Hej,

Här i Göteborg blåser det en hel del. Vi har fått ok på att bygga ett 210cm högt plank av betong. Inga grannar mot den vindutsatta sida där planket skall sitta. Detta plank kommer smälta in mycket bra i omgivningarna då vi har flera andra gjutningar som finns här sedan innan vi flyttade hit.

Vi tänker att betongplanket skall vara 15 meter långt, 210cm högt och 20cm tjockt/djupt. Tjockleken kanske kan vara mindre eller behöver vara mer beroende på vad planket skall klara av, det är vi inga experter på.

Betongplanket kommer kunna gjutas mot relativt slätt berg eftersom berget ligger 50cm under marknivå.

Några frågor nedan. Ursäkta ritkunskaperna, de är inte på topp, jag är bara en enkel snickare.

1,
Jag tänker att det är bra om det först gjuts en sula som är 15m lång, 40cm hög och 50cm djup. Vad tror ni om det?

2,
Jag tänker att det i berget först borras hål för 12mm armeringsjärn som går 50cm djupt i berget. 10cm i ytterkant av sulan och 30cm mellanrum. Dessa armeringsjärn stannar i sulan, de går inte vidare upp i själva betongplanket.
Enkel skiss av ett planerat betongplank med markerade positioner för armeringsjärn.
3,
Jag tänker att det också borras för 16mm armering som går 50cm djupt i berget samt hela vägen upp i sulan och i stort sett hela vägen upp i betongplanket.

Enkelt ritad skiss av en betongplanks genomskärning med markerade armeringsjärn.

4,
Jag tänker att det går 16mm armeringsjärn som sitter i sulan, fastdragna i de lodräta armeringsjärnen.

Ritning av armeringsplan för betongplank med markerade armeringsjärn och sula.

5,
Genomskärning av betongplanket, räcker detta eller bör det vara nät? De tvärgående länkas ihop med överlappning mot nästa "sektion".

Enkel skiss av betongplanks armeringsstruktur med vertikala och diagonala järn, och grundens förankring i berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6,
Är det för mycket armering eller för lite?

7,
Finns det risk att vatten tar sig in under sulan och rostar armeringen, bör det vara rostfritt?

Hur skulle ni gjort? Är jag ute och cyklar?

Om det är 50cm ner till berget skulle det fungera att göra en sula på ett lager makadam istället för att behöva gå ner i berget. Då slipper man massa borrande i berget samt bekymret med eventuellt rostande armering i skarven mellan berg och sula. En sula blir dock lite bredare.
Ett alternativ till rostfri armering är att man lägger en protectorbinda kring armeringen i skarven.

• Gilla
Phife602
  • Laddar…
Det där börjar likna ett pansarvagnshinder.
Varför 20 cm tjockt?
Varför så kraftig armering som 16 mm
Alltid bättre med en tät armering som inte behöver vara så kraftig.
Vanlig armeringsmatta 6 / 150 och 10 cm betong håller att köra på i garage.

Tänk på att det blir ett väldigt tryck längst ner på formen som blir 210 cm hög.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Det där börjar likna ett pansarvagnshinder.
Varför 20 cm tjockt?
Varför så kraftig armering som 16 mm
Alltid bättre med en tät armering som inte behöver vara så kraftig.
Vanlig armeringsmatta 6 / 150 och 10 cm betong håller att köra på i garage.

Tänk på att det blir ett väldigt tryck längst ner på formen som blir 210 cm hög.

Protte
Ja jag vet inte riktigt hur det skall konstrueras. Jag ska inte bygga det själv, men vill vara förberedd innan jag tar in hjälp. 5 firmor har räknat på det, allt från 8cm tjocklek till 35cm tjocklek och med varierande mängd armering. Det har varit så pass olika att jag känner att jag behöver sätta mig in i detta själv och finna någon medelväg för vad som kan vara rimligt.

Hur skulle ni göra då? Med ett 20m långt betongplank som skall förankras i berg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.