Hejsan. Nyligen köpt ett hus med källare. Finns två ”inredda rum” i källaren och jag upplever vääldigt speciell lukt, inte mögel utan mer ”instägd, unken” doft? Kanske alltid luktar så i en orörd källare sen 64?
Men iaf, det är inte ”omdränerat” sen 64 vad jag vet (ligger 8 exakt likadana hus eftrr varandra o ingen har dränerat, vad nu det spelar för roll:) )
Källaren är väldigt lite inredd, inte massa möbler med socklar etc utan det är fritt på dom flesta ställen på golvet.
Luftfuktigheten ligger mellan 45-55% ofast (en avfuktare går hela dagarna men inte kvällstid men den sänker inte så mycket, kanske 2-3% på sin helhet)
Ligger i ena rummet ett trägolv, med en matta över och i andra rummet en matta rakt på betonggolvet, det är dom jag funderar på om det kan va orsaken? Enl bes gubben är den mattan ingen fara att ha i en källare? Och i rummet med trä under (orginal från 64) har jag inte lyft o kollat något!
Väldigt rörig tråd så bättre ni frågar så komplerar jag, hoppas nån har förslag på hur man kan börja för att bli av med lukten (eller om jah får leva med det?)
Hur vet jag om jag måste dränera?
Fuktundersökning i källare med en fuktmätare på trägolv och resultatrapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från besprottokoll

En hand som lyfter en mörkgrå matta för att blotta ett underliggande trägolv vid en dörröppning.
Skapa konto
(Översta allrummet, nedersta ett sovrum i källaren med samma matta, inget trägolv under i sovrummet)

super tacksam för svar och fråga gärna om jag ska tillägga något!

Troligtvis träreglar i vägg och golv ?
Jag rev ut och tog bort all trä, nu luktar det ingenting.
Renoverat rum med borttagna träreglar, synlig isolering i golv, tom vägg med sättningsbruk.
Skapa konto
Renoverat golv med träreglar och mineralullsisolering, avlägsnat material i påsar och tegelvägg i bakgrunden.
Skapa konto
Renoverat rum med borttagna golvbrädor som visar träreglar och tomma utrymmen, nära en trappa och öppen spis.
Skapa konto
Renoverad öppen spis med borttagna träreglar i vägg och golv, inga synliga mögel eller luktproblem.
Skapa konto
Renoveringsarbete med borttagna träreglar på golv med verktyg och katt.
Skapa konto

• Rivningsarbete vid en öppen spis, visar exponerade tegelstenar och borttagna träreglar på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Emile88 och 1 till
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
okej! Såg bra ut!:) inte väggar, bara i golvet.. men hur va lukten hos dig? För somsagt luktar inget mögel utan luktar unket..

M monken90 skrev:
okej! Såg bra ut!:) inte väggar, bara i golvet.. men hur va lukten hos dig? För somsagt luktar inget mögel utan luktar unket..

Det luktade unket och ”fuktigt”, svårt att förklara men det luktade inte friskt. När allt organiskt försvann blev det fräsch lukt.

kan tillägga att det inte var någon fukt alls i källaren eller mögel

Vi har haft samma problem med lukt innan vi tog bort de gamla träreglarna och ersatte dem med stålreglar samt byggde upp en nivellgolv på betongplattan med fläkt och utsug.

Det luktade unket och ”fuktigt”, svårt att förklara men det luktade inte friskt. När allt organiskt försvann blev det fräsch lukt.

kan tillägga att det inte var någon fukt alls i källaren eller mögel

Okej låter exakt som här! Ska göra liknande då och riva upp o titta! Tack så mycket!

E Evamag skrev:
Vi har haft samma problem med lukt innan vi tog bort de gamla träreglarna och ersatte dem med stålreglar samt byggde upp en nivellgolv på betongplattan med fläkt och utsug.
Okej, jasså ni byggde nivellgolv, funderat på nått liknande men skulle helst slippa ha en fläkt i trädgården gåendes men kanske e nyttigt!:) börjar nog med att riva upp nuvarande golv och låta bara mattan ligga på betonggolvet (som i ”sovrummet”)

Fläkten var liten och var placerad på källarväggen. Var i princip tyst så inget som störde. Nackdelen var att det byggde drygt 10 cm.

• Gilla
monken90
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Fläkten var liten och var placerad på källarväggen. Var i princip tyst så inget som störde. Nackdelen var att det byggde drygt 10 cm.
Okej! Vet du ungefär pris på systemet?:) 10cm lät ju ganska mycket. För i resterande rum i källaren är det bara betonggolv

E Evamag skrev:
är det något man kan installera själv ?

Det var några år sedan så minns inte pris. För händig går det bra att göra själv

• Gilla
monken90 och 1 till
  • Laddar…
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
efter att ha granskat lite mer, är det golvvärme eller vad är alla rör?

M monken90 skrev:
efter att ha granskat lite mer, är det golvvärme eller vad är alla rör?
det är radiatorrör till elementen. Dom ska kapas och gå längst med väggen. Tidigare ägare har nog velat ha det som någon typ av ”golvvärme”

• Gilla
monken90
  • Laddar…
det är radiatorrör till elementen. Dom ska kapas och gå längst med väggen. Tidigare ägare har nog velat ha det som någon typ av ”golvvärme”
Hade liknande som jag rev ut här. Badrum byggda i slutet av 50-talet. Värmerören till radiatorerna var förlängda och låg i slingor i golvet som någon form av golvvärme som inte gick att justera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.