Hej allihopa,

Vi har precis skickat in bygglov och fokuserar nu på offertintagning för markentreprenad. Tanken är att bygga lösvirke på generalentreprenad. Nyligen undersökte vi djupet till berg i hörnen av vårt blivande hus. De blev som följer:
Situationsplan med markerade punkter för undersökning av bergdjup på en byggtomt, inklusive vägar och tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. 175 cm. Grävde fram och såg berg
2. 190 cm. Som ovan.
3. 250-310 cm. Grävde ner 200 cm men fylldes snabbt på med vatten så tryckte ner ett armeringsjärn med skopan sista biten, fick då dessa två djup på ett par försök.
4. 80 cm. Grävde fram berg.
5. 250-270 cm. Metod som nr 3 med armeringsjärn.

Färdigt golv blir ca 1,1 m ovan nuvarande marknivå vid 2:an och ansluter ca mot befintligt vid 5:an. I tomtens hörn nere till höger finns en bergsknalle som vi tänkte spränga bort, delvis pga framtida garage men också för att få massor.
Digital illustration av ett hus med träfasad nära en bergsknalle som ska sprängas för renoveringsprojekt.
Skapa konto
3D-rendering av ett hus på ojämn terräng med berg och märke som visar 1,1 meter ovan marknivå.
Skapa konto

Offerter
- En hustillverkares markentreprenör gav offert på 370k som ett baspaket (bl.a. ink. sprängning, makadamisering runt hus, hårdgjorda ytor för infart och ingång, 400 ton grus/makadam, yttre VA och dränering runt hus- arbete och material) och bedömde att urschaktningen pga djupet kunde bli ytterligare kanske 3-400k till och rekommenderade därför pålning. Förskräckta kollade vi därför på pålning men fick det avrekommenderat av olika skäl, dels för att berget sluttar men också för att är för grunt i ena änden (80 cm) vilket skulle orsaka olika grundläggningsmetoder.
- Den andra hustillverkarens markentreprenören gav offert på 465k och såg inga bekymmer. Han bedömde att knallens massor kunde läggas under huset och skulle räcka långt.

Så, med andra ord rätt olika bud. Jag vet inte hur vi ska tänka och behöver era erfarenheter och oberoende råd.

Ja Jobbar med pålning av stålrör, å vi har gjort flera grunder som din, där beställaren valt pålning trotts lågt djup i ena hörnet, för att få samma grundläggning på hela plattan.
När man gjuter en hel platta så samverkar pålarna eftersom dom gjuts fast med varandra i toppen.
Å ibland gräver man bara fram berget där de e lågt å borrar in armering, sen gjuter upp en eller flera plintar till plattans nivå. Å pålar resten. Vilket åxå blir en likvärdig grundläggning

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
M Malten skrev:
Ja Jobbar med pålning av stålrör, å vi har gjort flera grunder som din, där beställaren valt pålning trotts lågt djup i ena hörnet, för att få samma grundläggning på hela plattan.
När man gjuter en hel platta så samverkar pålarna eftersom dom gjuts fast med varandra i toppen.
Å ibland gräver man bara fram berget där de e lågt å borrar in armering, sen gjuter upp en eller flera plintar till plattans nivå. Å pålar resten. Vilket åxå blir en likvärdig grundläggning
Tack för svar Malten, intressant att höra. De jag har frågat har varit pessimistiska men inte erfarna inom småhusbyggnation så det är värdefullt att få andra inspel. Vad skulle du säga är en rimlig kostnad? Per meter påle eller hur man bäst räknar.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Tack för svar Malten, intressant att höra. De jag har frågat har varit pessimistiska men inte erfarna inom småhusbyggnation så det är värdefullt att få andra inspel. Vad skulle du säga är en rimlig kostnad? Per meter påle eller hur man bäst räknar.
Ca 250kr + moms per meter påle för en villa. Är normalt. Kan diffa nån tia upp å ner beroende på ståpriset å eurokursen
Mvh

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
M Malten skrev:
Ca 250kr + moms per meter påle för en villa. Är normalt. Kan diffa nån tia upp å ner beroende på ståpriset å eurokursen
Mvh
Hej igen Malten,
Tack för dina svar. Vi har varit inaktiva pga avslaget bygglov men nu är vi på gång igen. Har du någon erfarenhet eller uppfattning av kostnader som tillkommer pga pålning? Har skissat på följande.
Kalkyl för byggprojekt som innehåller poster för konstruktion, pålning och markarbete, med total kostnad på 540 063 kr.

Hej igen Malten,
Tack för dina svar. Vi har varit inaktiva pga avslaget bygglov men nu är vi på gång igen. Har du någon erfarenhet eller uppfattning av kostnader som tillkommer pga pålning? Har skissat på följande.
[bild]
Stålpriset har ökat med nästan 20% nu, men annars Tycker de såg vettigt ut.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Jag antar att marken är så dålig att ni måste påla?

B bossespecial skrev:
Jag antar att marken är så dålig att ni måste påla?
Kan inte bedöma hur bra den är. Det är Göteborgsk blålera med snäckor i botten, har förstått att det kan tolkas som gammal sjöbotten. När jag själv har grävt i den tycker jag den har känts rätt fast och bra. Vi har gått mycket på första entreprenörens förslag som var att gräva ur hela vägen till berg och sedan fylla i med sprängstenen vi kommer ge upphov till vid sprängning för parkering, så har inte funderat över kompensationsgrundläggning om det är det du tänker på? Tomten är rätt blöt så jag har avfärdat det utifrån rädsla för sättningar.

Jag funderar på om pålningen är ett bra alternativ egentligen, dels på grund av de små jorddjupen samt att huset ska höjas nästan 1m över bef.mark. Dessutom är leran riktigt kass om det är ”Göteborgslera”. Gräva bort leran och fylla på med sprängsten tycker jag låter som ett bättre förslag. Alternativet är ju annars att få ett utlåtande från en geotekniker angående grundläggning.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Jag tycker det känns som en dyr och fyrkantig lösning som inte resulterar i en bra anpassning av huset till tomten. Det måste vara möjligt att schakta ur till en lägre nivå, eventuellt spränga bort lite vid 4, och grundlägga på plintar alternativt murar direkt på berg. Att spränga bort bergknallen som kan ge tomten den karaktär den behöver måste vara ett feltänk, eller i alla fall ett uttryck för bristande intresse för markplanering?

B bossespecial skrev:
Jag funderar på om pålningen är ett bra alternativ egentligen, dels på grund av de små jorddjupen samt att huset ska höjas nästan 1m över bef.mark. Dessutom är leran riktigt kass om det är ”Göteborgslera”. Gräva bort leran och fylla på med sprängsten tycker jag låter som ett bättre förslag. Alternativet är ju annars att få ett utlåtande från en geotekniker angående grundläggning.
Jag tänker som du, tror det är ett rimligt alternativ. Har pratat med en bekant som är geotekniker och han tyckte spontant att geoteknisk undersökning "kostar mer än det smakar", men ska ta ett snack med någon till.

J justusandersson skrev:
Jag tycker det känns som en dyr och fyrkantig lösning som inte resulterar i en bra anpassning av huset till tomten. Det måste vara möjligt att schakta ur till en lägre nivå, eventuellt spränga bort lite vid 4, och grundlägga på plintar alternativt murar direkt på berg. Att spränga bort bergknallen som kan ge tomten den karaktär den behöver måste vara ett feltänk, eller i alla fall ett uttryck för bristande intresse för markplanering?
Man kan säkert anpassa bättre! Men det är inte självklart hur. Plintar/murar användes till ett hus längre ner på gatan för ca 20 år sedan så det frågade jag en entreprenörer om men han tyckte spräng/fylle var effektivare.

Angående sprängningen bifogar jag en bild för att försöka förtydliga. Jag tror att vi behöver spränga oavsett om vi ska kunna få till ett vettigt garage och parkeringsplats. Det är en "extraknalle" precis vid vägen som inte gör någon lyckligare, se röd ring. Däremot kullen bakom den till höger får de inte röra! Utifrån förutssättningen att vi ändå behöver ta bort knallen känns det rimligt att ta hand om den stenen lokalt. Tankar om det? Digital illustration av ett hus bredvid en klippig terräng med en markerad knalle som diskuteras för borttagning.
Skapa konto
Bild som visar bergig tomt med röd ring kring "extraknalle" nära en väg, hus och parkerade bilar.
Skapa konto

Nej, den knallen har kanske inte något större värde. Jag tycker man ska vara försiktig med att använda entreprenörer som konsulter, ofta har de en egen agenda. Det normala när man har en kuperad tomt är att man försöker hitta ett mellanläge vad gäller husets nivå. Schakta ur lite, spränga bort lite. Priserna du pratade om i början lät överdrivet höga. Grundläggning på platta är heller inget självändamål. Du behöver prata med någon som har förmåga till en bra helhetssyn. Det är svårt att säga så mycket mer utan att ha sett förhållandena på plats.

• Gilla
Mangan13 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, den knallen har kanske inte något större värde. Jag tycker man ska vara försiktig med att använda entreprenörer som konsulter, ofta har de en egen agenda. Det normala när man har en kuperad tomt är att man försöker hitta ett mellanläge vad gäller husets nivå. Schakta ur lite, spränga bort lite. Priserna du pratade om i början lät överdrivet höga. Grundläggning på platta är heller inget självändamål. Du behöver prata med någon som har förmåga till en bra helhetssyn. Det är svårt att säga så mycket mer utan att ha sett förhållandena på plats.
Precis så! Exakt detta är min upplevelse - alla jag pratar med verkar förespråka den metod de är vana vid. Kanske att de har en agenda men tror det handlar mer om vana. Jag saknar en oberoende part med översikt över alla alternativ. Det är just därför jag skrev här!

Vilken typ av oberoende aktör har den överblicken?

Jag tänker som du, tror det är ett rimligt alternativ. Har pratat med en bekant som är geotekniker och han tyckte spontant att geoteknisk undersökning "kostar mer än det smakar", men ska ta ett snack med någon till.
Ett utlåtande från en geotekniker behöver inte innebära en geoteknisk undersökning. Den har ni egentligen redan gjort med era provgropar. En geotekniker ska också kunna föreslå lämplig grundläggningsmetod, vilket jag kan tycka väger mer än en entreprenörs åsikt i denna fråga. Kan inte din kompis föreslå ett alternativ?

• Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.