Nuvarande dränering gjordes av förra ägaren 2015. I samband med det togs en gjuten trappa med ölandssten bort. Jag avser nu att be entreprenör uppföra ny identisk trappa.

Min fråga är möjlighet och förutsättningar för att denna trappa ska kunna överleva nästa dränering (rör och Isodrän), om än just nu relativt avlägsen.

* Stenkista är belägen i närheten, lock skymtar till vänster i nytaget foto.
* Huset ligger i souterräng. Medan andra sidan av huset har större delen av källaren under mark är den aktuella sidan helt över mark.
* Som synes på äldre foto lutar mark på aktuell sida bort från huset

Några tankar och bedömningar?

• Souterränghus med delvis synlig källare och borttagen trappa, omgiven av grönska och lutande mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med fönster, lutande mark och tecken på reparation eller dräneringsarbete vid grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du inte nöjd med dräneringen, som ju i stort sett är nygjord?
Eller varför planerar du redan för en framtida omdränering?

När vi dränerade tog vi inte bort trappan, vi drog den runt trappan.

Men ni tog bort trappan i samband med dräneringen, som det står i texten?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När vi dränerade tog vi inte bort trappan, vi drog den runt trappan.
Tack för svar. Det är det jag tänker mig, att man kanske kan vara lite mer förlåtande med dräneringen vid trappan utifrån de fördelaktiga markförhållandena som jag beskrev i mitt första inlägg.

Ja, jag har faktiskt aldrig hört om någon som tar bort trappan när man dränerar. Det låter ju helt orimligt dyrt.

Svägerskan fick trappan avsågad så att de kunde dränera även där. Sen satte de tillbaka den efteråt

Jag har dränerat mängder med hus i jobbet, och aldrig någonsin har vi dränerat runt en trappa som står på marken. Dom plockas alltid bort för att man skall kunna genomföra dräneringen riktigt, det är ju därför man är där! En källartrappa däremot som har gjutna/murade väggar omkring sig får man ju vackert gå runt. Om man senare återmonterar befintlig trappa eller gör ny är en fråga som kunden får besluta om.

Då var det trä? Vår är en betongtrappa som går ett par meter ut från huset.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då var det trä? Vår är en betongtrappa som går ett par meter ut från huset.
I detta fallet var det en gjuten trappa, men av den typen man kan krypa under.
Ungefär som denna:
primning-av-betongtrappa.jpg

Ja den typen är lättare att flytta på. Det är nog vår trappa som är ovanlig i sammanhanget när jag tänker efter och jag har lärt mig något nytt idag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.