Grund & Markarbeten
Trafikverket1: Hej, tänkte bygga ihop en murgrill som kommer färdig i delar. Den väger cirka 400-500 kg. Uteplatsen där den är tänkt att stå är täckt med marktegel som satt sig väldigt. Finns inte någon slät plats överhuvudtaget att ställa grillen på. Till min fråga: vad är bäst för att inte riskera dras med en sned grill? Spontant tänkte jag att man gjuter en liten platta som är 5 cm
Gukken: Det är ju enklare att borra när betongen inte kommit så långt i sin hållfasthetstillväxt
Elinjosefina: Vill måla grunden och mer likt betongen på tillbyggda huset men det verkar svårt att få rätt färg. Har någon tips på fin färg som passar gult tegelhus. Målar då tillbygget med men vill få allt mer enhetligt. Önskar egentligen lägga betong över det befintliga så det blir samma som tillbygget men det funkar väl inte att bara lägga över? Tack för tips!
bossespecial: Det kan jag hålla med om, har man från början de grundläggande förutsättningarna emot sig blir det bara dyrt och komplicerat. Annars är det grymt skönt med en källare:p
Silfwerflycht: jag tänker lite kring betongbilen som bara har 6 m ränna, vid en stor grund kan ju det vara bra att kunna köra runt för att nå ut med rännan och slippa pumpbil.
Kallebo: Det bästa är väl att inte ha jord ovanför dräneringen. Runt huset har man ett makadam-lager närmast, snyggt och praktiskt. Jag är väldigt tveksam till att lite skit kan tränga in och sätta igen ett 110 mm dräneringsrör?! Hur ofta bör man spola det för att inte riskera att det sätts igen? Vart 20:e år?
krilleknug: Hej, Jag tänkte byta ut en gammal stentrappa som bestod av en stenplatta, ca 110x60 cm, med en trätrall. Den gamla stenplattan satt fast i fasaden (krypgrund) och när jag tog bort den visade det sig att det var urjackat i grunden för plattan. Så när jag tog bort plattan så exponerades dels krypgrundisoleringen (frigolit), men även isoleringen under dörren. Så frågan är hur jag tätar
Mad_Man: Hej, Jag har en kortare mur (ca 3 meter), byggd av mursten som jag ämnar att höja med två stenar. Funderar på om jag skulle försöka förankra muren innan jag bygger den uppåt och kom och tänka på geonät. Dessvärre verkar bara geonät finnas i väldigt långa längder med pris därefter... Eller är det någon som känner till var man kan köpa geonät på löpmeter, eller något
anders_oj: Hej, Vi har en svacka på 200m2 som skall fylla upp 80cm. Vad för massor behövs då? Det skall bli gräsmatta. Vi har en svacka på 100m2 som skall fylla upp 140cm. Vad för massor behövs då? Det skall bli gräsmatta.
anders_oj: Hur skulle ni göra då? Med ett 20m långt betongplank som skall förankras i berg.
Morgano: Hej alla superfenor på markarbeten! Jag behöver hjälp. Har några frågor ang bärlager, åtgång paddning mm. Jag har köpt ett växthus och det ska sitta på nedgjutna plintar (se bild). Jag ska lägga cementplattor inne i växthuset. Enligt instruktion så ska det vara 15-20 cm bärlager och ca 5 cm sättsand. Markduk ska läggas också. Fråga 1: Vilka material är bäst att användas till
Thomas_Blekinge: Tack, det var lugnande. Hoppas att dom har gått i samma skola som du.
G-83: Det gör det säkert inte. Alltid bra att ha tillåtelse dock(y)
Kolonistuga Rosa: [citat] Tack! Jag får fundera vidare, men det kanske lutar åt plint då :)
Hallerudsbo: Bara bjuda hem ett par kompisar på en zingo så får de jobba för zingon med.
ingvarh: Hej! Ska bygga hus 133kvm 1o halvplan. Byggnadshöjden är max 4.5m och jag funderar därför om jag kan vinna höjd inomhus på att anlägga en krypgrund jämfört med att bygga på plintar. Under huset är det rent berg i en liten sluttning, ca 1m skillnad högsta o lägsta punkt. Vad jag kunnat läsa mig till så ser krypgrund lägre ut, men plintar kanske är billigare o jag tycker nog det
Linusida_: Hej, hur löste du detta? Vi står inför ett liknande problem :)
Chrillthesill: [citat] Varje sida på tillbyggnaden mäter ca 8 meter och kortsidan ca 6 meter så totalt ca 22 meter.
prototypen: Vore det mitt uthus så skulle jag stötta upp trädelen och riva betongen och gjuta nytt, men det är ju jag det. Protte
preben89: [citat] Jätte bra - jätte tacksam för detta tips :)
AndreasA81: Tänkte bygga ett förråd på tomten som ska vara till extra förvaring. Tänkte bygga så billigt som möjligt, dock isolerat och placering är ca 1m från grannens förråd, så jag misstänker att det är lite krav på brandskydd. Funderar därför på lättbetong eller leca men vilken grund? För att mura på en plintgrund är lite svårt? Hade gärna sluppit gjuta pga kostnaderna.
-RB-: Jag har själv planer på att endast gräva ett dike för grundmuren och ta bort mindre inne i själva växthuset. Jag ser ingen fara med att göra så.
Nygge72: Hej, hur lagar man putsen på sockeln på bästa, enklaste sätt (rätt sätt), om den ser ut som på bilderna? Finns det något färdigt bruk man kan använda t.ex Börjar bli dags att måla om sockeln och då gå över den och laga. Tack på förhand
mhoglund: Hej alla, ska gjuta en platta till en 5×3 m pool, så kommer väl behöva gjuta 6×4 iallafall (24m²). Har försökt skapa mig en uppfattning av kostnaden men det har inte gått att få en tydlig bild. Planen är att göra allt arbete själv, vad uppskattar ni att materialet går på? Alternativet är att bygga ett väldigt stadigt trädäck (som klarar belastningen 1 ton/m²). Det lär bli
robban_78: Utfördes i stort sett så och det blev bra ändå missödet blev två torrsprickor men inget som stör.
Nygge72: Hej, hur lagar man putsen på sockeln på bästa, enklaste sätt (rätt sätt), om den ser ut som på bilderna? Finns det något färdigt bruk man kan använda t.ex Börjar bli dags att måla om sockeln och då gå över den och laga. Tack på förhand