MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tog lite fler bilder nu när jag var ute. Skulle man kunna gräva ur så som Jiji tipsar, ca 30 cm djupt och bara fylla på med grus, ev lägga plattor att gå på? Eller riskerar man att göra bort sig rent byggnadstekniskt, binda vatten mot husgrunden etc? Det vi vill göra är alltså att på ett snyggt sätt förbinda altanen med den stenlagda uteplatsen. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Har ni problem med fukt idag? Det är nog kärnan i det hela.

Gräsmatta är en relativt hård yta. Det mesta vatten som kommer ner i form av regn rinner på ytan. I en grusad yta kan regnvatten rinna ner lättare. Men längs huskroppen kommer det i regel inte så mkt regn utan det är vatten som rinner dit på något sätt. Stuprör, marklutning etc. Så den lilla grussträngen längs med huset kan du bortse från. Den är ingen risk.

Det man kan åstadkomma med en grus ränna längs med huset, som en gång i det här fallet är att man skapar en stenkista. Den kan så klart fyllas med vatten. Men att det ska vara ett problem för det vatten som regnar ner rakt ner från himlen är inte troligt. Däremot om allt annat vatten i närheten rinner på ytan dit. Så det beror på hur omgivande mark lutar. Med plattor på gången minskar vattenmängden från himlen ännu mer, under förutsättning att vattnet rinner bort från huset.

Om ni har problem med fukt i grunden behövs ju dränering. Och om ni inte vill göra det nu kan det vara bättre att bara rikta plattorna i jorden så bildas inget magasin. Å andra sidan igen kan, om det inte är källare på huset även en liten bit grus till för att minska fukten i grunden.

Som vanligt är det svårt att svara tvärsäkert.

Om det inte är fukt problem och inte all mark lutar mot huset hade jag gjort så. Det går ju bra med finkorningt grus så blir det mindre plats för vatten. Sen hade jag ju planerat lite timjan mellan plattorna men det är ju för att jag alltid gör det om jag har möjlighet. Jag ogillar sterila gångar. ;)

Vi "anser" inte att vi har problem med fukt idag. Bifogar bild på hur krypgrunden ser ut vid den delen av huset. Torrt på marken osv. Allt lutar som sagt, åt alla håll, marken är som ett böljande hav. :crysmile: Men gräver vi ur så försöker vi såklart få lite lutning ut från huset snarare än tvärtom. Krypgrund under hus med torr mark och ojämnt golv med böljande mönster, synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi "anser" inte att vi har problem med fukt idag. Bifogar bild på hur krypgrunden ser ut vid den delen av huset. Torrt på marken osv. Allt lutar som sagt, åt alla håll, marken är som ett böljande hav. :crysmile: Men gräver vi ur så försöker vi såklart få lite lutning ut från huset snarare än tvärtom. [bild]
Det ser ju väldigt fint ut.

Om det lutar lite hit och dit och är torrt som det är kanske det är bättre att lyfta plattorna, justera marken utan att tillföra grus under och sedan lägga tillbaka plattorna. Du kan dock lägga en sträng grus intill huset om du tycker att det är fint. Gräv då inte ur så mkt.

Det kan vara dumt att mixtra för mkt med något som funkar. Jag har en gång av plattor rätt ner i gräsmattan. Jag har bara grävt ut och fixat till marklutningen med hjälp av den befintliga jorden. Det funkar det också. Men jag får ju skära rent plattorna då och då. Och någon gång har jag fått justera höjden efter en särdeles blöt vinter. Men det är ju inte så mycket jobb.

Jiji Jiji skrev:
Det ser ju väldigt fint ut.

Om det lutar lite hit och dit och är torrt som det är kanske det är bättre att lyfta plattorna, justera marken utan att tillföra grus under och sedan lägga tillbaka plattorna. Du kan dock lägga en sträng grus intill huset om du tycker att det är fint. Gräv då inte ur så mkt.

Det kan vara dumt att mixtra för mkt med något som funkar. Jag har en gång av plattor rätt ner i gräsmattan. Jag har bara grävt ut och fixat till marklutningen med hjälp av den befintliga jorden. Det funkar det också. Men jag får ju skära rent plattorna då och då. Och någon gång har jag fått justera höjden efter en särdeles blöt vinter. Men det är ju inte så mycket jobb.
Din tanke lät ju onekligen som ett mycket mindre och lättare jobb, men maken är tveksam. Ska han göra detta vill han göra det "ordentligt", och helst helt bli av med jorden och ogräset/gräset. Uppskattar dina svar och tankar, vi får fundera vidare. :p(y)

Då kan ni ju gräva ut ordentligt och ev lägga dräneringsrör.

Med en liten grävmaskin är det ju ett relativt snabbt jobb. Sedan får ni ju fylla efter konstens alla regler med olika fraktioner.

Jag har grävt en uteplats på cirka 14 kvm för hand, ensam i den skånska leran. Sedan tog jag upp plattor och grus från en lika stor plattsättning i en annan del av trädgården och la de flyttade plattorna och gruset på den nya platsen. Jag satte ner fem plintar också. Grävningen gjorde jag under några helger en bit i taget men flyttande av plattor och grus samt ny sättsand gjorde jag över en påskhelg.

Men det var rätt länge sedan och jag var yngre då. Idag hade jag monterat ner en bit av planket och tagit in en liten grävmaskin.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.