Hejsan!!
Vi ska dränera runt hela huset.. Har pratat med olika markfirmor och några av dem har varit och kollat på jobbat och kan tänka sig att göra jobbet åt oss. Vi har pratat material,tid,pris.. Inga konstigheter.

Sedan pratade jag med en kollega på jobbet om detta. Han blev märkbart engagerade då han tydligen efter sin egen dränering fick ett ”helvete” med firman dom dränerade hans hus. Tydligen så hade firman dränerat klart och åkt iväg. Problemet var att trädgården såg ut som fan. Djupa spår i gräsmattan efter maskinen. Makadamen runt huset hade inte heller ställts iordning (han har tydligen fina gångar med makadam runt sitt hus)
Markfirman som gjorde dränering skyllde ifrån sig och menade att ”det var inget du sa inan vi började dränera” alltså ingick inte i avtalet.

Nu till frågan. Om det är en seriös firma. Kan man räkna med att de ”ställer iordning efter sig” Eller måste man tydligt/skriftligt begära detta av en dränering. Kan man räkna med att man behöver betala mer för att få detta gjort? Eller ska det ingå i de flera 100K man redan betalar för en dränering??

Tack

Du kan förvänta dig en grov återställning, ska det se bra ut lär du få betala extra. Dessutom så sätter sig ju allt efter ett tag så det hjälper inte att fixa till det direkt utan man måste låta allt va ett tag först.

• Gilla
Huddingebo och 7 till
  • Laddar…
Vad betyder ”grov återställning”?
Gräsmattan runt vårat hus kommer till exempel få stryk. Kan man räkna med att de ställer iordning den?
Vi har också en naturstensmur. Den är endast 30cm hög. Den är ca 2m från ena husväggen. Den kommer ju rasa pga dränerigen. Kan man räkna med att de ställer tillbaka den?

Det bästa är om ni pratar igenom allt så att de vet dina önskemål. Det är inte direkt säkert att firman är så bra på murar, så det kan vara så att du hellre gör det själv eller via en annan firma.
Däremot lät det dyrt, hur stort är huset?

• Gilla
dthompa och 1 till
  • Laddar…
Grov återställning är att han drar av med skopan, inte att dom sår nytt gräs.

• Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
Jag har inte skrivit på några avtal än. Utan fått offerter skickade till mig. Men där framgår inte att de ska ”ställa iordning trädgården efter sig” därför jag undrar..

Prisintervallet jag fått är 180K-220K (då är rot inräknat för 47löpmeter. Och ca. 2,3m djup

Jag fick dränerat av firma där grov återställning ingick. (Dock bytte jag även alla rör i trädgården för spillvatten, dagvatten och kommunalt dricks vatten)

Hade jag inte gjort finåterställningen själv så gissar jag att det kostat många tiotusen till. Bara att köpa matjord för gräs och så och få det bra var ett stort projekt.

tog nog minst ett år efter färdig dränering innan trädgården började se bra ut och då slet jag rätt hårt och många timmar. Dock utan maskiner.

så jag skulle säga att man skall vara beredd på att projekt 2 av dräneringen börjar när firman dränerat klart och det är ett stort projekt som nog många glömmer.

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Du får väl ha med det i din förfrågan. Typ att tomten återställes som den var före dräneringen. Det kommer nog tyvärr bli ganska dyrt.

Det bästa är nog om du låter firman utföra enbart dräneringen och grovåterställning, och sedan låter en trädgårdsmästare göra färdigt när allt har satt sig, om du inte vill göra det själv dvs.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Har du enbart gräs runt huset eller fina gångar? Lite skillnad tänker jag..kolla om de lägger ut skivor för grävaren och om de kan ange hur långt ut från huset som marken blir påverkad. Allt är ju en förhandlingsfråga men ja, de dräneringsjobb jag har sett har krävt en del markarbete efter sig men är det var gräsmatta eller någon liten rabatt tror jag du spar en del på att göra det själv. Tar ju ett år för massorna att sätta sig ordentligt om det ska grävas mkt

Finns det bra massor i backen och man packar ordentligt ska det inte sätta sig något så huruvida du bör ta med återställning i offerten beror på vad för material som finns i marken.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vad betyder ”grov återställning”?
Gräsmattan runt vårat hus kommer till exempel få stryk. Kan man räkna med att de ställer iordning den?
Vi har också en naturstensmur. Den är endast 30cm hög. Den är ca 2m från ena husväggen. Den kommer ju rasa pga dränerigen. Kan man räkna med att de ställer tillbaka den?
Förvänta dig ingen-mans-land från västfronten första världskriget. Se filmen ”1917” om det inte dyker upp bilder i huvudet. Och har du inte sett filmen, se den hur som helst.

Hårddrar det lite men pretty much so.

Vi dränerade för ett och ett halvt år sen.
Mitt intryck var att dräneringsfirmorna inte var så intresserade att prata återställning eller ytterligare åtgärder. De ville dränera. Punkt.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Min dränkille var mycket klar och tydlig med att informera om att det skulle komma att se fördjävligt ut efteråt. Jojo, det förstod jag ju... Tydligen var jag rätt ensam om att köpa läget.
Verdun 1917 är en mycket bra beskrivning på hur det ser ut efteråt. Se det som ett bra tillfälle att få tomten som ni vill.

OT: Behövs det dräneras om eller kan man låta bli? Det är rätt sällan det är nödvändigt om det rör sig om oinredd källare t ex.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
T
Får man fråga varför du ska dränera? :geek:

A
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hejsan!!
Vi ska dränera runt hela huset.. Har pratat med olika markfirmor och några av dem har varit och kollat på jobbat och kan tänka sig att göra jobbet åt oss. Vi har pratat material,tid,pris.. Inga konstigheter.

Sedan pratade jag med en kollega på jobbet om detta. Han blev märkbart engagerade då han tydligen efter sin egen dränering fick ett ”helvete” med firman dom dränerade hans hus. Tydligen så hade firman dränerat klart och åkt iväg. Problemet var att trädgården såg ut som fan. Djupa spår i gräsmattan efter maskinen. Makadamen runt huset hade inte heller ställts iordning (han har tydligen fina gångar med makadam runt sitt hus)
Markfirman som gjorde dränering skyllde ifrån sig och menade att ”det var inget du sa inan vi började dränera” alltså ingick inte i avtalet.

Nu till frågan. Om det är en seriös firma. Kan man räkna med att de ”ställer iordning efter sig” Eller måste man tydligt/skriftligt begära detta av en dränering. Kan man räkna med att man behöver betala mer för att få detta gjort? Eller ska det ingå i de flera 100K man redan betalar för en dränering??

Tack
Hej, Vi har upplevt samma problem, dränerade runt huset och bad om att de skulle åka en viss väg och backa ut samma, så det blev ett spårpar i gräsmattan, men icke! Det blev 30cm djupa spår, tog evigheter att fixa. Samt skräp och tunga plattor i högar m grus o makadamm kvar. Se till att de , du, använder resterande material inte lätt att flytta senare. Totalentreprenad, och gå inte på fast pris, de gör det på väldigt få timmar kontra de timmar de tar för fast pris. Fråga hur många man, hur många timmar, etc. Räkna om och om igen. 100k verkar dyrt, forslar de bort det som du gräver upp oxå? Lycka till.

P
Min dränering kostade ca 100 efter ROT. Ca 50 m som skulle dräneras 1.8 m djupt och med 200 mm isodrän. Bytte även inkommande vatten, avlopp och dagvattenrör för de pengarna.

Återställning:
Bara en tillplatttning av ytan, inga gångar eller något annat än gräsmatta på ytan som skulle återställas. Återställningen kan bli mycket dyr...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.