångliga ytor och inne i carporten gör ju att priset snabbt sticker iväg men handlagd garageuppfart borde ju ligga nånstans på 250-300 kr/kvm + moms skulle jag killgissa på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.