Grund & Markarbeten
Bronken: Ja det var en liten bit bärande vägg där, i övrigt öppen planlösning med balkar, så din teori låter helt korrekt :-). Tack!
hempularen: Är det bara 30 cm, så kan man testa med att slå ned ett spett. Eller en lång borr i borrmaskinen, borra tills det tar stopp.
Lini: Jag skall dränera min gräsmatta och kommer lösa det m.h.a fransk dränering. Det börjar närma sig att beställa själva rören och då noterar jag att det finns ett antal olika. Vilket är det jag skall ha? Röret kommer att gå i en L - form, ca 18m åt sidan och sen 20-25 i 90'grader i förhållande till det. När jag ser på t.ex Hornback så finns det flera olika välja på och jag
Karlsson2o2: Hej, Här är ett entreprenadföretag som jag varmt kan rekommendera. Vi använde dom när vi gjorde markarbeten vid vårt hus och garage som är på lerjord strax utanför Göteborg. https://www.brce.se/tjanster/draneringsarbeten Riktigt goa proffs som kan sin sak och inte drar en vals. :ok:
Dublin: Du har mycket fukt i källarväggen, gissningsvis fungerar inte dräneringen som den ska. Om du ska måla väggen bör det ske med silikatfärg som släpper igenom fukt, men det stoppar ändå inte grundorsaken, fukten i väggen.
Lovisa Widen: Hej! Vi ska bygga hus. Vår tomt ligger högst upp i en relativt brant backe. På tomten nedanför oss finns redan ett befintligt hus. De har sänkt sitt hus för att jämna ut den lutande tomten. Vi har tänkt att höja vår markgräns för att jämna ut vår lutande tomt då vi kommer ha en fin sjöutsikt och vill inte att grannens hus ska skymma utsikten. Detta ställer givetvis till ett
Jacky1257: [citat] Om det bara är ett bostadshus så kommen du troligen att byta ut det gamla avloppsröret till 110mm plast. Jag tycker att det gamla avloppet ser ut att vara Höganäs keramik. Kolla om innerdiametern inte är större än 110mm, i så fall går det att passera väggen inuti det gamla avloppsröret. Annars så brukar gamla keramiker vara lätta att slå sönder i samband med stambyten och
MetteKson: [citat] Har du en stor fastighet som du i framtiden planerar stycka till tre mindre? Eller ska de tre husen ligga på samma fastighet? Ska du göra avstyckningar kommer Lantmäteriet vilja ha ett beviljat förhandsbesked. Jag tycker du ska kolla att det finns möjlighet att bebygga fastigheten innan du lägger ner tid och pengar på markarbete (vare sig din kommun kräver marklov eller inte).
sear: Hej Källaren (byggd 1928) står på sluttande berg. Bredden är 7.5 (dvs åt det hållet det lutar). Golvet är av betong och under så är det fyllt med sprängsten ned till berget. Jag har tidigare dränerat (20 cm pordrän) så jag vet att hela huset står på berg. Berget går naturligtvis upp och ner men muren/källarvägg är som lägst 250 cm medan som högst ca 300. Hela utgrävningen
GoForIt: Inga problem. Läser du lite längre i produktbladet så anges det att [bild]
Fabrikör Stava: uppdatering; menar stolpsko i rubrik.
Draven: [citat] Ok sist jag gjöt sulan till huset så gjorde jag fall med en liten rätskiva, tätskikt och klinker på det sen var inga problem. Kommer bara inte ihåg när under processen jag gjorde detta...
Anonymiserad 428568: Hej Jag kan ingenting om dessa områden, likväl ska det göras själv . Ungskogen på nyköpta fastigheten är rensad med motoraåg och minigrävare iallafall, nu ska det börja grävas inom kort. Efter en hel del forskning så har jag kommit fram till att min skiss borde fungera, eller? Grundvattnet är högt häromkring och nu på våren är det än värre i marken så dränering är ett
Albin Hedström: [citat] Ok. Men om jag är noga med makadam och markduk så borde det minska igensättningen? Det viktiga för mig är att det inte kommer förbli blött på gräsmattan. Men detta fixar alltså en 50 mm slang? :)
TheKangas: [citat] Jag ringde min favorit VVS:are och han hade tid att komma förbi redan idag. Sagt och gjort. Det är spolbrunnar. Han föreslog att gjuta fast en rensbrunn i samma nivå som golvet och därefter göra runda hål i trägolvet som ska in. Såhär: [bild] Han kunde garantera mig fast pris på 4000kr för allt jobb. Eller så kunde jag göra det själv, "inte så svårt". Blir ett projekt
lunnabo: Hur mycket eller hur lite har Du undersökt betongplattan? Börja med de enklaste metoderna. Slägga och spett, maximal kraft. Fungerar inte det så prova att göra spår med stor skiva på vinkelslip. Fungerar inte heller det så hyr lite manligare maskiner som motorkap och eller kobra.
Gallianoman: Utsättningarna är egentligen för din skull.... Lägeskontrollen är en kontroll för att se att du har byggt där du fått bygglov att placera ditt hus.... Det finns gott om tillfälle att sätta huset helt annorlunda än utsättningens koordinater. Man vill göra lägeskontrollen när formen är satt men innan betongen är i.... det är mycket billigare att flytta en felplacerad form än att
jbernspang: Tänkte bara kolla om du fortfarande är nöjd tre år senare. Står i begrepp själv att gjuta ett par steg i trädgården och insamlar kunskap...
Henke_82: Tjena! Bor på en gård mitt i skogen och det börjar bli jobbigt att köra grabbarna till skateboard-parken i stan hela tiden. Ska därför gjuta en platta på en bortglömd del av tomten så ungarna kan hänga här istället. just nu är det en väldränerad grusplan på denna plats, tänkte göra plattan en betong-bil stor för att vara lite ekonomisk så det blir väl 7kubik om jag hittar en
BORNER: Jag har en bergklack på cirka 10 cm höjd som jag skulle vilja ta bort för att förbättra avrinningen genom att göra en kanal som är cirka 30 cm bred och 70 cm lång. Se bild. Vilket är det smidigaste sättet att åstadkomma detta? Hyra bergborr, göra hål och hälla i snigeldynamit, eller hyra större vinkelslip/kap med diamantklinga och göra ett antal skåror i berget som man sedan
Mrel: Tjena, jag har ett sutteränghus som är byggt 1976 där jag håller på att borra upp de äldre golvbrunnarna som består av gjutjärn. När jag fick ut brunnarna så såg jag att de låg tryckimpregnerat trä cirka 20-30 cm ner precis under betongplattan. Och såklart så var reglarna sönderrötna och rejält blöta. Gjuter man igen hålet efter att man har satt de nya golvbrunnarna på plats
MariaiÖstergötland: https://www.byggahus.se/forum/threads/enkel-stenlagd-uteplats-foer-opretentioest-kaffedrickande.373013/ Tipsar om min egen tråd för inspiration. 10 kvm stor uteplats. Och nej, ödmjukhet är inte min starka sida. :crysmile:
Jonteochjag: Hej, Jag skulle vilja få tips på bra dräneringsentreprenörer som tar jobb i sydvästra skåne, gärna från er som själv anlitat dem själv.
K1983: Någon som är van att gjuta och som kan svara på om min metod kan anses vara tillräcklig för att undvika att kantelementen trycks utåt under processen?
oddjobb: [citat] Är också intresserad av hur det gick?
oddjobb: Fick du någon klarhet i varför sockelns nedre del ofta inte skyddas. Min fundering är om det är markfukt eller kondens inifrån, som membranet skall skydda mot?
Claes Sörmland: [citat] Grunden kan nog ha satt sig, det gör den alltid på äldre hus som dessa. Men det påverkar bara väggarna och golvet på ovanvåningen, golvet i en mullbänk ligger ju löst innanför timmerstommen. Jag rekommenderar att ta alla rummen på en gång för det är skitigt så in i bängen och det blir damm och jord överallt.
BissyM: Finns ju denna plåt, fanns på Biltema. Men storleken är 100x50cm. Finns säkert större att få tag på