Vi har en kortsida av huset där det i dagsläget ligger en sorglig gammal stenrad med jord och ogräs runt. Vi skulle vilja snygga till och göra det mer inbjudande. Huset har krypgrund i vad vi anser är bra skick. Skulle helst vilja lägga någon form av grus. Vad krävs? Kortsida av hus med gul färg, sorglig stenrad och jord, ogräs, skottkärra och luftvärmepump syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Traditionellt mörkt timmerhus med kullerstensbelagd gård, trädgårdsmöbler och nybyggd trätrappa.
Skapa konto
Så här kanske?

Anlagd kullerstensuppfart framför en timmerstuga under renovering, med byggmaterial utspritt.
Skapa konto

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så här kanske?

[bild]
Jättefint! Jag hade nog dock tänkt mig nåt lite enklare...

Är det grus under plattorna?
Om det är det hade jag grävt bort gräset närmast huset en bit ner och fyllt upp med grus.
Är det inte grus under plattorna och ni inte har en bred takfot kan det vara läge att lyfta plattorna och grusa där också och göra fall bort från huset. Har ni bred takfot är det inte säkert att det behövs.
Sen kan man strö ut sedum-växter i gruset, det blir fint. Det fetknopp och taklök tex växer i vad som helst. Det går tom att stoppa ner någon enstaka scilla eller vårstjärna en bit ner, de brukar reda ut att växa i grus.

Jiji Jiji skrev:
Är det grus under plattorna?
Om det är det hade jag grävt bort gräset närmast huset en bit ner och fyllt upp med grus.
Är det inte grus under plattorna och ni inte har en bred takfot kan det vara läge att lyfta plattorna och grusa där också och göra fall bort från huset. Har ni bred takfot är det inte säkert att det behövs.
Sen kan man strö ut sedum-växter i gruset, det blir fint. Det fetknopp och taklök tex växer i vad som helst. Det går tom att stoppa ner någon enstaka scilla eller vårstjärna en bit ner, de brukar reda ut att växa i grus.
Ganska säker på att det bara är jord under. Takfot...? Alltså hur mycket av taket som sticker ut från huset? Det är mycket, men det är ju ett tvåvåningshus, har det då någon betydelse? Men ska man ha nån duk, matta, rör etc i marken innan man lägger gruset? :D

Det beror ju helt och hållet på hur mycket vatten som brukar rinna inåt huset. Det ser ut som att plattorna lutar lite inåt och det kan vara bra att ändra på. Men om ni har bra dränering kan det kanske kvitta.

Min erfarenhet ang markduk i sådana här sammanhang är att de endast gör det krångligare att rensa. Ogräs kommer mest uppifrån och riktigt besvärligt rotogräs kommer upp ändå.

En annan fin sak som går att odla i grus är iris från germanica-gruppen. Då kan man slänga på något kalkhaltigt och ha lite nollfraktion i den biten. Men då får man så klart bladen som sticker upp när de inte blommar och det kan vara ngt ni inte vill ha.

Jiji Jiji skrev:
Det beror ju helt och hållet på hur mycket vatten som brukar rinna inåt huset. Det ser ut som att plattorna lutar lite inåt och det kan vara bra att ändra på. Men om ni har bra dränering kan det kanske kvitta.

Min erfarenhet ang markduk i sådana här sammanhang är att de endast gör det krångligare att rensa. Ogräs kommer mest uppifrån och riktigt besvärligt rotogräs kommer upp ändå.

En annan fin sak som går att odla i grus är iris från germanica-gruppen. Då kan man slänga på något kalkhaltigt och ha lite nollfraktion i den biten. Men då får man så klart bladen som sticker upp när de inte blommar och det kan vara ngt ni inte vill ha.
Vi har ingen dränering idag. :seenoevil: Hela tomten lutar åt höger och vänster, allt är snett på denna fastighet. :crysmile:

Då skulle jag lyfta plattorna och se till att det lutar bort från huset. När ni ändå håller på. Ni behöver inte gräva så djupt utan bara så att plattorna får en bra lutning men ändå går att gå på.

Jag har ett hus med dränering och ett utan. Det utan har faktiskt inget behov av dränering så det är inte givet att det behövs. Det är ju ändå bra att låta vattnet rinna bort från huset.

Jiji Jiji skrev:
Då skulle jag lyfta plattorna och se till att det lutar bort från huset. När ni ändå håller på. Ni behöver inte gräva så djupt utan bara så att plattorna får en bra lutning men ändå går att gå på.

Jag har ett hus med dränering och ett utan. Det utan har faktiskt inget behov av dränering så det är inte givet att det behövs. Det är ju ändå bra att låta vattnet rinna bort från huset.
Egentligen ville vi inte ha kvar plattorna, de är gamla, trasiga och fula... men man kanske ska ha plattor närmast grunden och grus utanför...?

Det är ju lättare att gå på plattor än på grus.

Dessutom tycker jag inte att plattorna är fula. Det går att lägga dem lite roligare och fylla skarvarna med kryptimjan och andra tramptåliga växter. Ska se om jag hittar en bild...

Stig av betongplattor ordnade fyra och fyra med timjan och grus emellan, skapar ett levande mönster i trädgården.
Skapa konto

Här är det sten men det blir jättefint med betongplattor också. Kanske tom finare.

Edit: ni kan också lägga i hop plattorna fyra och fyra med timjan, grus eller smågatsten mellan varje "fyra". De trasiga plattorna läggs mot en skarv som då får mer fyllning. Om ni väljer smågatsten läggs den trasiga biten mot gruset längs huset eller mot ytterkanten som kan vara tex gräs. Det ger liv åt gången om den inte är alldeles för perfekt.

Redigerat:
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Här är det sten men det blir jättefint med betongplattor också. Kanske tom finare.

Edit: ni kan också lägga i hop plattorna fyra och fyra med timjan, grus eller smågatsten mellan varje "fyra". De trasiga plattorna läggs mot en skarv som då får mer fyllning. Om ni väljer smågatsten läggs den trasiga biten mot gruset längs huset eller mot ytterkanten som kan vara tex gräs. Det ger liv åt gången om den inte är alldeles för perfekt.
Det där var jättefint, men det kan ju inte vara tanken att man ska gå där? :thinking: Jag tar till mig alla dina råd så ska vi fundera vidare. Det värsta blir ju att gräva ur och få väck skiten. Grävde ur och gjorde en uteplats förra året, så jag har bett maken om att få en semester utan ryggknäckande slit, men han är envis...

Jodå visst ska man gå där. Men om ni tex lägger plattor fyra och fyra i stället med minimal fog och sedan har mellanrum mellan varje sådan "fyra" får ni mer hård yta att gå på.

Det behöver faktiskt inte grävas så djupt. Det är ju bara för att kunna rikta plattorna. Ni kör förmodligen inte bil på dem?
Gräv ut en spade djupt eller så och fyll upp med grus så att ni kan fixa lutningen.

Jorden lägger du sen till någon odling. I botten på odlingslåd tex uppblandat med lite kompost och hönsgödsel så blir det perfekt.

Man kan gräva en bit i taget. Perfekt för att få plattare mage, brukar jag tänka när jag gräver. :crysmile:

Lägger ni plattor som är bäst med lite lutning ut från huset, ser ut som att ni ska kunna gå där även på vintern med snöskottning, inget kul att skotta grus. Ett sandlager under som botten och för att få det jämt, mellan varje platta blir då en springa som ogräset växer i , samt myrorna som bygger under. Vid varje skarv så pudras det ca 5 cm in under varje platta med ren cement ca 3-5 mm. Då blir det stenhårt och ogräs och myror har ingenstans att bo.

Tog lite fler bilder nu när jag var ute. Skulle man kunna gräva ur så som Jiji tipsar, ca 30 cm djupt och bara fylla på med grus, ev lägga plattor att gå på? Eller riskerar man att göra bort sig rent byggnadstekniskt, binda vatten mot husgrunden etc? Det vi vill göra är alltså att på ett snyggt sätt förbinda altanen med den stenlagda uteplatsen. En ojämn gräs- och jordremsa mellan ett gult hus med luftvärmepump och en stenlagd gångväg.
Skapa konto
Gångränna längs husvägg med ojämna plattor och gräs, behöver renovering.
Skapa konto
Trädgård med altan, stenlagd gångväg och rabatter, potentiell plats för grus och plattläggning.
Skapa konto
Gult hus med altan och stenlagt gångstråk, planerar att förbinda med grus och plattor.
Skapa konto
Trädgård med en nybyggd altan som leder till en outgrävd passage med gräsklumpar intill ett rödfärgat förråd.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.