:cool::cool:Vallgravarna/rännorna efter avlopps- och vattenledningsbytet gjöts igen i slutet av aug och nu börjar torktiden (3 mån) lida mot sitt slut. Det betyder att vi kan snart gjuta upp ca 10 cm med eps-betong.

Har aldrig jobbat med EPS förut, ser fram emot att prova. På bilden ser ni delar av blivande hall, badrum och pyttetvättstuga.

1) kan jag sätta golvregeln för blivande innerväggen på eps-betongen? Eller måste man flytspackla eps för att sedan regla upp vägg? Ska köra stålregel mot golv.

2) fått råd av bekant och har tänkt använda geotextilduk klass 3 som viks upp, som skydd mot syllen. Är det bra? Fördelen mot plastfolie skulle vara att tex syllbyte utifrån inte är helt omöjligt med geoduk genom att byggnadsdelarna blir lite mer separerade.

3) plattan har legat bar ett bra tag och är smutsig - någon som har tips på bra medel för grundlig rengöring innan pågjutningen?

4) vad är egentligen smidigaste sättet att göra avdragsbanor på? Behöver bli rätt perfekt höjd pga vill minimera flytspacklets höjd samtidigt som det inte får bli kullar för att golvvärmen (vattenburen) ska täckas överallt. Plattsättaren sa 25, men jag tänkte be honom köra 30 mm flytspackel vid golvbrunn, lägsta punkt.

5) hur i hela fridens namn tillser jag att den vattenburna golvvärmen+armeringsnät inte flyter upp till ytan vid flytspacklingen?

• Renoveringsprojekt med nygjuten betong i framtida hall, badrum och tvättutrymme, samt ställningar för väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Mycket lättare att plugga och skruva i spacklet än EPS.
2. Kvittar enligt mig.
3. Grov borste och dammsugning räcker.
4. Reglar, billigt och lätt.
5. Du skruvar fast rören ett band över

Jag har alltid dragit fast armeringsnäten på eps:n med montageskruv sen stripa fast golvvärmen i det. Dra skruvarna lagomt annars snurrar det bara.

Redigerat:
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
H huggan skrev:
1. Mycket lättare att plugga och skruva i spacklet än EPS.
2. Kvittar enligt mig.
3. Grov borste och dammsugning räcker.
4. Reglar, billigt och lätt.
5. Du skruvar fast rören ett band över
Hej, tack för svar!

1) att det är lättare att borra och plugga i är förvisso sant, men ändå ett mindre problem än vad det blir om ordningen behöver göras om... Finns det något annat skäl (typ - eps:en är för porös för att ha vägg på)?

4) det är här jag blir verkligt förvirrad. Ska man klutta fast dom i lite eps innan gjutningen? Får man isf upp dem när den ”riktiga” gjutningen härdat eller hur gör man?

5) du menar typ som hålband över slangen?

Stort tack

B Bagarn1 skrev:
Jag har alltid dragit fast armeringsnäten på eps:n med montageskruv sen stripa fast golvvärmen i det. Dra skruvarna lagomt annars snurrar det bara.
hej, ursäkta om jag är trög nu - men kan du utveckla lite? Är det något band inblandat med montageskruven? Fäster skruven tillräckligt bra i eps:en?

1. EPS blir aldrig så jämnt så du kommer få problem, sen är den som du säger för porös så risk att skruvar inte drar något.
4. Du lägger dit dom innan, drar av, sedan lyfter du upp dom ochh fyller i med EPS.
5. Ja det funkar bra, även som Bagarn sa. Du drar stripen runt skallen och runt slangen.

Jag stripar fast slangen i armeringsnäten. Montageskruv nyper bra om man skruvar försiktigt och inte för hårt.
Sen kan man dela upp flytspacklingen och bottna 1 gång så ser man om slangen skulle lätta nånstans. Då kan man åtgärda det och se till att allt är ok till fallspacklingen.

Kabelklammer drar fint i eps och är bra när man monterar golvvärmeslang

1) Jag limmade stålskenan för stålreglarna på flytspacklet. Det hade nog inte gått så bra direkt på eps-en.

3) Dammsug och prima.

4) Reglar funkar bra. Jag fäste mina med långa monteringsskruv i plugg i plattan så det blev lite justerbart. Dra sedan i en skruv och dra upp dom med kobenet innan eps-en brunnit klart. Spara lite eps för att blanda till och fyll i hålet efter reglarna.

Jag tyckte inte skruv nöp nåt vidare i eps när jag fäste armeringen. De släppte och armeringen sticker upp lite genom flytspacklet på några ställen.
Jag tyckte också det var bra att flytspackla 2 gånger. Det flyter upp frigolitkulor som släpper från eps-en. De döljs av andra flytningen. Kanske viktigare om ska ha industrispackel som ger slityta.

/Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.