Nu börjar det låta komplicerat detta. Jag har två pumpbrunnar på tomten och kör samma koncept i båda. Har funkat i 5-10 år nu.

1. Billig pump, så liten som möjligt, från Bauhaus med 5 års garanti. Neptun nånting med vanlig flottör.
2. Finder Nivåvakt https://www.elfa.se/sv/nivavakt-fin...nagQpFUABv03-FnfvOkxcQnTrTWnoY8xoC8ooQAvD_BwE
3. Två nivågivare https://www.elfa.se/sv/kabelsond-15...&page=13&origPos=13&origPageSize=50&simi=98.9 som sitter monterade på ett VP-rör fäst med klammer längst upp.

I övrigt bara enkla plastkopplingar på pumpen och PEM-slang upp och ut ur brunnen

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Ungefär som min installation. En AL-KO från Jula och PEM slang med plastkopplingar. Har funkat bra i 8 är drygt. Saknar dock nivåvakt. Börjar fundera på att ta upp pumpen och skopa ur botten på brunn.

Vill ha det hyfsat enkelt att byta pump om det skulle vara nåt strul. Tänkte förbinda brunnarna med ett typ 50mm markrör som jag lägger slang/rör från pumpen i.
Elen tänkte jag lösa genom att lägga rör/slang som stickproppen ryms i från brunnen fram till fasaden (det är inte långt) och bara ha den ansluten med stickpropp.

Kommer använda pumpens inbyggda nivåvakt eftersom det ändå inte kommer bli mycket högre nivå än den tar.

Efter ett litet sidoprojekt med golvbrunnsbyte (skulle byta järnrören ut från huset, men man hade valt att ansluta golvbrunnen rakt under ytterväggen) har jag kopplat på dräneringen i brunnen, anslutningarna kom ca 40cm från botten.
Har testkört lite med en lånad pump, och den fick ändå jobba nån minut eller två för att få ur vattnet så det känns som att det kommer funka bra med befintlig brunn! (y)

MathiasS MathiasS skrev:
Nu börjar det låta komplicerat detta. Jag har två pumpbrunnar på tomten och kör samma koncept i båda. Har funkat i 5-10 år nu.

1. Billig pump, så liten som möjligt, från Bauhaus med 5 års garanti. Neptun nånting med vanlig flottör.
2. Finder Nivåvakt [länk]
3. Två nivågivare [länk] som sitter monterade på ett VP-rör fäst med klammer längst upp.

I övrigt bara enkla plastkopplingar på pumpen och PEM-slang upp och ut ur brunnen
MathiasS MathiasS skrev:

2. Finder Nivåvakt [länk]
3. Två nivågivare [länk] som sitter monterade på ett VP-rör fäst med klammer längst upp.

Hej MathiasS
Kan du skicka en bild eller instruktion på hur går att koppla nivåvakt med nivågivaren?
Tack på förhand
MVH Firas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.