Skall borra/gjuta in 12mm vertikala kamstål för en skalblocksvägg.

Har börjat borra 20mm för tänker att 4mm är minimum för att få god fyllnad och vidhäftning. Skall använda expanderbetong och den 2,2m höga väggen tar marktryck på full höjd på ena sidan (nära ett hörn) och 1,30m markhöjd i andra änden där det sitter stålbalk som kontrefort.

Börjar inse att mina 132 hål kommer ta ett tag med min maskin och 20-bort och funderar på om man gå ner till mindre.

Eller är jag rätt ute med 20?

Använder du kemankarmassa så borrar du 14mm. Hur har du tänkt få ner betongen i hålet?

Skulle rekommendera kemankarmassa istället för betong

Och rekommenderat djup vore oxå intressant. Borrar 200mm nu. De kommer primärt ta skjuvlaster.

Lutte gör du skillnad på expanderbetong och betong när du skriver det svaret?

Kanske är det bättre att byta till 14mm/kem oavsett?

D David_Berglund skrev:
Och rekommenderat djup vore oxå intressant. Borrar 200mm nu. De kommer primärt ta skjuvlaster.
Lutte gör du skillnad på expanderbetong och betong när du skriver det svaret?

Kanske är det bättre att byta till 14mm/kem oavsett?
Borrdjup utan att veta hur stora lasterna kommer bli är svårt att säga, men man brukar sällan borra mer än 100mm om man kemar 12mm stänger. Så med hängslen och livrem så säger jag att 150mm är nog djupt. Redan vid 100mm så sliter du av järnet innan det lossnar.

Har väldigt begränsad erfarenhet av att gjuta fast armeringsjärn, då borrades dom in 2meter i urberget och det var rejält stora hål till 30mm järnen.

Risken jag ser med att gjuta med expanderbetong typ exm702 är att man antingen inte får full täckning i hålen eller att man blandar den med för mycket vatten så man likväl får lite krympning och dålig vidhäftning som följd.

Jag anser att ska man gjuta bör man som du gjort redan borra minst 20mm och sen köra med krats i hålen för att maximera vidhäftning. Ska även blåsas och borstas invändigt. Sen kanske även användas en primer.

Enklast är att köra med kemankarmassa typ sormat 300, hilti hit ct1 eller annan likvärdig produkt. Det går ganska lite massa i så små hål om man gör rätt. O så får man ett beprövat koncept för infästningen.

Tack @Lutte för ett utförligt svar, du har övertygat mig.

Jag har avbrutit borrningen av 20mm-hål, och får skaffa 14mm-borr imorgon. För de 16 hål jag hunnit borra är frågan om jag kan kem'a ett 16-järn i 20mm hål eller om jag skall gjuta fast dessa enl. ursprunglig plan. De är nära ett hörn, och därmed inte de som är mest påkänningar på i konstruktionen.

Med referens till att slutsatsen man sliter av järnet innan det lossnar kan det alltså inte finnas någon större fördel med att gjuta in järnet i plattan jämte att borra och fästa med ankarmassa?

Gjutaren argumenterade för att borra/fixera i efterhand, med att man får ett jämnare första skift med stenarna, och mindre risk för tandning mellan skiften, men vet inte om det till lika stor del byggde på att alternativet var jobbigare för honom att utföra.

• Gilla
Olle12345
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Tack @Lutte för ett utförligt svar, du har övertygat mig.

Jag har avbrutit borrningen av 20mm-hål, och får skaffa 14mm-borr imorgon. För de 16 hål jag hunnit borra är frågan om jag kan kem'a ett 16-järn i 20mm hål eller om jag skall gjuta fast dessa enl. ursprunglig plan. De är nära ett hörn, och därmed inte de som är mest påkänningar på i konstruktionen.

Med referens till att slutsatsen man sliter av järnet innan det lossnar kan det alltså inte finnas någon större fördel med att gjuta in järnet i plattan jämte att borra och fästa med ankarmassa?

Gjutaren argumenterade för att borra/fixera i efterhand, med att man får ett jämnare första skift med stenarna, och mindre risk för tandning mellan skiften, men vet inte om det till lika stor del byggde på att alternativet var jobbigare för honom att utföra.
Att köra en 16mm stång i 20mm hål ser jag inga problem med, ibland när håller på och kemar får man lite väl stora hål när man stöter på armering och har under mina år inte haft nå som har kommit löst pga något sådant. Kemankarmassa är otroligt starkt.

Antagligen lathet av gjutaren för att slippa bocka järn och få dom rätt i formen, går att bocka korta L av järnen o gunga ner dom i betongen när den håller på att ta ihop.

Men det är smidigt att göra det i efterhand om det ska muras då man kan se till att dom inte hamnar fel. Sen är ankarmassa inte dyrt. Sormat 300 springer lös på ca 300-350kr per tub och för dig bör det gå 3st tuber à 300ml

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Det låter bra, då köper jag den massan imorgon och kämpar på!

Jag har gjort hela plattan själv från grävning till armering, de var bara här och göt igår.

Så det extra armeringsarbetet hade jag kunnat göra, men tyckte det kändes rätt skönt att få perfekt yta hela vägen ut, och det du beskriver gör ju inte att jag ångrar mig heller.

Tyvärr förefaller det som jag borde gjutit själv oxå, för de har misslyckats kapitalt med fallet till golvrännan på den lilla vidsittande plattan. Men det är en annan historia. :)

Armerad betongplatta under konstruktion med synlig golvränna och rörinstallationer, grävning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen gjuten betongplatta med synlig golvränna och armeringskanter, i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nu 48h sedan vi göt, bör man avvakta med infästning med kemankare till man mått högre hållfasthet, eller spelar det ingen roll?

Muren kommer inte ta några marktryck inom den närmaste månaden, alltså över 28 dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.