2 131 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dagavvattning - hur bra ska det passa?
Medlem
· Blekinge
· 12 280 inlägg
En släkting bygger ett kataloghus, platta på mark. Plattan är gjuten och det sticker ut oreanga rör utanför plattan där stuprören ska anslutas.
Nu är positionen på dom oreanga rörem ganska godtyckliga i för hållande till stuprören. Det betyder att när det kopplas färdigt måste dom sätta dit en del böjar för att det ska mötas. På det värsta stället är rörmynningen en halv meter från stuprörets position.
Vad är en acceptabel distans? I min värld ska rören sticka upp direkt under stuprören.
Nu är positionen på dom oreanga rörem ganska godtyckliga i för hållande till stuprören. Det betyder att när det kopplas färdigt måste dom sätta dit en del böjar för att det ska mötas. På det värsta stället är rörmynningen en halv meter från stuprörets position.
Vad är en acceptabel distans? I min värld ska rören sticka upp direkt under stuprören.
Det där ska ju inte accepteras, känns som det är svårt att få till utan fula synliga böjar. I mitt kataloghus byggt 1999 är anslutningarna från stuprören måttsatta på millimeter på grundritningen för att dessa ska hamna rätt (vilket de också gjort).
Om det skiljer så mycket som en halv meter gräver man vanligtvis fram röret så att man kan skarva dit en bit rör till och sedan använder man böjar för att få rätt position.
Svårt att tänka mig att de bara använder böjar.
Svårt att tänka mig att de bara använder böjar.
Bästa svaret
Man får nästan alltid justera sticken till stuprören när plåtis har satt sina rör. Detta är inget konstigt och något som vi som markentreprenör gör. Då gräver man fram rören en bit och vinklar om så de kommer upp rakt under stuprören och avslutar med grått rör ovan mark.
Medlem
· Blekinge
· 12 280 inlägg
Tack, det var lugnande. Hoppas att dom har gått i samma skola som du.
Klicka här för att svara