4 228 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Betong - kornstorlek
Hej!
Köpte två påsar betong på biltema. När jag kom hem så såg jag att de hade kornstorlek >50mm. När jag gjutit innan så har betongen haft kornstorlek 0-8mm.
Är det samma användningsområden för de olika kornstorlekarna? Är det bara att köra på eller borde jag åka tilllbaks med påsarna?
Jag gjuter plintar till ett staket.
Köpte två påsar betong på biltema. När jag kom hem så såg jag att de hade kornstorlek >50mm. När jag gjutit innan så har betongen haft kornstorlek 0-8mm.
Är det samma användningsområden för de olika kornstorlekarna? Är det bara att köra på eller borde jag åka tilllbaks med påsarna?
Jag gjuter plintar till ett staket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 973 inlägg
https://www.biltema.se/bygg/murning/betong/betong-25-kg-c3240-2000044152
Gissar jag på.
Tror också man blandar termen kornstorlek och skikttjocklek.
Gissar jag på.
Tror också man blandar termen kornstorlek och skikttjocklek.
32 mm har man ju varit med om, men 50 mm är ovanligt. Den du pratar om har dock 12 mm, vilket även det är ganska stort för en produkt på säck.
Hur den fungerar till plintar är svårt att svara på så det verkar omöjligt att få tag på datablad till deras egna produkter. Men upp till 12 mm på ballasten är absolut inget negativt.
Hur den fungerar till plintar är svårt att svara på så det verkar omöjligt att få tag på datablad till deras egna produkter. Men upp till 12 mm på ballasten är absolut inget negativt.
Du får ursäkta, men jag behöver ett tydligare svar Betyder det att du tror att jag kan använda den eller ej?C C.Lundin skrev:32 mm har man ju varit med om, men 50 mm är ovanligt. Den du pratar om har dock 12 mm, vilket även det är ganska stort för en produkt på säck.
M.a.p. på kornstorlek, absolut.Grandalf skrev:
I övrigt får man väl lita på Biltema när det kommer till informationstexten då man ej hittar ett datablad där exponeringsklasser framkommer.
Så ja, du kan använda produkten till dina plintar.
Missade förresten svaret @13th Marine gav ovan. Om du inte insett det än så blandade du ihop ballaststorlek och rekommenderad skikttjocklek.
Betongen du hänvisar till har tryckhållhetsklass c32/40. En vanlig klass som duger alldeles ypperligt till villagrunder, plintar och annat. Är betongen utsatt för mycket frysningar så kan du ha en lufttillsats. Men man når minst lika bra resultat med lite lägre vattental. 0,45 brukar köra när jag gjutit mina plintar och det har aldrig någonsin blivit frysskador på någon plint jag har gjutit. Tänk på att dessa påsar innehåller ballast och vct-talet är mot mängd betong. Hittar dock inget dokument som påvisar vilka proportioner det är i Biltemas betong. Läs på påsen och blanda mängden vatten enligt (cement x 0,45).
Minsta skiktstorlek innebär att du ej bör understiga det talet som anges. I det här fallet 5 cm tjock bör du minst gjuta. 12 mm kornstorlek är också vanligt i den här klassen. Vill du ha starkare plintar så armerar man. Fast till ett staket räcker det med ett armeringsjärn.
Det är bara att köra på.
Minsta skiktstorlek innebär att du ej bör understiga det talet som anges. I det här fallet 5 cm tjock bör du minst gjuta. 12 mm kornstorlek är också vanligt i den här klassen. Vill du ha starkare plintar så armerar man. Fast till ett staket räcker det med ett armeringsjärn.
Det är bara att köra på.
Innan missuppfattningar sker så vill jag bara påpeka att exponeringsklass XF1 som hade varit aktuellt här påverkas ytterst lite av VCT(ej tal om något vatten/cementtaltal). Visst finns det ett rekommenderat max VCT för aktuell exponeringsklass, men det är mycket mer avancerat än så.Silver78 skrev:
Betongen du hänvisar till har tryckhållhetsklass c32/40. En vanlig klass som duger alldeles ypperligt till villagrunder, plintar och annat. Är betongen utsatt för mycket frysningar så kan du ha en lufttillsats. Men man når minst lika bra resultat med lite lägre vattental. 0,45 brukar köra när jag gjutit mina plintar och det har aldrig någonsin blivit frysskador på någon plint jag har gjutit. Tänk på att dessa påsar innehåller ballast och vct-talet är mot mängd betong. Hittar dock inget dokument som påvisar vilka proportioner det är i Biltemas betong. Läs på påsen och blanda mängden vatten enligt (cement x 0,45).
Det är bara att köra på.
Edit: Skulle givetvis stå XF1.
Generellt medför höga vct-tal risk för frysning när betongen är ung. Man kan grotta ned sig med kubhållfasthet och allt annat vad det innebär. För den som är nyfiken kan kolla lite påC C.Lundin skrev:Innan missuppfattningar sker så vill jag bara påpeka att exponeringsklass XF1 som hade varit aktuellt här påverkas ytterst lite av VCT(ej tal om något vatten/cementtaltal). Visst finns det ett rekommenderat max VCT för aktuell exponeringsklass, men det är mycket mer avancerat än så.
Edit: Skulle givetvis stå XF1.
www.svenskbetong.se/images/pdf/Europastandard_fr_betong.pdf
Men det jag i princip ville påpeka är att man inte kör i för mycket vatten och att 32/40 duger alldeles ypperligt till plintar. Det brukar stå en rekommendation på blandningsförhållande på säcken och man bör inte överstiga rekommendationen.
Huruvida betongen fryser när den är ung eller inte har vi inte diskuterat. Inte heller har det någonting med exponeringsklasser att göra.Silver78 skrev:
Generellt medför höga vct-tal risk för frysning när betongen är ung. Man kan grotta ned sig med kubhållfasthet och allt annat vad det innebär. För den som är nyfiken kan kolla lite på
www.svenskbetong.se/images/pdf/Europastandard_fr_betong.pdf
Men det jag i princip ville påpeka är att man inte kör i för mycket vatten och att 32/40 duger alldeles ypperligt till plintar. Det brukar stå en rekommendation på blandningsförhållande på säcken och man bör inte överstiga rekommendationen.
Sedan står ju hållfastheten på påsen, så det är knappast något frågetecken heller.
Men som sagt så var vi väl ändå hyfsat överens om att det inte är något problem att använda nämnd betong till plintarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur kontrollera/besiktiga nygjord dränering?
Grund & Markarbeten -
Grannen vill bygga pool över våra VA-ledningar
Grund & Markarbeten -
Enklaste sättet att sortera ut 0-32
Grund & Markarbeten -
Isolering källare med makadam och eps, mängd?
Grund & Markarbeten -
Bör jag dränera innan jag bygger altan?
Grund & Markarbeten