Jag skall skaffa mig en luftvärmepump (ca40kg) jag har tänkt att ha den på ett markstativ. Till det tänkte jag gjuta en liten platta på 100cmX50cm. Hur skall jag gå tillväga?
Marken där jag tänkt gjuta är jord/lerjord, och ca 10 cm från husvägg.
Jag har tänkt att gräva ca 20cm ner, lägga singel i botten, på singelet lägger jag lecablock, på lecablocken lägger jag sedan en ram av trä 100cmX50cm, ca 10cm hög, och gjuter i den.
Målet är att det skall bli en platta där pumpen kan stå stabilt på sitt markstativ.
Hur låter det här? Jag har aldrig gjort detta förut så därför vet jag inte hur jag skall göra.
Kan jag använda mig bara av grovbetong?
Kan jag gjuta när det är så kallt som det är nu? Kommer gjuta i helgen, bor i Göteborg.
Hur mkt singel behövs? Hur mkt tror ni jag behöver, var kan man köpa så små mängder?
Skall betongen täckas efter gjutning för att hålla sig fuktig?
Hur länge tar det för att det skall härda?
Behövs armeringsjärn?
Hur mycket betong behövs?
Marken där jag tänkt gjuta är jord/lerjord, och ca 10 cm från husvägg.
Jag har tänkt att gräva ca 20cm ner, lägga singel i botten, på singelet lägger jag lecablock, på lecablocken lägger jag sedan en ram av trä 100cmX50cm, ca 10cm hög, och gjuter i den.
Målet är att det skall bli en platta där pumpen kan stå stabilt på sitt markstativ.
Hur låter det här? Jag har aldrig gjort detta förut så därför vet jag inte hur jag skall göra.
Kan jag använda mig bara av grovbetong?
Kan jag gjuta när det är så kallt som det är nu? Kommer gjuta i helgen, bor i Göteborg.
Hur mkt singel behövs? Hur mkt tror ni jag behöver, var kan man köpa så små mängder?
Skall betongen täckas efter gjutning för att hålla sig fuktig?
Hur länge tar det för att det skall härda?
Behövs armeringsjärn?
Hur mycket betong behövs?
Om du pga lerjorden (lerjord = problem vid tjällossning) vill vara på säkra sidan och slippa sättningar och frystryckning under ifrån, så gräver du ner (minst 1 m) 2 st gjutrör (papprör 15 cm diam.) - ett i vardera kortända till formen.
Beroende på om du vill ha färdig betongyta ovan mark eller ljämns med marken, reglerar du med hur mycket du gräver ur för betongplattan.
Om vi utgår från att du vill ha färdig betongyta ljämns med marken, så gräver du ur 20 cm för betongplattan. Fyller på med 10 cm 8-16 kross och ljämns med kross-bäddens yta ska gjutrörens höjd vara. Lägg i en 10 cm hög gjutform/träram, som du riktar in med vattenpass. Lägg ett 6 mm armeringsnät (eller bygg själv ett nät) på 50 mm markdistansklossar, i gjutformen. peta sen ner 2 st 10 mm (alt.3 st 6 mm) armeringspinnar i varje gjutrör, och dom 40 cm som sticker upp ovanför armeringsmattan, viker du 90 grader och najar fast i armeringsmattan. Sen häller du i betong i gjutformen så gjutrören fylls och tills plattan blir 10 cm tjock. Ljämna till ytan, så den blir slät.
Hela den gjutna konstruktionen ska vara en betongplatta, fastgjuten i 2 betongpelare som är nere i marken, och under plattan ska det ligga 10 cm 8-16 kross.
Betongen köper du i färdiga säckar och blandar själv i en 20 L rulle (hink). Betongen ska innehålla 0 - 8 sten (står på säcken). För att ytan på betongplattan (liggande utomhuskonstruktion) ska se hyfsat fin ut även efter 5 år, så tillsätt 3 - 4 dl standardcement/betongsäck, vilket ökar k-värdet och tätheten i betongplattan (minskar risk för alger och mossa). Är det - grader när du gjuter, använd ljummet vatten (20 - 25 grader) till betongblandningen.
När betongen är så stabil, så att du inte kan trycka ner ett finger i den, då täcker du ytan med plast och ser till att ytan är blöt i 10 dagar. Skaffa mer information på www.betongbanken.com .
Mängderna är 50 L betong och 50 L 8-16 kross. Om du åker till ett grustag och fyller 3 hinkar 8-16 kross, så har jag svårt att tänka mej att dom tar betalt för det. Betongsäckarna köper du på ett byggvaruhus.
Du kan höfta och göra din betongplatta, lite som du vill. Men om du vill ha en konstruktion som 100% klarar tjäle i lerjord, utan sättningar, så finns det väldigt få genvägar att välja.
Beroende på om du vill ha färdig betongyta ovan mark eller ljämns med marken, reglerar du med hur mycket du gräver ur för betongplattan.
Om vi utgår från att du vill ha färdig betongyta ljämns med marken, så gräver du ur 20 cm för betongplattan. Fyller på med 10 cm 8-16 kross och ljämns med kross-bäddens yta ska gjutrörens höjd vara. Lägg i en 10 cm hög gjutform/träram, som du riktar in med vattenpass. Lägg ett 6 mm armeringsnät (eller bygg själv ett nät) på 50 mm markdistansklossar, i gjutformen. peta sen ner 2 st 10 mm (alt.3 st 6 mm) armeringspinnar i varje gjutrör, och dom 40 cm som sticker upp ovanför armeringsmattan, viker du 90 grader och najar fast i armeringsmattan. Sen häller du i betong i gjutformen så gjutrören fylls och tills plattan blir 10 cm tjock. Ljämna till ytan, så den blir slät.
Hela den gjutna konstruktionen ska vara en betongplatta, fastgjuten i 2 betongpelare som är nere i marken, och under plattan ska det ligga 10 cm 8-16 kross.
Betongen köper du i färdiga säckar och blandar själv i en 20 L rulle (hink). Betongen ska innehålla 0 - 8 sten (står på säcken). För att ytan på betongplattan (liggande utomhuskonstruktion) ska se hyfsat fin ut även efter 5 år, så tillsätt 3 - 4 dl standardcement/betongsäck, vilket ökar k-värdet och tätheten i betongplattan (minskar risk för alger och mossa). Är det - grader när du gjuter, använd ljummet vatten (20 - 25 grader) till betongblandningen.
När betongen är så stabil, så att du inte kan trycka ner ett finger i den, då täcker du ytan med plast och ser till att ytan är blöt i 10 dagar. Skaffa mer information på www.betongbanken.com .
Mängderna är 50 L betong och 50 L 8-16 kross. Om du åker till ett grustag och fyller 3 hinkar 8-16 kross, så har jag svårt att tänka mej att dom tar betalt för det. Betongsäckarna köper du på ett byggvaruhus.
Du kan höfta och göra din betongplatta, lite som du vill. Men om du vill ha en konstruktion som 100% klarar tjäle i lerjord, utan sättningar, så finns det väldigt få genvägar att välja.
Sjukt bra svar av Tyresö, blir en riktigt bra platta om du följer det.
25 kg torrbruk ger 13 liter färdig betong är den generella regeln, alltså blir det fyra säckar (kolla så att det verkligen är 25 kilo i säckarna, vissa tillverkare har endast 20 kg).
Men jag tror att Tyresö kanske missade att räkna med gjutrören också. Om jag räknat rätt så går det 14 liter per rör och 50 liter för plattan, alltså 78 liter totalt eller precis 6 säckar.
25 kg torrbruk ger 13 liter färdig betong är den generella regeln, alltså blir det fyra säckar (kolla så att det verkligen är 25 kilo i säckarna, vissa tillverkare har endast 20 kg).
Men jag tror att Tyresö kanske missade att räkna med gjutrören också. Om jag räknat rätt så går det 14 liter per rör och 50 liter för plattan, alltså 78 liter totalt eller precis 6 säckar.
Redigerat:
Ja, pinsamt att jag missade mängda på rören! Till min ursäkt, så är jag inte van att räkna på så små jobb - där man ska pressicera ända ner på litern betong.Helioz skrev:Sjukt bra svar av Tyresö, blir en riktigt bra platta om du följer det.
25 kg torrbruk ger 13 liter färdig betong är den generella regeln, alltså blir det fyra säckar (kolla så att det verkligen är 25 kilo i säckarna, vissa tillverkare har endast 20 kg).
Men jag tror att Tyresö kanske missade att räkna med gjutrören också. Om jag räknat rätt så går det 14 liter per rör och 50 liter för plattan, alltså 78 liter totalt eller precis 6 säckar.
Lycka till med gjutningen!
Det finns även en annan väl beprövad metod om man inte vill använda betongpelare, utan bara gjuta en platta i lerjord.
Luftvärmepumpen väger ca: 40 kg, betongplattan (0,5 m2) väger ca: 115 kg, 8-16 krossbädden väger ca: 90 kg = totalt: 245 kg. Gräv ur 245 kg lerjord och mät volymen i hålet. Översätt volymen i volymvikten på frigolit. Gräv ur frigolitens vikt - ersätt med mer frigolit - gräv, tills det du grävt ur väger lika mycket som markbelastningen blir på det som ska ner i hålet. Summan på markbelastningen blir då 0 kg och då räknas marken som obelastad mark och klara tjälen utan problem.
Ett litet tips bara, om du äger för mycket frigolit och tycker om att gräva.....
Luftvärmepumpen väger ca: 40 kg, betongplattan (0,5 m2) väger ca: 115 kg, 8-16 krossbädden väger ca: 90 kg = totalt: 245 kg. Gräv ur 245 kg lerjord och mät volymen i hålet. Översätt volymen i volymvikten på frigolit. Gräv ur frigolitens vikt - ersätt med mer frigolit - gräv, tills det du grävt ur väger lika mycket som markbelastningen blir på det som ska ner i hålet. Summan på markbelastningen blir då 0 kg och då räknas marken som obelastad mark och klara tjälen utan problem.
Ett litet tips bara, om du äger för mycket frigolit och tycker om att gräva.....
Tackar för det tipset också Tyresö, men det blir det första med gjutrören
Jag tänkte bara höra om det är fel att använda sig av grovbetong i rören och botten av plattan och sedan avsluta med en påse finbetong i slutet så det blir en finare och slätare ovandel?
Eller "skär" sig dessa på något sätt kanske?
Jag tänkte bara höra om det är fel att använda sig av grovbetong i rören och botten av plattan och sedan avsluta med en påse finbetong i slutet så det blir en finare och slätare ovandel?
Eller "skär" sig dessa på något sätt kanske?
jag följde receptet ovan i tråden. Köpte allt på byggmax. Blev kanon! Glöm ej ha stativets mått och gör plattan något större så du har marginal för att borra fast stativet sen.S Sweedbanana skrev:
När vi gör plattor för värmepumpar, gräver vi ur 40cm fyller upp med 20cm makadam och gjuter 20 cm grovbetong, armerar med en 8150 matta, sen brukar vi gjuta in ett avloppsrör och fall mot de .så kondensvatten har någonstans att ta vägen,
Ingen betongvibrator. Såg till att portionera ut blandningen i små batcher och klappa till med de verktyg jag hade till hands.S Sweedbanana skrev:
Det som inte syns på bilderna är att det är en vinkel på betongen ut från fasaden så att vattnet från luftvärmepumpen rinner ner och bort från huset.
Ok! Ursäkta de många frågorna, men jag tänkte också göra lite fall, kunde du få betongen att ligga så under processen eller "spacklade" du till lutningen på slutet?B blancpain skrev: