Skånepöjk
Hejsan!

våren är här och tänkte börja pyssla lite ute...
I vintras blev vår uppfart hal då vatten rann längs med berget och ner på uppfarten där det frös på och blev till is.

hur hade ni lett bort vattnet från detta berg? Det är ca 6m brett.

• En asfalterad uppfart med en svart metallgrind längs kanten, intill ett stort grått berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uppfart intill ett stort berg med en svart metallräcke, där det syns tecken på vattenflöde och isbildning.
    Skapa konto
  • Uppfart intill ett stort berg med en svart metallstaket, torra buskar och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Om det sipprar/rinner lite kan det räcka med att antingen såga upp ett spår i betongen/asfalten(?) intill bergsknallen, eller gjuta en vall längs kanten.
Är det ett kraftigare flöde som skulle forsa över spåret/rännan får man göra något kraftigare ingrepp.

• Gilla
Skånepöjk och 1 till
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk
Har funderat på rännor och leta vattnet till jorden bredvid uppfarten.
Men det känns lite overkill, vattnet forsar inte ner för berget utan det mer ”sipprar”.
Hade varit nice om det fanns mindre rännor

Skånepöjk
T ToRy skrev:
Om det sipprar/rinner lite kan det räcka med att antingen såga upp ett spår i betongen/asfalten(?) intill bergsknallen, eller gjuta en vall längs kanten.
Är det ett kraftigare flöde som skulle forsa över spåret/rännan får man göra något kraftigare ingrepp.
hur hade du gjutit en vall?

Skånepöjk
Tror ni man kan göra på det här sättet:

köpa en planka typ råspånt, lägga innanför stolparna.
Fylla upp med grovbetong mot råsponten så det blir som en ”vägg”.
Trycka ner ett armeringsjärn längs med betongen.
Låta betongen brinna.
Bort med plankan.
Smeta in betongen med kallasfalt.

frågan är bara om man kan få det skapligt snyggt

AXS
Låter som mycket jobb. Kan du inte sätta någon snygg marksten i bruk? Eller vill du att det ska vara asfalt?

• Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk
AXS AXS skrev:
Låter som mycket jobb. Kan du inte sätta någon snygg marksten i bruk? Eller vill du att det ska vara asfalt?
det där var faktiskt inte så dumt! Jag tror jag kör på det tack vännen :)

• Älska
AXS
  • Laddar…
Om det sipprar så lite hade jag nog inte byggt någon vall utan valt den enklare vägen - såga bort lite av kanten på asfalten längs berget. Det blir ett enkelt och diskret ingrepp. Om jag ser rätt behöver du bara göra det fram till där gruset tar vid?
Eller så hade jag gjort som AXS föreslog, en snygg markstenskant. Den kommer ju kunna ta hand om tillfälliga ökade flöden på ett bättre sätt också. Frågan är om den får plats på insidan stolparna, eller om du behöver ha den på utsidan. Riktigt snyggt hade ju varit att göra så att stolparna står i stenraden, men det är ju bra mycket mer jobb. ;)

M
Såga inte i asfalten utan såga ett spår precis utanför, i berget. En motorkap med 350-klinga tar ca. 13cm djupt och kostar några 100-lappar att hyra. Själva jobbet tar nån timme. Du kapar alltså 2 parallella spår i berget, sedan knäcker man det mellan med en kofot. Spåret behöver inte bli bredare än att vattnet "fastnar" där på sin väg ned.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.