Hej,

Här i Göteborg blåser det en hel del. Vi har fått ok på att bygga ett 210cm högt plank av betong. Inga grannar mot den vindutsatta sida där planket skall sitta. Detta plank kommer smälta in mycket bra i omgivningarna då vi har flera andra gjutningar som finns här sedan innan vi flyttade hit.

Vi tänker att betongplanket skall vara 15 meter långt, 210cm högt och 20cm tjockt/djupt. Tjockleken kanske kan vara mindre eller behöver vara mer beroende på vad planket skall klara av, det är vi inga experter på.

Betongplanket kommer kunna gjutas mot relativt slätt berg eftersom berget ligger 50cm under marknivå.

Några frågor nedan. Ursäkta ritkunskaperna, de är inte på topp, jag är bara en enkel snickare.

1,
Jag tänker att det är bra om det först gjuts en sula som är 15m lång, 40cm hög och 50cm djup. Vad tror ni om det?

2,
Jag tänker att det i berget först borras hål för 12mm armeringsjärn som går 50cm djupt i berget. 10cm i ytterkant av sulan och 30cm mellanrum. Dessa armeringsjärn stannar i sulan, de går inte vidare upp i själva betongplanket.
Enkel skiss av ett planerat betongplank med markerade positioner för armeringsjärn.
3,
Jag tänker att det också borras för 16mm armering som går 50cm djupt i berget samt hela vägen upp i sulan och i stort sett hela vägen upp i betongplanket.

Enkelt ritad skiss av en betongplanks genomskärning med markerade armeringsjärn.

4,
Jag tänker att det går 16mm armeringsjärn som sitter i sulan, fastdragna i de lodräta armeringsjärnen.

Ritning av armeringsplan för betongplank med markerade armeringsjärn och sula.

5,
Genomskärning av betongplanket, räcker detta eller bör det vara nät? De tvärgående länkas ihop med överlappning mot nästa "sektion".

Enkel skiss av betongplanks armeringsstruktur med vertikala och diagonala järn, och grundens förankring i berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6,
Är det för mycket armering eller för lite?

7,