4 225 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Gräva ner ris och stubbar?
Vi har en tomt på nästan 0,5 ha som i dagsläget är täckt av gran till uppskattningsvis 60 %. Granarna står på ena halvan av tomten och denna del sluttar ner mot en lägre, plan del där det mestadels är björk.
Granarna ska avverkas nu i veckan och jag har fått frågan om jag vill att de kör undan riset. Tanken är dock att den sluttande delen (där granen står) ska fyllas upp (för hus och trädgård) och att det ska bli en brantare slänt ner mot den låga delen. Det blir mycket att fylla så jag funderar på om vi kan ta lite massor från en grop i utkanten av tomten och sen fylla denna med ris och stubbar. Känns dumt att både köra bort och köra dit "fyllnadsmaterial".
Jag har läst (bl.a. här på forumet) att man inte ska ha ris/stubbar under fyllnadsmassor där det ska bli trädgård/gräsmatta (och givetvis inte under byggnader), men i utkanten av tomten där det inte ska vara gräsmatta utan mer "vildvuxet" borde det väl gå bra, eller? Kan det bli problem om vi skulle få för oss att sätta nåt fruktträd där framöver?
Granarna ska avverkas nu i veckan och jag har fått frågan om jag vill att de kör undan riset. Tanken är dock att den sluttande delen (där granen står) ska fyllas upp (för hus och trädgård) och att det ska bli en brantare slänt ner mot den låga delen. Det blir mycket att fylla så jag funderar på om vi kan ta lite massor från en grop i utkanten av tomten och sen fylla denna med ris och stubbar. Känns dumt att både köra bort och köra dit "fyllnadsmaterial".
Jag har läst (bl.a. här på forumet) att man inte ska ha ris/stubbar under fyllnadsmassor där det ska bli trädgård/gräsmatta (och givetvis inte under byggnader), men i utkanten av tomten där det inte ska vara gräsmatta utan mer "vildvuxet" borde det väl gå bra, eller? Kan det bli problem om vi skulle få för oss att sätta nåt fruktträd där framöver?
Vet ni att ni inte ska bygga nå där i framtiden eller anlägga gräsmatta så visst går det att gräva ner, det bryts ner inom sin tid med sättningar som följd.
Men varför inte bara elda upp riset och stubbarna, blir en fin majbrasa.
Men varför inte bara elda upp riset och stubbarna, blir en fin majbrasa.
Om jag gör en grop och dumpar det där så får jag ju lite fyllnadsmassor från gropen. Det kanske inte blir så mycket, men många bäckar små ... En annan tanke är att behålla gropen som en "tipp" för trädgårdsavfall, men jag vet inte riktigt hur stor den blir (vi vill ju inte ha en jättegrop för trädgårdsavfall på tomten).L Lutte skrev:
Tänk bara på att man som lekman lätt underskattar mängden ris. Beroende på vilka hjälpmedel/maskiner man har för att hantera det kan det lätt vara ett betydligt större jobb än själva avverkningen. Så det kan vara värt att fundera på att låta dem sköta det om de t.ex. har en mobil flismaskin, men man får å andra sidan vara medveten om att det kan påverka kostnaden väsentligt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Låt dem ta hand om riset!
Stubbarna lär behöva brytas upp med grävmaskin, det går inte att göra med skördare eller skotare, så det utgår jag från att din markarbetesentreprenör sköter. Men 2500 kvadratmeter-isch med granskog...det lär bli en rejäl stubbhög av det. Mitt tips är att du hör med skogsentreprenören om de känner till någon som tar emot och flisar stubbar. Kostar säkert att bli av med stubbarna, men å andra sidan är det inte så kul att ha en stubbhög på tomten, även om det finns yta.
Stubbarna lär behöva brytas upp med grävmaskin, det går inte att göra med skördare eller skotare, så det utgår jag från att din markarbetesentreprenör sköter. Men 2500 kvadratmeter-isch med granskog...det lär bli en rejäl stubbhög av det. Mitt tips är att du hör med skogsentreprenören om de känner till någon som tar emot och flisar stubbar. Kostar säkert att bli av med stubbarna, men å andra sidan är det inte så kul att ha en stubbhög på tomten, även om det finns yta.
Klicka här för att svara