4 847 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Fråga om offert för grävning
Sida 1 av 2
Hej!
Hade en firma som var och tittade på att gräva en 4x8x1,4 meter djup rektangulär grop för vår ovanmarkspool som vi vill sänka ner. Tomten är en vanlig utfylld villatomt utan några berg. Tillfart finns via uppfarten, bara lägga metallplattor som han kan köra på. Grävmassorna kan läggas i tomtens bakkant precis där gropen ska grävas, alternativt användas för att fylla ut trädgården som sluttar lite här och där. Ca 40 m2 uppskattade han det till. Han tänkte använda en 9 tons grävmaskin.
Fick offerten idag det stod bara "poolschakt" och priset 45000 kr.
Jag höll på att trilla av stolen. I min värld är detta runt 2 dagars jobb för en 9 tons grävare med ett timpris runt 1200 kr. Hans firma (ingår i koncernen som börjar på N) ligger 2 km härifrån, antar maskinen kör på gummihjul eller att han kör hit den på lastbil. Kan inte kosta många kronor...
Tänkte bara kolla om jag är helt ute och cyklar gällande min egen uppskattning? Granne grävde en grop till sin pool med en sån där liten grävis som man hyr på kanske 2-3 ton. Det gjorde han på 3 dagar. Jag trodde att en yrkesman med en rejälare grävare borde göra jobbet betydligt snabbare, speciellt då jag minns att grannen hade det kämpigt med några större bumlingar han fick dra bort. Har inte tid för detta annars hade jag gjort det själv.
Synd man inte har kontakter, annars finns det ju gott om "gubbar" i bygden med traktorer med grävarm där bak, en sån hade antagligen gjort jobbet galant.
/S
Hade en firma som var och tittade på att gräva en 4x8x1,4 meter djup rektangulär grop för vår ovanmarkspool som vi vill sänka ner. Tomten är en vanlig utfylld villatomt utan några berg. Tillfart finns via uppfarten, bara lägga metallplattor som han kan köra på. Grävmassorna kan läggas i tomtens bakkant precis där gropen ska grävas, alternativt användas för att fylla ut trädgården som sluttar lite här och där. Ca 40 m2 uppskattade han det till. Han tänkte använda en 9 tons grävmaskin.
Fick offerten idag det stod bara "poolschakt" och priset 45000 kr.
Jag höll på att trilla av stolen. I min värld är detta runt 2 dagars jobb för en 9 tons grävare med ett timpris runt 1200 kr. Hans firma (ingår i koncernen som börjar på N) ligger 2 km härifrån, antar maskinen kör på gummihjul eller att han kör hit den på lastbil. Kan inte kosta många kronor...
Tänkte bara kolla om jag är helt ute och cyklar gällande min egen uppskattning? Granne grävde en grop till sin pool med en sån där liten grävis som man hyr på kanske 2-3 ton. Det gjorde han på 3 dagar. Jag trodde att en yrkesman med en rejälare grävare borde göra jobbet betydligt snabbare, speciellt då jag minns att grannen hade det kämpigt med några större bumlingar han fick dra bort. Har inte tid för detta annars hade jag gjort det själv.
Synd man inte har kontakter, annars finns det ju gott om "gubbar" i bygden med traktorer med grävarm där bak, en sån hade antagligen gjort jobbet galant.
/S
Det verkar dyrt.
Kan du inte fråga någon med traktorgrävare om de kan hjälpa dig?
Kan du inte fråga någon med traktorgrävare om de kan hjälpa dig?
Det låter dyrt. Borde inte ta många timmar. Kan du inte be honom speca kostnaden?
Normalt sett är ju mindre firmor billigare än de stora för mindre jobb. Dock lite frågande om hans företag verkligen ingår i koncernen som börjar på N och har tre bokstäver?
Normalt sett är ju mindre firmor billigare än de stora för mindre jobb. Dock lite frågande om hans företag verkligen ingår i koncernen som börjar på N och har tre bokstäver?
Det skall väll läggas makadam i botten också?
Det skall paddas och vägas in.
Ingår makadam i offerten?
Ett fastpris ligger alltid i överkant, för att ta hänsyn till oförutsedda händelser.
Är det inte stenigt i marken så ta det på löpande istället, skulle det ta 3 dagar istället för 2 så är det fortfarande billigare än fast priset du fått. så fråga vad han skulle ta om du skulle ta det på löpande istället för fastpris.
Det måste ju finnas andra du kan fråga om pris. När jag skulle få avloppsanläggning grävd så ficka jag en lista från kommunen när jag frågade om de hade några grävare de rekommenderade.
Det skall paddas och vägas in.
Ingår makadam i offerten?
Ett fastpris ligger alltid i överkant, för att ta hänsyn till oförutsedda händelser.
Är det inte stenigt i marken så ta det på löpande istället, skulle det ta 3 dagar istället för 2 så är det fortfarande billigare än fast priset du fått. så fråga vad han skulle ta om du skulle ta det på löpande istället för fastpris.
Det måste ju finnas andra du kan fråga om pris. När jag skulle få avloppsanläggning grävd så ficka jag en lista från kommunen när jag frågade om de hade några grävare de rekommenderade.
Han är antagligen underentreprenör, så kan hända att få betala en summa till N-Företaget för förmedlingen.M Mangan13 skrev:
Jag bad först om en offert inklusive makadam, stenmjöl och lite paddning, då hamnade vi på 70000 kr, inkl några lass matjord för att ordingställa gräsmattan.M mattoys skrev:Det skall väll läggas makadam i botten också?
Det skall paddas och vägas in.
Ingår makadam i offerten?
Ett fastpris ligger alltid i överkant, för att ta hänsyn till oförutsedda händelser.
Är det inte stenigt i marken så ta det på löpande istället, skulle det ta 3 dagar istället för 2 så är det fortfarande billigare än fast priset du fått. så fråga vad han skulle ta om du skulle ta det på löpande istället för fastpris.
Det måste ju finnas andra du kan fråga om pris. När jag skulle få avloppsanläggning grävd så ficka jag en lista från kommunen när jag frågade om de hade några grävare de rekommenderade.
/S
Haha tänkte inte på den allra största med tre bokstäver. Nä, denna firma tycker jag mig se lite överallt och slutar på N******ingeM Mangan13 skrev:
Kanske inte lika stor som N**
Det var den spec jag fick, det som ingår är att köra dit en grävmaskin, gräva (samt fördela grävmassorna på tomten, främst längs med bakre tomtgräns där det går att fylla 30-35 m2).
/S
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Ta in fler offerter, känns som priset är i överkant.
När jag skulle anlita någon för att gräva lite för en garageplatta fick jag också såna där vansinniga priser. Det rörde sig om en yta på 28 kvadratmeter där de skulle ta bort matjorden på ytan och sedan lägga grus på. De ville ha 140 000 kronor för jobbet. Jag vet att jag bor i ett område med dyra hus men det betyder inte att vi är dumma i huvudet. Det slutade med att jag köpte en minigrävare och gjorde jobbet själv. Jag passade även på att höja och jämna till hela tomten när jag ändå hade maskinen. Sedan sålde jag grävmaskinen för samma pengar som jag hade köpt den för.
Som svar på din fråga tycker jag att det låter väldigt dyrt.
Tom
Som svar på din fråga tycker jag att det låter väldigt dyrt.
Tom
Med de där priserna så börjar det ju löna sig att anställa en gubbe heltid i en månad som handgräver och flyttar massorna med skottkärra. Gäller bara att hitta någon ungdom som är beredd att jobba en månad med detta slitgöra. Stort muskelintresse är nog ett plus.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
140.000:-?! Jag skulle ha gapskrattat åt honom...T tompajo skrev:När jag skulle anlita någon för att gräva lite för en garageplatta fick jag också såna där vansinniga priser. Det rörde sig om en yta på 28 kvadratmeter där de skulle ta bort matjorden på ytan och sedan lägga grus på. De ville ha 140 000 kronor för jobbet. Jag vet att jag bor i ett område med dyra hus men det betyder inte att vi är dumma i huvudet. Det slutade med att jag köpte en minigrävare och gjorde jobbet själv. Jag passade även på att höja och jämna till hela tomten när jag ändå hade maskinen. Sedan sålde jag grävmaskinen för samma pengar som jag hade köpt den för.
Som svar på din fråga tycker jag att det låter väldigt dyrt.
Tom
Ja då hamnade vi på 70000 kr. Jag blir uppriktigt sagt irriterad på sådana offerter, kan de inte bara från början säga att de inte vill ha jobbet. Då hade gubben inte behövt komma och titta och jag hade inte behövt ta ledigt från jobbet.M MaxLast skrev:
Det lutar lite åt att vi ska försöka hitta nån som kan passa barnen nån helg (inte lätt i covid-tider) så ska jag hyra en minigrävare, den största jag hittar kostar nästan 4000 kr om dagen.
Hyr Kubota U48-4 - Waso Maskinuthyrning
Problemet är att jag har noll erfarenhet av att köra en sån pjäs, och det kan bli dyra läropengar. Dock kan jag hålla på att gräva i många dagar innan jag kommer upp i 40000 kr. Sen kan det bli skoj också.
/S
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Har aldrig kört en minigrävare med Rototilt men det måste vara rena drömmen.S steve5432 skrev:Ja då hamnade vi på 70000 kr. Jag blir uppriktigt sagt irriterad på sådana offerter, kan de inte bara från början säga att de inte vill ha jobbet. Då hade gubben inte behövt komma och titta och jag hade inte behövt ta ledigt från jobbet.
Det lutar lite åt att vi ska försöka hitta nån som kan passa barnen nån helg (inte lätt i covid-tider) så ska jag hyra en minigrävare, den största jag hittar kostar nästan 4000 kr om dagen.
Hyr Kubota U48-4 - Waso Maskinuthyrning
Problemet är att jag har noll erfarenhet av att köra en sån pjäs, och det kan bli dyra läropengar. Dock kan jag hålla på att gräva i många dagar innan jag kommer upp i 40000 kr. Sen kan det bli skoj också.
/S
Hyrt själv minigrävare några gånger (första gången för 12 år sedan) och det är rätt lätt att få in snitsen. Efter nån timme så satt allt iallafall för mig.
De flesta uthyrningar brukar ha lite billigare dygnshyra över en weekend.