Grund & Markarbeten
Oskar92: Hej! Jag har nyss beställt ett spabad av typen Viskan Donsö och har lite frågor angående underlaget som spabadet ska stå på. Badet ska stå på marksten med ett fall på 1cm per meter, ser ni några problem med det? Tänkte på belastning etc. Det skiljer även någon millimeter i höjd på vissa plattor. Hur "flexibla" är spabaden? Måste det vara 100% i våg? Ska även tilläggas att jag
Messier1994: Är på gång att bygga ett mindre lätt växthus som jag ska ställa på en murad sockel och brottas lite med denna fråga också. Modellen är följande, som jag fick väldigt billigt eftersom det blåst iväg och rullat runt några varv på en åker: https://www.hemfint.se/vaxthus-victory-orangery Nettovikten på paketet som levereras hem när växthuset är nytt är 102 kg enligt Bauhaus. Jag
jonas_p: Hej! Jag undrar om någon som vet vad det är för material eller om det finns någon specifik benämning på den här sortens husgrund? (Se bilder.) Ser ut som att det är någon form av färdiga element? Huset är byggt i tegel 1962 och har källare. Följdfråga/överkurs: Vi funderar på att måla om grunden i annan färg. Finns det någon form av risker eller problem med detta (i
Anonymiserad 428568: Hej Vi ska bygga upp ett rejält växthus (ca 70kvm, 16x4m ish). Vi står inför markarbetet just nu och jag hittar information om att man ska grunda muren ner under frostfritt djup, vilket är runt 130cm här omkring, Skövde/Skaraborg. Gården är omgiven av åkermark och lite skog, där växthuset kommer stå är det "dränerat" för 20 år sedan då det var en hästhage (50m brett, dikat på
jonaserik: Ja att det blev varmare är lite så där, men inte iskallt, det är alltid kallare utmed yttervägg i alla hus. Förr i tiden så skulle det läggas en värmekabel 10 cm in från ytterkant platta för att skydda plattan mot frost/tjäle , dom slutade med det, när dom upptäckte att driften i Kw blev hiskligt hög, det var ingen termostat inkopplad, så den gick 24/365 eftersom ingen stängde av
ML2790: [citat] :DHuset var byggde 1928. Vet inte. Vi har en kärare , men vi ska inte har körare nu
Huddingebo: Om du bara ska fylla med grus och inte isolera med tex pordrän, isodrän etc så räcker ju vanlig markduk av lämplig klassning.
Villavilse: [citat] Tack, det låter bra med det utvändiga. Har även läst om flera olika ventilerade golv, men vet inte om de hjälper till att värma upp.
carra: Varför tror du att deras försäkringsbolag skulle ersätta en skada för att de underlåtit att lägga dränering rätt? Deras försäkring gäller för ett fel som uppkommit i entrepenaden...inte för ett för att de underlåtit att göra arbetet rätt....
Grillen: I mina ögon låter det orimligt dyrt utan att ens ha sett tomten, men då är jag en person som vill göra det mesta själv också pga priserna överlag. Att göra ordning yta för altan i framtiden löser du ju snabbt på några timmar med att hyra en minigrävare eller skala av för hand med hjälp av lite kompisar, om det nu inte är galet mycket sten och dyl i marken. Samma gäller ju för
tanaris: Det är möjligt (fast det var ok fall redan innan). Men jag får inte riktigt ihop det ändå. Det här är runt hörnet på andra sidan, mellan listens hösta punkt och fasadplankorna är det 17 cm till vänster och 13 till höger. Sträckan är fem meter, så om det ska få plats några centimeter jord över listen och vara lite fall blir det inte mycket utrymme kvar under plankorna i hörnet.
Kalle_A: Jag skulle nog oberoende av tex nivellgolv försöka få bort så mycket fukt som möjligt ur bjälklaget. Eftersom jag tolkar det som att det finns organiskt material i bjälklaget så är det nog bra att få ned fuktkvoten så mikrobiell aktivitet upphör. Dvs vatteninnehållet i materialen bör ner till en nivå där inte mögel och röta trivs. För att få bort vatten är nog avfuktning
brumbjorn: Fiberduken skyddar mot rötter. Det är bra. Om det finns ett vattentryck lär inte en igensatt fiberduk stoppa vatten (molekyler).
Kalle_A: Jag har skruvat lite på mina MH270. Jag vet inte vilka symptom din maskin har. 1) Går fläkten? 2) Snurrar rotorn? Bör gå att se med ficklampa genom torrluftutblåset. Den rör sig långsamt så har tålamod:) 3) Är det någon skillnad om du ändrar på knappen som gör att maskinen är i gång konstant eller går på hygrostat/styrenhet? Ibland fungerar inte formulär. Ett telefonsamtal
aka_the_barf: [citat] Hmm låter dyrt för en trappa som kostade ett par hundralappar. Om "al else fail" så är detta definitivt sättet som inte kan misslyckas. Rör eller liknade kan jag nog fixa gratis vilket drar ned priset en bra bit. vad tror ni om dessa? https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340617/
bossespecial: I denna kan du få vägledning om hur markisoleringen kan minska grundläggningsdjupet. https://www.isover.se/documentation/broschyr-styrofoamtm-isolering-av-mark-och-anlaggningsarbeten
Håbbe01: Hej, Skall källaren ligga under mark helt eller delvis påverkar ju valet av yttre isolering och teknik Är det under mark så har man oftast ISOdrän som både isolerar och dränerar. Är det inte en köpt total färdiglösning så kanske man skall dela upp jobbet och ha en utförare för mark och grund och en utförare (murare) för grundmur o en för husbygge givetvis vad man är beredd att
NoOne2k: PEM-slang klarar normalt sett frysning, däremot brukar kopplingarna inte göra det. Ska du gräva ner slang finns det ingen anledning att välja något annat än PEM-slang, då behöver du dessutom inget skyddsrör. Jag har för mig att tillåten böjradie för PEM-slang är 50xdiametern, på så sätt behövs ingen vinkelkoppling när den ska upp ur marken. Jag har en kulventil som jag lämnar
Proffsbyggare: Hej! Markprojekt är alltid kul men har sina utmaningar. Superbra att detta forum finns! Dina frågor är bra och alla har ett svar. Dock lite färgat av min egna erfarenhet (27 år i entreprenadbranchen på anläggningssidan, byggt eget hus där jag gjort allt markarbete själv. Bla lagt plattor så ni skall göra.) Skall även tilläggas att jag inte är snål i material och mängder då jag
veddige: Skall dränera gräsmattan med en dräneringslang 50 mm 30 meter långt. Hur djupt skall jag gräva och skall jag lägga markduk över dräneringslangen så den inte slammar igen? Tomten sluttar ner mot en leråker det är alltid sankt när det har regnat. Fall mot en bäck som ligger i en ravin finns det. Sen skall jag bygga en stödmur ca 120 cm hög och 6 meter lång. Kan jag använda markduk
sixten88: 60000kr ink arbete, isolering, armering och betong. Om makadambädden är klar.
Velou: Hej Vi planerar att bygga vårat hus ca 2,7m från uppvuxen granhäck, kommer gjuta platta, någon som vet något om granens rötter, om dom kan ställa till problem för bygget? eller om granarna kan skadas, är närmare fullvuxna i höjd? tack på förhand
Bjober: Det beror väl mycket på hur blöt marken är också. Jag som under matjorden har 100% sand ända ner till jordens mittpunkt kör och parkerar utan problem på hela tomten. Det är endast en kort stund innan kälen släppt på våren man får vara lite försiktig. Jag kör personbil, 3,5tons lastbil och 9tons lastmaskin. Visst sjunker marken där man regelbundet kör men inget dramatiskt. Har
Hennke85: [citat] Det hade väl varit en önskedröm men då tillkommer urgrävning och påfyllning av bättre material o.s.v och då känns det ganska menlöst att lägga det jobbet. Att lägga några timmar på att armera och sedan en dag på gjutningen känns just nu max vad jag vill göra.
David Ö: [citat] Hej Jag skall bygga ett liknande växthus.Hur utförde du grundarbetet och blev du nöjd? Skulle du gjort på något annat sätt om du gjorde om det?
Betongnörden: Hej, Låter som att du behöver täta sprickorna först i trappan, sedan slamma väggarna i kombination med putsbruk A-B vått i vått. Lättbetongväggen kan man även sylborra och putta in slamma i för att stoppa kapillärträngande fukt. Kristalliseringstekniken fungerar bra för sådana problem. Sen kan du köpa vanligt putsbruk hos vilken återförsäljare som helst. :giggle: kolla med
Seke79: Vi har idag en uteplats som vi skulle vilja förlänga till höger (se bild). Problemet är att till höger om uteplatsen sticker ett berg upp. Den delen med gräs etc, blir aldrig bra pga av berget, så vi vill även av den anledningen fixa till det. Vi skulle vilja på något sätt få till uteplatsen över berget. Vi behöver då höja upp så att uteplatsen blir ovanpå berget. Har några
Alain: [citat] Inte helt klart än exakt hur stort det skall bli men någonstans 16-20 kvm.