Grund & Markarbeten
Höghus: 1) Jag limmade stålskenan för stålreglarna på flytspacklet. Det hade nog inte gått så bra direkt på eps-en. 3) Dammsug och prima. 4) Reglar funkar bra. Jag fäste mina med långa monteringsskruv i plugg i plattan så det blev lite justerbart. Dra sedan i en skruv och dra upp dom med kobenet innan eps-en brunnit klart. Spara lite eps för att blanda till och fyll i hålet efter reglarna.
byggarätt: [citat] Fixa en ruvi fuktmätare fjärravläst så att du verkligen kan sova lungt
Höghus: [citat] Testat, men det räcker inte till. /Höghus
kashedian: Hej, En vän ska bygga ett stort växthus i lösvirke och ska plantera direkt på marken inomhus. Det vi funderar över är hur man ska utforma grunden. Jag föreslog plintgrund, men ska man då schakta och därefter lägga matjorden över makadam?
jonengs: Hej Ska bygga ett Attefallshus på 25 kvm på vår tomt. Stugan har vi tänkt ska vara uppvärmd året om (ej golvvärme). Marken ligger på en liten höjd på tomten med orörd skogsmark och jag hade tänkt göra så mycket som möjligt själv. Har landat i att stugan ska byggas på isolerad platta. Borde förstås anlita ett proffs men har trots allt som målsättning att göra så mycket som
DanielPinjegård: [citat] Mest troligt inte då plasten är fullt synlig även om gruset nu sjunkit undan en del. Prova kan du göra såklart men häng inte upp dig på att få ersättning. Se till att få dit en duktig firma som tar hand om ditt hus. Värdehöjande åtgärd dessutom då den håller I 50år eller så.
andhak2802: Hej, Någon som har en aning om vad det skulle kosta att bygga ut huset med källare istället för platta på mark? Gäller 35kvm och lerjord. Fått en offert på 600 000kr och vet inte om det är rimligt men det verkar dyrt. Bygger vi inte ut med källare måste vi totalrenovera befintlig källare för att få en trevlig tvättstuga och det kostar ju det med. Tack! mvh Andreas Håkansson
Chica74: Har exakt samma problem i min källare, dräneringen är 14 år gammal och det kommer in vatten vid regn mellan golv o vägg, hur har det gått för dig funkade lösningen du tog? Vi har börjat gjuta en platta i tvättstugan för att ha tvättmaskin och torktumlaren på och på så sätt försöka stoppa sipprade inifrån...
brandklipparen: Supersnyggt! Kollade genom din tråd och var väldigt nyfiken på belysningen i din bastu vad behöver man egentligen jag ska byta tak i bastun och tänkte sätta in ledbelysning hur löste du din belysning 9v transformator? Är det speciella ledlampor över aggregatet? Mvh Per
etompau: Fläkten tycks sitta på höger sida (sett på din bild) försök öppna lådan så du kan känna på fläktbladen och om dom roterar lätt eller trögt. En fläktmotor med asynkronmotor är en hållbara grej. Det som slits är lagerna, vilket då ger upphov till missljud, samt kondensatorn.
Leafy: Har märkt att jag har ett hål i en asfaboardskiva i krypgrunden, denna ligger tyvärr mellan en stålbalk, elkablar är uppfästa mot en skiva som går över och mer skit som är ivägen samt att isoleringen som är där under är verkar vara någon form av lösull? Se nedan bild på annat ställe där jag lagat en annan board. Vad är det för isolering mer exakt? Väldigt luftig och lätt
GoForIt: Det beror ju lite på förutsättningar. Markens beskaffenhet t.ex. Har du kikat på de konstruktionsexempel som finns på Träguiden?
Bart: Tack igen! Är det någon som har tips på vad jag ska tänka på när jag ska installera brunn med sänkpump? Backventil har jag hört att man ska ha. Är frostvakt nödvändigt om pumpen ligger djupt? Antar att det kanske behövs i slangen för att undvika frysning om denna ligger ytligt?
Maxizor: Har lite framtidsplaner för mitt Soutterränghus byggt 1965! Det är platta på mark, oisolerad. Nedre planet är i olika nivåer. Ena nivån närmast soutterängsidan är ca 50cm högre än resten av plattan + här ligger det klinkers. Här finns trappa, badrum, tvättstuga. Den nedre delen som består av 3 sovrum samt korridor är det uppreglat golv med glasullsisolering under självbärande
Johnsvi: Man ska väl helst inte bygga in impregnerat virke i konstruktionen på grund av kemikalierna i virket. Detta var nog ett större problem förr i tiden då kemikalierna var lite mindre hälsosamma än dagens. I en ouppvärmd(förrådsfriggebod) så kvittar det om du har tryckt virke i bjälklaget eller inte. Kan ju vara en fördel om man ska förvara gräsklippare mm. Betongplatta är ju smidigt
Bubben68: [citat] Hej Tack för detta svar.... det var lite detta jag var ute efter. [citat] Tack för svaret Det var lite detta jag var ute efter.. mvh J
Omega_Zero: [bild] [bild] [bild] [bild] Jag noterade nu när jag nere i krypgrunden att grundmuren nere i krypgrunden inte är helt symmetriskt rak i nordöst hörnet och sydöst hörnet. Den ser helt enkelt insjunken ut ca 2-3 cm. Utifrån sett syns inget som aviker i mur, väggar osv. nåt som är helt normalt efter ca 50 år? Eller är det nåt som kan leda till att huset rasar ihop?
GoForIt: Kanske är det idé att se om de åtgärder du utfört ger något. I kombination med en avfuktare i de utrymmen ni har tänkt använda/inreda. Viktigt är ju att de utrymmena har stängda ventiler och är avgränsade.
milspetter: Hej allihopa. Har vissa problem med fuktfläckar på ett ställe i vår källare. inga större avvikelser men källaren var nymålad när vi flyttade in så detta har kommit på under ett år och vore skönt att åtgärda. [bild] Fuktfläckarna är rödmarkerade på bilden. Källaren täcks till stor del av våran yttertrapp. Höger krypgrund har marksten utanför och den vänstra har gräs.
Centano: Beror på vilken betongkvalité som används och vilket golv som ska läggas. Finns beräkningsprogram för att få en prognos.
Holman666: Nu är den på plats. Tack för alla svar och inlägg. Ska bygga en ställning som håller den på plats tills i vår, så hoppas jag den har satt sig ordentligt tills dess. Även om den står förvånansvärt stadigt redan nu. Bobcaten rår nästan inte rubba den. [bild]
Lost_in_Skåne: Såg sen att det fanns en ventilationstråd så flyttar denna. Men lyckas inte radera så admin får gärna ta bort denna.
På Fritiden: Nu är det klart! Vi blandade några vändor först utan diskmedel men det var svårt att få flyt i det utan extra vatten så sen körde vi på diskmedelsmodellen. Funkade hur bra som helst. Själva gjutningen gick på 3-4 timmar eftersom vi var 5 man och hade två tombola. Men sen har man ju hållit igång hela dan med att köra grejer och slutligen glättning med pannlampan på :crysmile: så
eal: Stora mängder träflis binder ihop jorden men det är ju inte jättebilligt heller (typ 400kr per kubik). Och det multnar på nåt år och då har du ännu mer matjord... /Andreas
Bernt Byggare: [citat] Det byggs fortfarande och tyvärr krypgrunder som är riskkonstruktioner idag, de flesta modulhusen och Älvsbyhus. Det finns även testade isolerade och typgodkända krypgrunder som säljs av isolergrund och benders. De är undertrycksatta så ingen förorenad markluft når upp i husen, du kommer åt unzer huset, och klarar 75 % luftfuktighet, som är ett byggkrav.