6 123 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Hur värdelös blir betong som frusit?
Har anlitat ett företag att sätta upp ett 2 meter högt staket, och några av stolparna fick de inte ner tillräckligt långt så de grävde då ut en liten grop runt dem och hällde i betong (Finja Grovbetong). Betongen täcktes inte över eller någonting, och temperaturen har varit kring noll första 8 timmarna och ner mot minus 3-4 under natten.
Nu är det ju staketstolpar vi snackar om, så kanske inte lika noga som om det vore något mer kritiskt ur hållfasthetssynpunkt och/eller estetik. Men är ändå lite nyfiken - blir det bra att bara hälla ner lite betong i en grop i minusgrader?
Och om det inte blir bra - hur dåligt kan det bli? Helt bortkastat eller ändå helt okej för ändamålet?
Nu är det ju staketstolpar vi snackar om, så kanske inte lika noga som om det vore något mer kritiskt ur hållfasthetssynpunkt och/eller estetik. Men är ändå lite nyfiken - blir det bra att bara hälla ner lite betong i en grop i minusgrader?
Och om det inte blir bra - hur dåligt kan det bli? Helt bortkastat eller ändå helt okej för ändamålet?
Det blir inte nån självvärme om härdningen inte kommer igång ordentligt. Är där tillsatt frysmedel när betongen blandades är det inga problem med såna temperaturer, men annars bör man inte gjuta när det är under +5. Ett litet fundament till en staketstolpe går nog bra ändå, men slarvigt att inte åtminstone täcka över.
https://betong.se/2018/12/07/fraga-experten-ratt-betong-for-minusgrader/
"Om betongen blir kall vid gjutning, så kommer cementreaktionerna gå långsamt och den kommer inte heller själv generera värme. Och om betongen i tidigt skede (innan den uppnått ca 5 MPa i hållfasthet) fryser, får man allvarliga permanenta skador. Betongen blir porös och tappar ca 80% av sin hållfasthet. Vintertid är det viktigt att skydda betongen mot att frysa, men också att se till att den bibehåller värmen så hårdnandet kommer igång."
https://betong.se/2018/12/07/fraga-experten-ratt-betong-for-minusgrader/
"Om betongen blir kall vid gjutning, så kommer cementreaktionerna gå långsamt och den kommer inte heller själv generera värme. Och om betongen i tidigt skede (innan den uppnått ca 5 MPa i hållfasthet) fryser, får man allvarliga permanenta skador. Betongen blir porös och tappar ca 80% av sin hållfasthet. Vintertid är det viktigt att skydda betongen mot att frysa, men också att se till att den bibehåller värmen så hårdnandet kommer igång."
Har läst precis just det på otaliga ställen genom åren - under +5 kommer inte reaktionen igång och börjar härda betongen och generera värme. Men vad det innebär i praktiken att den "tappar ca 80% av sin hållfasthet" är inte helt lätt att få en känsla för. Det låter ju rejält allvarligt om det rör sig om t.ex. en bro eller bärande konstruktion, det begriper man ju. Men för en grop med betong och en staketstolpe? Kan man smula sönder den med händerna? Med slägga? Eller krävs det bilning? Svårt att få en känsla för det. Kanske får prova helt enkeltB Byggmarodören skrev:Det blir inte nån självvärme om härdningen inte kommer igång ordentligt. Är där tillsatt frysmedel när betongen blandades är det inga problem med såna temperaturer, men annars bör man inte gjuta när det är under +5. Ett litet fundament till en staketstolpe går nog bra ändå, men slarvigt att inte åtminstone täcka över.
[länk]
"Om betongen blir kall vid gjutning, så kommer cementreaktionerna gå långsamt och den kommer inte heller själv generera värme. Och om betongen i tidigt skede (innan den uppnått ca 5 MPa i hållfasthet) fryser, får man allvarliga permanenta skador. Betongen blir porös och tappar ca 80% av sin hållfasthet. Vintertid är det viktigt att skydda betongen mot att frysa, men också att se till att den bibehåller värmen så hårdnandet kommer igång."
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kom att tänka på Ölandsbron, som hade allvarliga problem med sina betongpelare.
Men de problemen orsakades av att man göt betongen med bräckt (salt) vatten, vilket påverkade hållfastheten.
Själv skulle jag aldrig gjuta betong i minusgrader.
Då skall man sitta inne och titta på Adventskalendern
Men de problemen orsakades av att man göt betongen med bräckt (salt) vatten, vilket påverkade hållfastheten.
Själv skulle jag aldrig gjuta betong i minusgrader.
Då skall man sitta inne och titta på Adventskalendern
Klicka här för att svara
