Grund & Markarbeten
Bodum130: Det gick bra, alla skivor låg kvar. Isoleringen gjorde att vi kunde starta 1månad tidigare med bygget.
Prosit: Jag tänker att jag inte vill att det suger in vatten i sockeln/grunden - därför dränakiva.
David_Berglund: Det är nu 48h sedan vi göt, bör man avvakta med infästning med kemankare till man mått högre hållfasthet, eller spelar det ingen roll? Muren kommer inte ta några marktryck inom den närmaste månaden, alltså över 28 dagar.
nrb11: Tusen tack för tipsen. Jag tar med mig dem till diskussionen med rörmokaren.
quip: Tack! Då tror jag det blir en byggnadsingenjör härnäst!
Metros: Hej och tack för svaret. Det är en egendom jag bjuder på. Vi får en undersökning om / när vi vinner budet. Ville bara få råd före en undersökning.
Argastesnickaren: Precis, och det är en risk konstruktion. Finns hur många länkar och hus med problem som helst. Några klarar sig längre än andra men förr eller senare blir det problem. Se en av många länkar. https://www.obmgruppen.se/vent-uppreglade-golv
Silver78: Ju längre du väntar med att fasa av desto hårdare blir det att skära och slipa materialet. Risken med att fasa av är att du blottar armeringsjärn och dessa kan börja rosta. En variant är ju att efterhandsgjuta men hur hållbart det blir är ju en fråga hur garaget används. Ett alternativ kan ju vara att grusa upp och packa med finare material.
Pellepax: Hur skulle ni isolera och dränera en fribärande platta med konstruktion enligt bild? Skulle ni lägga dräneringen precis under den fribärande plattan på husets sidor eller ända längst ned vi betonghålstenens början vid berget? Det är betonghålsten ned till schaktberg på alla husets sidor och tomten sluttar ca 3 meter från sektion 1-1 till sektion 4-4. Vid sektion 4-4 är det
Jo-han: Rören är till för att transportera bort stående vatten för att hålla grunden torr. Hade vattnet runnit rakt igenom så hade det snarare tytt på att rören är igensatta och definitivt inte fyller sin funktion. Prova att spola vatten i ett Löst dräneringsrör så ser du att det läcker som ett såll. Som jag ser det har du två problem där det absolut största är att det inte är tätt
Dahlberg88: Skicka in ritningen som du bifogade så bör det räcka
Mike Jones: [citat] Okej, men om jag är så noggrann vid förarbetet så borde det funka då. Jag hade tänkt att gjuta själv med form så som du säger, detta är endast en tanke för att kunna komma igång med bygget tidigare ifall vi får en kall vinter..
John_Anders: Spontant skulle jag gissa att det är mindre jobb att lyfta huset med domkrafter och lägga ett till varv murblock än att gräva ur. Med en utgrävning kommer man ju närmre grundvatten och måste se över dränering mm
Björn59: Jag har en gammal ladugårdsbyggnad där stengrunden sjunkit undan. Den användes för djurhållning tills för ca 50 år sedan och hade då fel lutning på marken utanför grunden. För ca 10 år sedan lejde jag en grävare som rättade till lutningen och jag tror att det varit stabilt efter det. Jag antar att det är pga den felaktiga lutningen som stenarna har rört sig eftersom vatten runnit
Stuff: Ingen isolering utvändigt. Murade väggar i hålsten. Dränering fortfarande orginal från 1968 men väl fungerade så vi har inte haft någon anledning att stressa med omdränering. Kanske blir om några år innan vi ev bygger inglasat uterum. Invändigt fanns det fuktindikation i golvkonstruktionen och svag lukt vid tillträdet så därför rev vi ut allt organiskt och satsade på med
Jörgen Ö: Trams, vilket snabbtorkande betong som helst går utmärkt! Finjabruket duger gott. Det är den enklaste av gjutningar du ska göra, knappt man kan kalla det gjutning. Tror du klarar dig med en säck
MatthewCampbell: Öppnade ett försäkringsärende vart Anticimex inkallades (kostnadsfritt) för att göra en okulär besiktning. Resultatet blev följande rekommendation: [citat] Kompletterade det första inlägget med bilder från källaren och stupröret i frågan. Testade själv att spola vatten i stupröret och kollar i brunnen att vattnet rann via dräneringen. Oklart om allt vatten rann bort via brunnen
Markarbetaren: [citat] Man brukar räkna arbetstimmar, dvs. totala mantimmar. Vi gjorde en platta för några veckor sedan, 75m2, 50cm kantblock, 40cm cellplast, 40cm kantbalk med byglar 30cc, några voter mitt i grunden, mattor och förstärkning med 50-talet 2m lösarmering. Tog 1,5 dag för 3 man, dvs. 36 arbetstimmar. Men då var allt material inom räckhåll, färdigklippt lösarmering, najomater osv. Allt
vectrex: Jag tycker inte du behöver göra ett dugg. Trät ser ju ut att må prima och att du har 80-90% RH i en uteluftsventilerad plintgrund är inte konstigt eftersom utomhusluften ligger (minst) däromkring vid denna tiden på året. Att ventilera mera kommer inte göra någon skillnad nu.
marsi: [citat] Nej. Det är svamp och mögel som ska undvikas först och främst. Ställs påslag vid 70% Rh och avslag vid 60% Rh går det bra. Odla inomhus är en balansgång mellan olika parametrar som är väl kartlagda med empiriska studier. Fel forum bara.
Mattsan33: Jag kommer nog lägga 5 cm frigolit direkt på betongen och sedan dammduken och sedan 5 cm frigolit till + markduk för att skygga duken och få lite extra isolering. Tack för bra svar allihopa!
Höghus: 1) Jag limmade stålskenan för stålreglarna på flytspacklet. Det hade nog inte gått så bra direkt på eps-en. 3) Dammsug och prima. 4) Reglar funkar bra. Jag fäste mina med långa monteringsskruv i plugg i plattan så det blev lite justerbart. Dra sedan i en skruv och dra upp dom med kobenet innan eps-en brunnit klart. Spara lite eps för att blanda till och fyll i hålet efter reglarna.
byggarätt: [citat] Fixa en ruvi fuktmätare fjärravläst så att du verkligen kan sova lungt
Höghus: [citat] Testat, men det räcker inte till. /Höghus
kashedian: Hej, En vän ska bygga ett stort växthus i lösvirke och ska plantera direkt på marken inomhus. Det vi funderar över är hur man ska utforma grunden. Jag föreslog plintgrund, men ska man då schakta och därefter lägga matjorden över makadam?
jonengs: Hej Ska bygga ett Attefallshus på 25 kvm på vår tomt. Stugan har vi tänkt ska vara uppvärmd året om (ej golvvärme). Marken ligger på en liten höjd på tomten med orörd skogsmark och jag hade tänkt göra så mycket som möjligt själv. Har landat i att stugan ska byggas på isolerad platta. Borde förstås anlita ett proffs men har trots allt som målsättning att göra så mycket som