Hej!
I detta forum, och på andra ställen på nätet och i diverse tidningar, verkar åsikterna gå vitt isär vad gäller hur man på bästa sätt skall utföra en dränering. Vissa menar att man absolut skall använda geotextil/markduk utanför en bädd av singel/makadam vari dräneringsröret skall läggas på botten. Andra hävdar lika emfatiskt att markduk gör mer skada än nytta och att man gör bäst i att hoppa över detta otyg!

Ingemar Nilsson på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, exempelvis, säger i tidskriften Vi i Villa: "... först lägga ett lager dränerande grus på minst 100 millimeter. Sedan läggs dräneringsröret, som bör ha en diameter på minst 70 millimeter. Efter det ett nytt minst 100 millimeter tjockt lager dränerande grus. Efter det en fiberduk som tar finare partiklar. En fiberduk hindar dräneringen att slamma igen, framför allt om du har ett jordlager ovanpå. Över duken ett nytt lager grus. Om du lägger ett jordlager ovanpå, lägg då en fiberduk under. Det förhindrar dräneringen att slamma igen."

Det verkar även vara olika åsikter om man skall använda singel eller makadam!

Finns det verkligen ingenstans man kan få fram fakta vad som verkligen gäller i frågorna runt dränering?

Markduk eller inte markduk?
Tvättad singel eller makadam?
Finns det dräneringsrör som inte slammar igen lika lätt som andra typer av dräneringsrör?

Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle använda markduk eller liknande material, för att hindra lera ock liknande material att tränga in och sätta igen dräneringen.

Mackadamm eller singel, är väl i sammanhanget ungefär samma sak. Det väsentliga är att det skall vara ett material utan fina fraktioner. Skulle du ha ett material med storlekar från 0-32 mm, så sätter det igen dräneringen som lera. Väljer du istället 16-32 mm, så kan vatten rinna fritt till dräneringsröret..

H hempularen skrev:
Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle använda markduk eller liknande material, för att hindra lera ock liknande material att tränga in och sätta igen dräneringen.
Bland annat läste jag igenom denna tråd här på forumet där några, som tydligen jobbade med dränering, hävdade att man alls inte skulle använda duk. Men det verkar som de flesta rekommenderar att man skall ha det, och att duken är till för att hindra finare material att tränga in och sätta igen dräneringsröret. Det kanske är därför som det även vore bäst att använda tvättat material, för annars har man ju fört in de finare fraktioner som duken var avsedd att förhindra komma in? Eller?

• Gilla
Pucco
  • Laddar…
K
Det bästa är väl att inte ha jord ovanför dräneringen. Runt huset har man ett makadam-lager närmast, snyggt och praktiskt.

Jag är väldigt tveksam till att lite skit kan tränga in och sätta igen ett 110 mm dräneringsrör?!
Hur ofta bör man spola det för att inte riskera att det sätts igen? Vart 20:e år?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.