Hej!
Vi har påbörjat planering av projekt källare där vi ska göra källaren delvis bebolig samt extra förvaringsutrymme och en del saker som vi har svårt att få rätt svar på.

Huset byggt 2002 och är klassat som 1-plans med krypgrund i sutteräng.
Vi har en 20cm gjuten betongplattsa på ca 75% i dagsläget där tanken är att bila bort och isolera för bättre boklimat.
Enligt ritning så ska pelarna stå på en 200x500mm betong sula men jag tror dem gjorde hela plattan på en gång och byggde sedan pelarna av leckablock på golvet.
Hur nära vågar man gå med betongsågen/bilmaskinen för att inte riskera osabilitet i pelarna?
Räcker det med att ha ursprungsmåtten på 200x500mm kvar som ipincip bara är pelaranas mått?

Problem nummer två:
I en del så har man snålat med sprängning och lagt ut kross längs berget som klackenf gjuten på.
Denna hög med grus skulle vi vilja ha bort och kräver då förlängning av ytterväggarna.
Vi vet ännu inte hur dräneringen ser ut på utsidan men den lär ju inte gå djupare än klacken som är gjuten och därmed hamnar vårat tänkta golv under.
Kan man på något sätt dränera på insidan och gjuta en extra klack?
Kanske rent av räcker med att bara gräva/bila borta och gjuta en extra förlängningsklacken?

Vi har i dagsläget 2,4m i takhöjd från dagens betonggolv och vill gärna behålla det i den mån det går.
Förstår att vi nog inte kan gräva ut något (bortsett från hörnet förhoppningsvis) och blir då begränsade till isoleringen.
Vad rekommenderas? Acceptera en 10cm högre golv eller finns det en högre klass där 10-15 cm isolering räcker?

Om det redan finns trådar om detta så ber jag om ursäkt för ytterligare en till men är svårt att hitta rätt när man själv inte vet vad man letar efter

• Källare under renovering med synligt krossat grus och betongfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme under renovering med grusgolv, pelare i mitten och byggmaterial staplat längs väggarna.
    Skapa konto
  • Källarrenovering med betongpelare, grus och verktyg synliga, påbörjad borttagning av betongplatta för isolering.
    Skapa konto
Uppdaterar min tråd med lite förtydligande då det blev lite dålig feedback .

Jag har tänkt att jag ska gå tillväga enligt bild nedan.

Nuvarande dränering är jag dock osäker på men huset är byggt 2002 så gissar att man gjort på rätt sätt och bör då ligga 50 cm under nuvarande sula om ja förstått det rätt.
Huset står på sprängsten så bör ha en god dränering även där.

Men tror ni detta kan vara en lösning på mitt hörn med sten?

Nya golvet från högsta delen av sulan kommer ligga på ca 1 M ner.
Men med tanke på att sulan är 50 cm tjock och golvet "bara" 50 cm ner från yttre dräneringsröret så känns det som det ska krävas ganska mycket för att fukten ska ligga kvar mot den nya klacken?
Tänker också att man lägger in ett extra dräneringsrör under nya klacken för att vara på den säkra sidan.

Rummet/hörnet kommer användas som förråd med ca 18 grader.

Tacksam för all input!

• Schematisk illustration av grund och dräneringskonstruktion med befintlig och ny vägg, sula och dräneringsdetaljer.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.