4 847 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Fråga om offert för grävning
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Här i närheten grävdes det för pool häromveckan på en tomt. Det gick nog i princip på en dag, men maskinen fanns på plats även dagen efter. Vet inte om de höll på med någon justering. Men då var det även klart med makadam. Osäker på om de paddade senare.
Jag har nyligen schaktat ur rejält med en 5-tonare, det gick utmärkt. Du kommer snabbt in i det och det är sjukt roligt att hålla på.
Om du inte har väldigt nära till platsen där du ska lägga upp massorna så kan du behöva en minidumper eller en minihjullastare för att köra undan massorna kontinuerligt. Gärna att ni är två som arbetar parallellt.
Som någon sa här ovan, det är inte grävningen som är svår. Det är att få en jämn och bra avvägd botten.
Jag är dock en obotlig optimist när det kommer till min egen förmåga. Jag skulle utan tvivel hyra in maskiner en helg och köra. Hyr in grävare, minidumper, padda och ett laserinstrument. Se till att gruset är hemma innan du sätter igång. Kör hårt!
Om du inte har väldigt nära till platsen där du ska lägga upp massorna så kan du behöva en minidumper eller en minihjullastare för att köra undan massorna kontinuerligt. Gärna att ni är två som arbetar parallellt.
Som någon sa här ovan, det är inte grävningen som är svår. Det är att få en jämn och bra avvägd botten.
Jag är dock en obotlig optimist när det kommer till min egen förmåga. Jag skulle utan tvivel hyra in maskiner en helg och köra. Hyr in grävare, minidumper, padda och ett laserinstrument. Se till att gruset är hemma innan du sätter igång. Kör hårt!
Du har rätt i att det tar max två dagar att gräva ur detta med en så stor maskin. Antagligen närmare 1 dag när massorna kan tippas direkt från grävplatsen. Lägg till en halv dag för att sprida ut lite mak i botten.
Ska du gräva själv behöver du inte ta i så du kräks när det gäller storleken. Det går utmärkt att gräva med en 2,5tonnare även om tex 3,5t vore att föredra för den är mycket starkare.
Jag skulle bli mycket förvånad om jag inte fixade det arbetet med en 3,5t maskin på en helg, och då är jag förstås också en grävamatör (dock med spakvana - jag behöver inte tänka på vilket håll jag ska dra i joysticken).
Har sett denna typ av prissättning flera gånger tidigare, ordet "pool" verkar vara någon sorts trigger för att tredubbla priset mot vad det faktiskt kostar.
Ska du gräva själv behöver du inte ta i så du kräks när det gäller storleken. Det går utmärkt att gräva med en 2,5tonnare även om tex 3,5t vore att föredra för den är mycket starkare.
Jag skulle bli mycket förvånad om jag inte fixade det arbetet med en 3,5t maskin på en helg, och då är jag förstås också en grävamatör (dock med spakvana - jag behöver inte tänka på vilket håll jag ska dra i joysticken).
Har sett denna typ av prissättning flera gånger tidigare, ordet "pool" verkar vara någon sorts trigger för att tredubbla priset mot vad det faktiskt kostar.
Generellt kan man säga att ju tyngre en maskin är desto stabilare står de.MathiasS skrev:
En liten maskin är oerhört stark för sin vikt och för en osäker förare kan de lättare stå o vicka vilket får sin påverkan vid spakarna. En van maskinist hanterar detta lite lättare.
Ja det har du nog rätt i. Jag tänkte mer på att det blir exponentiellt dyrare att ta en större maskin givet transporter etc. Det brukar vara rätt stor priskillnad när det inte går att ta grävarn på en 3500kg släpvagn, då går förstås gränsen kring 2500kg på maskinen.
Klicka här för att svara
