Hej, jag tänket plattsätta en yta där tunga murstenar, ett lager, kommer att utgöra kant och ligga i marknivå, men sand och plattor kommer att ligga i nivå med deras överkant på insidan. Måste jag gjuta en grund till murstenarna, eller finns det något sätt att komma runt det? Om man lägger stenarna direkt på bärlager/sand så lär de väl annars tryckas framåt av massorna innanför?

Hej.
Ja, de kommer ofrånkomligen tryckas ut/fram med tiden. Om du inte kan skapa mothåll på framsidan så är det fastgjutning som gäller ja.
Kan du inte gräva ner dem några cm i det materialet där du lägger dem, då får de ju mothåll?

T T.Gustafsson skrev:
Hej.
Ja, de kommer ofrånkomligen tryckas ut/fram med tiden. Om du inte kan skapa mothåll på framsidan så är det fastgjutning som gäller ja.
Kan du inte gräva ner dem några cm i det materialet där du lägger dem, då får de ju mothåll?
Jag har grävt för en rabatt framför, men jag får kanske släppa den planen :(

Bästa svaret

Det skadar ju inte att prova. Om du i framtiden ser att plattraden som ligger närmast innanför dina murstenar börjar sjunka, då är det med stor sannolikhet murstenarna som tryckts ut. Då kan du bara lyfta de plattorna som sjunkit och lägga på lite ytterligare material (2-5, sand, eller vad du nu har tillgång till) och lägga tillbaka plattorna. Återkommer problemet så är det bara fastgjutning av murstenen som gäller om det skall åtgärdas riktigt.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.