6 116 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Råd grundläggning nybygge - För grunt för pålning men dyrt med schakt
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En geotekniker är en specialinriktad väg- och vattenbyggare (som det hette förr) som också har grundläggande bygnadstekniska kunskaper. Det gäller att hitta rätt nivå för huset, inte för högt på den låga sidan och inte för stora schakt utanför fasaden på de andra.
Har bollat lite löst med två geotekniker nu. De tycker inte att jag ska påla utan gräva ur till berg och fylla i med sprängsten. Om det går att uppnå massbalans lokalt är det alltid det bästa. Värt att ha i åtanke är dock att de bara arbetar business to business med antingen flerbostadshus eller anläggning.B bossespecial skrev:Ett utlåtande från en geotekniker behöver inte innebära en geoteknisk undersökning. Den har ni egentligen redan gjort med era provgropar. En geotekniker ska också kunna föreslå lämplig grundläggningsmetod, vilket jag kan tycka väger mer än en entreprenörs åsikt i denna fråga. Kan inte din kompis föreslå ett alternativ?
En ny fråga som kom upp var grundvattnet. Det ligger rätt högt tror jag och det är en blöt tomt. Gräver man ur fylls det sannolikt på så behöver antagligen länspumpa. Någon som har erfarenhet av det?
Är själv gammal V:areJ justusandersson skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Nu kanske det är lite snabbt på men min granne ska inom kort spränga bort lite berg, om du vill börja samla sten menar jag
Tack Bosse! Kanske att det är för tidigt eftersom vi inte har bygglov ännu och inte får ändra marken, men om han kanske har kvar det ett tag så är det högintressant?B bossespecial skrev:
Tog ett snack med en geotekniker som förespråkar att gräva ut och fylla upp. Fick även låna sonderingsspett av honom så har fått fram ett par till djup till berg. Modellerade upp en schaktvolym utifrån detta för att mängda och få en uppfattning kring kostnaden, har jag tänkt ungefär rätt i hur schakten görs?
1. Här görs schaktet (blått), volymen som grävs ur direkt under huset
2.Frilagt
3. Ink slänter ner i schakten. Total schaktvolym ca 380 m2
4. Fyller upp till befintlig marknivå med grövre material ink bl.a. sprängsten, ej upp till plattan ännu (delar upp det för att förstå bättre själv)
5. Ink slänter.
6. Fyller upp till underkant betongplatta, finare material
7. Släntar ner för att ansluta till bef marknivå. Total volym ca 530 m2
8. En möjlighet: fylla upp gräsmattan ca 50 cm = ca 130 m2
9. Översikt
Såhär blir massbalansen och kalkylen i så fall. Förstår såklart att detta inte går att kontrollera fullt ut men med tanke på hur stora pengar det ändå gäller vill jag räkna så gott det går. Tankar?
1. Här görs schaktet (blått), volymen som grävs ur direkt under huset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.Frilagt
Logga in
Skapa konto
3. Ink slänter ner i schakten. Total schaktvolym ca 380 m2
Logga in
Skapa konto
4. Fyller upp till befintlig marknivå med grövre material ink bl.a. sprängsten, ej upp till plattan ännu (delar upp det för att förstå bättre själv)
Logga in
Skapa konto
5. Ink slänter.
Logga in
Skapa konto
6. Fyller upp till underkant betongplatta, finare material
Logga in
Skapa konto
7. Släntar ner för att ansluta till bef marknivå. Total volym ca 530 m2
Logga in
Skapa konto
8. En möjlighet: fylla upp gräsmattan ca 50 cm = ca 130 m2
Logga in
Skapa konto
9. Översikt
Logga in
Skapa konto
Såhär blir massbalansen och kalkylen i så fall. Förstår såklart att detta inte går att kontrollera fullt ut men med tanke på hur stora pengar det ändå gäller vill jag räkna så gott det går. Tankar?
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du ska inte passa på att göra källare när du ändå gräver en så stor grop?
Bra tanke, hade gärna haft källare! Tyvärr är tomten riktigt blöt och huset som stod där tog in vatten i källaren, det är delvis därför vi höjer plattan en del. Moderna källare är säkert bättre men jag hade alltid bekymrat mig över det...B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det kan jag hålla med om, har man från början de grundläggande förutsättningarna emot sig blir det bara dyrt och komplicerat. Annars är det grymt skönt med en källare
Klicka här för att svara