Hej jag söker lite tips ang gjuta platta i pannrum.
Idags läget har dom gjort helt fel.
Pannrummet är i ett gammalt stall. Där den finns en gammal dålig platta som ej är så bra o väldigt mjuk o porös just i pannrummet vartfall.
Dom har lagt sand uppe på gamla plattat sen någon slags trägolv sen frigolit sen gjutit tunt o lagt klinker. Golvet sviktar och jag har tagit upp en bit så såg hur det vart uppbyggt.
Nu till frågan..
hur ska jag göra en platta här på bästa sätt?
Och kan jag gjuta en platta där i sektioner så jag gjuter halva åt gången så jag har någonstans o flytta o ställa pannan på den färdig gjutna? Sen gjuta andra delen efter? Eller nått sånt eller gjuta en klack där den kan stå på sen gjuta resten? Tacksam för tips och hur jag ska gå tillväga på bästa sätt?kommer även vilja ha en brun då det ej finns i dagsläget..

Någon som har något tips?

Hur kritiskt är det att få en "perfekt" platta?
Vad är kraven på plattan, och rummet? (Ytskikt, isolering, pannrumskrav om det är en fastbränslepanna etc)

Som jag ser det borde en panna kunna stå på grus/makadam bara det är väl packat och stabilt. Kanske inte det mest praktiska, men bara för att få referenspunkter till vad som krävs.
Betongplattan ovanpå gör ju bara att golvet blir hårt och någorlunda plant. Det är inte den som står för bärigheten.
För en panna måste det gå lika bra att väga av golvet under dess 4 hörn med betongplattor och justerbara fötter. Rent principiellt.

Om det t ex inte är kritiskt att det blir en spricka i betongen så blir ju lösningen betydligt enklare. Bara att gjuta plattan i två delar och strunta i huruvida skarven blir helt tät eller inte.

Om inte takhöjd eller isolerat golv är något att ta hänsyn till så borde det gå fint att gjuta antingen direkt på den gamla plattan, eller låta gruslagret vara kvar och gjuta ovanpå det.

Med gjuten platta fungerar naturligtvis en brunn bra.
Om den gamla plattan är sprucken så blir inget vatten stående mellan plattorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.