Hejsan. Nyligen köpt ett hus med källare. Finns två ”inredda rum” i källaren och jag upplever vääldigt speciell lukt, inte mögel utan mer ”instägd, unken” doft? Kanske alltid luktar så i en orörd källare sen 64?
Men iaf, det är inte ”omdränerat” sen 64 vad jag vet (ligger 8 exakt likadana hus eftrr varandra o ingen har dränerat, vad nu det spelar för roll
)
Källaren är väldigt lite inredd, inte massa möbler med socklar etc utan det är fritt på dom flesta ställen på golvet.
Luftfuktigheten ligger mellan 45-55% ofast (en avfuktare går hela dagarna men inte kvällstid men den sänker inte så mycket, kanske 2-3% på sin helhet)
Ligger i ena rummet ett trägolv, med en matta över och i andra rummet en matta rakt på betonggolvet, det är dom jag funderar på om det kan va orsaken? Enl bes gubben är den mattan ingen fara att ha i en källare? Och i rummet med trä under (orginal från 64) har jag inte lyft o kollat något!
Väldigt rörig tråd så bättre ni frågar så komplerar jag, hoppas nån har förslag på hur man kan börja för att bli av med lukten (eller om jah får leva med det?)
Hur vet jag om jag måste dränera?
Från besprottokoll
(Översta allrummet, nedersta ett sovrum i källaren med samma matta, inget trägolv under i sovrummet)
super tacksam för svar och fråga gärna om jag ska tillägga något!
Men iaf, det är inte ”omdränerat” sen 64 vad jag vet (ligger 8 exakt likadana hus eftrr varandra o ingen har dränerat, vad nu det spelar för roll
Källaren är väldigt lite inredd, inte massa möbler med socklar etc utan det är fritt på dom flesta ställen på golvet.
Luftfuktigheten ligger mellan 45-55% ofast (en avfuktare går hela dagarna men inte kvällstid men den sänker inte så mycket, kanske 2-3% på sin helhet)
Ligger i ena rummet ett trägolv, med en matta över och i andra rummet en matta rakt på betonggolvet, det är dom jag funderar på om det kan va orsaken? Enl bes gubben är den mattan ingen fara att ha i en källare? Och i rummet med trä under (orginal från 64) har jag inte lyft o kollat något!
Väldigt rörig tråd så bättre ni frågar så komplerar jag, hoppas nån har förslag på hur man kan börja för att bli av med lukten (eller om jah får leva med det?)
Hur vet jag om jag måste dränera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
super tacksam för svar och fråga gärna om jag ska tillägga något!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Troligtvis träreglar i vägg och golv ?
Jag rev ut och tog bort all trä, nu luktar det ingenting.
Jag rev ut och tog bort all trä, nu luktar det ingenting.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
M monken90 skrev:
Det luktade unket och ”fuktigt”, svårt att förklara men det luktade inte friskt. När allt organiskt försvann blev det fräsch lukt.
kan tillägga att det inte var någon fukt alls i källaren eller mögel
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OestlundJ skrev:
Okej låter exakt som här! Ska göra liknande då och riva upp o titta! Tack så mycket!
Okej, jasså ni byggde nivellgolv, funderat på nått liknande men skulle helst slippa ha en fläkt i trädgården gåendes men kanske e nyttigt!E Evamag skrev:
Hade liknande som jag rev ut här. Badrum byggda i slutet av 50-talet. Värmerören till radiatorerna var förlängda och låg i slingor i golvet som någon form av golvvärme som inte gick att justera.OestlundJ skrev: