L
larsson r: [citat] Tack det samma
116 svar · 23,8k läst
·
E
emil.backer: Hur är statusen på dräneringen av källaren? Är det omdränerat med exv. Isodrän så kommer RF att vara lägre i källarväggarna och den uppreglade konstruktionen blir mindre riskfylld. Golvet skulle jag kolla över möjligheten att använda eps-betong alt. Isodrän golvskivor (Jag är inte försäljare för isodrän, men dessa kapillärbrytande och isolerande skivor är utmärkta ur
3 svar · 4,3k läst
·
C
combato: Är det ingen som vet hur mycket isolering som krävs för ett träbjälklag på plintar som skall vara till ett förråd och där jag vill ha ~20 grader i temperatur? Vilka material skall jag ha o vilka skikt för att det skall bli varmt och så att det inte blir fukt? Har aldrig gjort detta innan så jag vill att det skall bli rätt
3 svar · 1,6k läst
S
Stefan1972: Det bör ju påpekas att det inte per automatik går att krypa i alla krypgrunder........Det ordet är bara nåt modernt hittepå. Har du inga problem med nåt så föreslår jag att du bara låter det vara som det är. Vill du dra avlopp i framtiden så gör du det den dagen och städar om det behövs då eventuellt.
6 svar · 1,1k läst
Apako
Apako: [citat] Tack! Grymt nöjd för att vara en it-nörd och egentligen kan inte ett skit :P Men vi sparade in ca 55.000:- på att göra det själv. Vi tänkte nog att det skulle spara in mer , men vi sparade in ganska mycket på rot avdraget , vilket inte gjorde så mycket då vi har flera projekt som gör så vi kan nyttja roten, Men totalt betalade vi nästan 85.000:- för materiel, grävningen,
4 svar · 3,4k läst
·
B
Bartec: Nytt försök att lägga in bild.
1 svar · 2,5k läst
·
M
muraren2: [citat] Prova med att ta bort allt som är löst och laga i, köp putsbruk b o laga med, betonggolv vet jag inte, ardex kanske har nått, kolla i ett byggvaruhus
6 svar · 7,8k läst
·
P
peddap: Priset är ju klart avgörande men jag skulle alla dagar ta markbetong. Sålde mitt hus 2017 och hade markbetongen i 11 år och den såg fortfarande ny ut. Man kan köra rå yta eller lackad och valfritt mönster. Jag bygger mitt andra hus nu och funderar på slät markbetong ala USA denna gången samt att forma och gjuta helt själv. Förra gången gjorde jag bara underlag samt form och armering.
10 svar · 9,5k läst
H
Hoffster: Hej! I några tidigare trådar har jag lyft frågor kring norrsidan på vårt hus är berget går så grunt att det inte går att göra något bra dräneringslösning med klassiska rör etc. Försökte mig på att avleda vatten lite längre ut från huset men stötte på berg där markröret skulle gå så att jag inte lyckades få något fall på avledningen. Men, det löser vi längre fram då
0 svar · 2,7k läst
·
useless
useless: Det är väl en gammal trång torpargrund som med tiden har hamnat för nära marken?
29 svar · 4,6k läst
·
Jiji
Jiji: I de fall jag känner till har det varit leran som rört sig i samband med regn och huset och jorden kanat. Men det är som sagt i den skånska leran. På andra platser med andra förhållande har jag sett att man grävt runt hela huset på en gång. Skulle nog kunna bli så också om det är mycket silt i jorden föreställer jag mig.
15 svar · 6,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Det är ju problemet med gamla hus. I princip behöver de rivas och byggas upp på nytt för att allt ska bli rätt och riktigt, men det är normalt inte rimligt. Man river inte en sk riskkonstruktion som har visat sig inte vara ngn risk under lång tid i ett specifikt hus. Riskkonstruktion är en generell term som bara säger att under fel förutsättningar kan det ev kanske möjligtvis
4 svar · 4,1k läst
·
U
UffeE: [citat] EPS skulle fungera men grejjen är att jag har sand och singel samt cement redan (även armering). Så jag tänkte försöka hålla kostnaden nere och använda det jag har (om möjligt)
2 svar · 905 läst
G
Gabsson: https://www.byggahus.se/forum/threads/punktlast-pa-tegelvaegg.389911/ Min tråd. Du får gärna kommentera kring senaste inlägget.
8 svar · 4,6k läst
A
afem: [citat] Hej, jag har tydligen varit utloggade ett par år. Precis, jag installerad en dränkpump med nivåbrytare från Biltema, den gjorde sitt jobb galant och höll gott och väl 5 år innan den börja låta så mycket att jag bytte ut den mot en motsvarande, även denna gång från biltema.
45 svar · 14,9k läst
·
B
bossespecial: Utan ett dränerande skikt under plattan fungerar inte dräneringen helt som tänkt. Det man får bort är det ”fria” vattnet mot plattan, dock blir man aldrig av med den kapillära fukten. Sen gäller det att tänka till när man dränerar/bättrar på dränering av lera då risken för sättningar är stor. Som nämnts bör fuktskyddet ses över och då samtidigt se över den befintliga
7 svar · 2,3k läst
·
B
byron v2: [citat] [bild] Detta är vad jag vet idag. om det finns en brunn där rören från baksidan går ihop och i så favv var den ligger vet jag inte. Om det går till den stenkistan jag hittat eller till något annat vet jag inte heller. men där stuprören går ihop utanför källarnedgången måste det skarvats och där borde det finnas en brunn
9 svar · 3,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Isåfall kommer du få totalt 300mm hög platta inkl isolering. Det betyder att du ska fixa en nivå på 30cm under önskad nivå på färdigt golv med grus (makadam, kross) i dimension lämpligen 8-16 (kanske går att få 12-16 eller något likn). Detta skikt med 8-16 kan vara upp till 30cm tjockt, men behövs det mer så tycker jag du ska gå på grövre material. Kanske 25 cm 16-32 och sen
8 svar · 3,1k läst
·
J
jonaserik: Det finns många brunnar av olika slag med konan helt uppe ovan mark. min är det och inget hänt på 20 år.
5 svar · 1,3k läst
N
NoOne2k: Jag satte mina järn i rör. De fastnade lite men det hela löste sig genom att knacka på dem med en slägga först så att de sjönk ner lite sedan har jag för mig att jag drog upp dem med en kofot. Annars är det somsagt bara att kapa dem längs med golvet med vinkelslipen.
2 svar · 2,9k läst
·
L
Leafy: Har själv precis fått en avfuktare installerad av Ocab, inte riktigt de summorna du har fått men vad jag kan se av bilderna så har jag mer lättillgänglig krypgrund än dig plus att jag hade gjort en del saker själv innan och tätade även ventilerna själv. Men det jag hade rått dig att göra är följande. Städa bort allt organiskt (trä, gammal isolering, växtlighet) och annan skit
1 svar · 4,3k läst
·
raubtier
raubtier: Hur gick det för dig @Villadiy? Sitter i exakt samma sits, väntar på lite offerter på vad det kan tänkas kosta. Jag har problem med fuktgenomsläpp pga dåligt dagvatten så leder ut det på tomten nu men den blir vattensjuk, inte det mest dränerande materialet här tyvärr. Så för min del lär dagvatten göras om och då kan man ju likväl fixa dräneringen samtidigt, även om det är
10 svar · 5,5k läst
H
Hallerudsbo: Ja hjälper ju lite, är ju halva priset på eps. Kör jag på med eps 80 som var första planen
14 svar · 1,9k läst
NettanKock
NettanKock: Hur gick det? Har du några foton från projektet?
5 svar · 60,5k läst
·
J
JeLö: [citat] Fick nyligen ett ca pris på 110kvm. Inkl. syllbyte i ytterväggarna skulle det kosta ca 450000:- varav ca 100000 var syllarna i ytterväggarna. Detta var baserat på att resten av huset skulle renoveras, dvs det skulle sättas in nytt badrum, kök och nya ytskikt. Samma konstruktion, med syll som är delvis ingjuten i plattan. Detta var ett hus jag var spekulant på, och pga detta blev
3 svar · 5,7k läst
M
Mankanintekunnaallt: [citat] Hej, det ser värre ut på bild. Huset har sett ut likadant i 12 år. Inget har rört sig.
3 svar · 2,7k läst
·
P
Phoenix: Hej alla... Har ett hultsfredshus från 69 som vi håller på och renovera i källaren. Eftersom vi inte använder källaren så mycket så har vi märkt efter sommaren/hösten att fukt har trängt in i i ena hörnet i källaren i vårat allrum som sonen nu vill ta över och flytta ner till. jag måste såklart flytta upp luftventilen högre upp på teglet så inte vattnet tränger in. Det som
0 svar · 3,0k läst
·
B
byggarätt: [citat] Om det i början tar tid att torka ur betongen så är det inte konstigt då kapilärtransport tar tid och beror på skillnaderna i temperatur inne och ute Pumpgropen ser till att ny fukt inte kan bildas
46 svar · 7,0k läst
·
T
Tohan: Min carport på plintar kan man gjuta plattan direkt så plintar är med jag ska ha kallgarage.. Väntar på bygglov... Är de mkt billigare oisolerad plattan jämför mot isolerad? Vad är rimligt pris.. Bor i Örebro har 24kvm Tips om nån som vet eller känner någon.. Nån firma som kan göra det.. Örebro bor man
31 svar · 61,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.