Har anlitat ett företag att sätta upp ett 2 meter högt staket, och några av stolparna fick de inte ner tillräckligt långt så de grävde då ut en liten grop runt dem och hällde i betong (Finja Grovbetong). Betongen täcktes inte över eller någonting, och temperaturen har varit kring noll första 8 timmarna och ner mot minus 3-4 under natten.

Nu är det ju staketstolpar vi snackar om, så kanske inte lika noga som om det vore något mer kritiskt ur hållfasthetssynpunkt och/eller estetik. Men är ändå lite nyfiken - blir det bra att bara hälla ner lite betong i en grop i minusgrader?

Och om det inte blir bra - hur dåligt kan det bli? Helt bortkastat eller ändå helt okej för ändamålet?
 
Staffans2000
Det kan inte göra mycket skada, eftersom betongen värmer sig själv. Dessutom får den tillskottsvärme från marken.

Staffan
 
N
Håller med Staffan2000, tror inte betongen har tagit någon skada/frysit pga av temperaturen.
 
Det blir inte nån självvärme om härdningen inte kommer igång ordentligt. Är där tillsatt frysmedel när betongen blandades är det inga problem med såna temperaturer, men annars bör man inte gjuta när det är under +5. Ett litet fundament till en staketstolpe går nog bra ändå, men slarvigt att inte åtminstone täcka över.

https://betong.se/2018/12/07/fraga-experten-ratt-betong-for-minusgrader/
"Om betongen blir kall vid gjutning, så kommer cementreaktionerna gå långsamt och den kommer inte heller själv generera värme. Och om betongen i tidigt skede (innan den uppnått ca 5 MPa i hållfasthet) fryser, får man allvarliga permanenta skador. Betongen blir porös och tappar ca 80% av sin hållfasthet. Vintertid är det viktigt att skydda betongen mot att frysa, men också att se till att den bibehåller värmen så hårdnandet kommer igång."
 
  • Gilla
NightRider
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Det blir inte nån självvärme om härdningen inte kommer igång ordentligt. Är där tillsatt frysmedel när betongen blandades är det inga problem med såna temperaturer, men annars bör man inte gjuta när det är under +5. Ett litet fundament till en staketstolpe går nog bra ändå, men slarvigt att inte åtminstone täcka över.

[länk]
"Om betongen blir kall vid gjutning, så kommer cementreaktionerna gå långsamt och den kommer inte heller själv generera värme. Och om betongen i tidigt skede (innan den uppnått ca 5 MPa i hållfasthet) fryser, får man allvarliga permanenta skador. Betongen blir porös och tappar ca 80% av sin hållfasthet. Vintertid är det viktigt att skydda betongen mot att frysa, men också att se till att den bibehåller värmen så hårdnandet kommer igång."
Har läst precis just det på otaliga ställen genom åren - under +5 kommer inte reaktionen igång och börjar härda betongen och generera värme. Men vad det innebär i praktiken att den "tappar ca 80% av sin hållfasthet" är inte helt lätt att få en känsla för. Det låter ju rejält allvarligt om det rör sig om t.ex. en bro eller bärande konstruktion, det begriper man ju. Men för en grop med betong och en staketstolpe? Kan man smula sönder den med händerna? Med slägga? Eller krävs det bilning? Svårt att få en känsla för det. Kanske får prova helt enkelt :rofl:
 
Jag kom att tänka på Ölandsbron, som hade allvarliga problem med sina betongpelare.
Men de problemen orsakades av att man göt betongen med bräckt (salt) vatten, vilket påverkade hållfastheten.
Själv skulle jag aldrig gjuta betong i minusgrader.
Då skall man sitta inne och titta på Adventskalendern :)
 
  • Gilla
NightRider
  • Laddar…
Även om det varit minusgrader i luften några timmar så är det varmare i marken så här års. Ni har väl inte tjäle?
 
useless useless skrev:
Även om det varit minusgrader i luften några timmar så är det varmare i marken så här års. Ni har väl inte tjäle?
Nej inte tjäle, men översta centimetern av marken har varit frusen under nätterna. Har inte haft plusgrader sedan gjutningen, ca -4 till 0 grader.
 
Ok. Då är väl enda risken att översta cm av plinten är lite sämre?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.