Jag har flyttat till en härlig tomt men det saknas bilväg fram och det finns därför ingen brunn. Det finns sjövatten i kranen men jag vill ha renat vatten av god kvalité och behöver därför bygga ett isolerat pumphus nere vid sjön. På bilden ser ni var jag hittat en plats, yttermått blir ca 1,60 x 1,30. Jag har tänkt att gjuta en betongplatta med golvbrunn och mura upp väggarna med lättklinker.

Min fråga: hur ska jag ta mig an bottenplattan? kan jag gräva ut ca 10 cm (så mycket mer går inte p g a sten), och sen lägga ett lager makadam innan jag gjuter en 15 cm tjock platta? eller måste jag komma längre ner i marken? Under det lilla marktäcket så ligger det sten av relativt stora dimensioner, samma som längs med strandkanten. Flygbild över tomt med skog och hus nära en sjö, plats för framtida pumphus markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plats för pumphus markerad med pinnar på en skogstomt nära sjön med höstlöv och träd.
Skapa konto
Plats vid sjö med stenar och klart vatten vid strandkant, potentiell plats för pumphus.
Skapa konto

Vill du ha det tjälfritt så ja, men gjuter du en ordentligt armerad platta bör den kunna vara självbärande och klara ev. rörelser.

Jag hade gjort som du tänkt om det bara är ett pumphus.

• Gilla
neutronen
  • Laddar…
Det är ju inte bara pumphuset som skall frostsäkras.
Hur har du tänkt få ner slangarna tillräckligt djupt till respektive från pumphuset om det inte går att gräva djupare än 10cm?
Värmekabel...?

D doubleH skrev:
Det är ju inte bara pumphuset som skall frostsäkras.
Hur har du tänkt få ner slangarna tillräckligt djupt till respektive från pumphuset om det inte går att gräva djupare än 10cm?
Värmekabel...?
Slangen till sjön ska ha värmekabel, ja, då den inte går att gräva ner. Slangen till stugan från pumphuset är redan nergrävd (saknas ett par meter som jag behöver försöka gräva ner o isolera). Men båda slangarna ska ju in i pumphuset och de behöver jag försöka dra under bottenplattan och sen upp genom betongen så de landar inne i pumphuset.

F falkn skrev:
Vill du ha det tjälfritt så ja, men gjuter du en ordentligt armerad platta bör den kunna vara självbärande och klara ev. rörelser.

Jag hade gjort som du tänkt om det bara är ett pumphus.
Eftersom det inte finns så mycket jord o lera under marktäcket (mest sten),så tänker jag att det kanske inte blir så mycket frostsprängning? är det ett rimligt antagande tro?

N neutronen skrev:
Eftersom det inte finns så mycket jord o lera under marktäcket (mest sten),så tänker jag att det kanske inte blir så mycket frostsprängning? är det ett rimligt antagande tro?
Ja, absolut.

• Gilla
neutronen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.