Byggahus.se
Har ett intressant problem i en lada vi har. En del av ladan som var ladugård (dvs där korna stod) är numera omgjord till verkstad med en gjuten platta för säkert 30-40 år sedan. Denna del är murad med någon form av lättbetongblock. På andra sidan väggen så fanns den gamla gödselstacken med en nedgrävt gödsel/latrinhål som nu inte har använts på säkert 40 år och börjat rasa samman.
Tyvärr har det lett till att lättbetongväggen börjat flytta sig utåt mot latringropen (typ 25 mm). Golvet runt latringropen består av 5 cm betong som har spruckit ordentligt. Tyvärr har vi väldigt högt grundvatten (speciellt ett år som detta) så det står 1-2 dm vatten i latringropen.

Så här ser det ut!
3D-modell som visar skada på lada med mått, betongplatta och vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Olika material och storlek. Den vita väggen är väggen mot verkstaden.
Ett hörn av en lada med lättbetongvägg som bågnar utåt och en spricka vid sockeln, med trävägg och lampljus.
Väggen mot verkstaden som har börjat bågna och sätta sig mot gödselbrunnen.
Sprickor i betonggolv och lättbetongvägg med synlig förskjutning i en omgjord lada.
Skapa konto

Spricka mellan den gamla gjutna plattan och lättbetongväggen i verkstaden.

Sprucken betong och skadad lättbetongvägg i en gammal ladugårdsbyggnad som omvandlats till verkstad.
Skapa konto

Gödselbrunnen.

Min plan är att ta ut den trasiga betongen, gräva ut lägga makadam 8-16 150mm makadam och sedan ett tunt lager isolering (ev så skippar jag detta då vi inte tänkte värma upp denna del). Sedan armering och betong från betongbil (20m² dvs ca 3-4 m³). Tänkte även fästa några fästen så jag kan sätta två balkar som kan stadga lättbetongväggen (som säkert har stått där i 70 år.

Så nu kommer frågorna.
  • Stabilisera lättbetongväggen, jag tänkte gjuta fast fästen för två balkar som skall stabilisera väggen. Jag tror att en stadig betongplatta kommer att hålla allt på plats men när man ändå håller på känns det som man kan göra det lite rejälare. Eller finns det nått smartare sätt?
  • Cellplast eller ej? Kan ju lätt bli ganska mycket att gräva och jag vill ju inte förlora stabiliteten på den existerande gjutna stommen. Och cellplast bygger ju snabbt ganska mycket höjd. Men cellplast är ju kapilärbrytande så det kanske inte är så dumt ändå.
  • Dubba eller inte, Det verkar ju finnas två teorier, att man skall låta den nya plattan vara flytande och lägga in en plastskiva eller liknande mellan den gamla grunden och den nya plattan. Eller att dubba fast den med armeringsjärn typ cc50 som borras in i den gamla grunden och sätts fast i armeringsnätet.
  • Dränering? Kan man göra nått åt detta? Eftersom det är grundvatten så känns det inte som att vi kan dränera detta någonstans, det finns ingenstans där vi eg kan leda bort vattnet som är lägre än denna punkten. I den gamla brunnen så står vattnet ungefär 1-2 m under markytan (i detta rum) beroende på tid på året.
  • Projekteringshjälp, finns det någon som har erfarenhet av någon som kan projektera ett sådant litet projekt och berätta vad som är smartast att göra i närheten av Luleå.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.