Pianogreen
Pianogreen: [citat] Ok jag förstår. jag får köra lite med traktorskopan då.
10 svar · 2,5k läst
·
S
Slunga72: [bild] [bild] Hej! Har två grindstolpar (murade på cementklump) som nu står snett efter 60 års bruk. Funderar på om jag ska försöka rikta eller om jag ska plocka ner och försöka sätta nytt. Tänker att jag vill ha både belysning ovanpå stolparna och möjlighet att sätta grund i framtiden. Ser några alternativ men det kanske finns fler? 1. försöka gräva upp runt klumpen och rikta
0 svar · 1,7k läst
·
U
ulfalf: [citat] De plintar som inte gjöts direkt på berget gjöt vi rätt i makadamen, med större fot (typ 60*60) som armerades, för att fördela ut trycket. Körde med padda några gånger över makadamen innan gjutningen. Huset har stått i ett år nu och det verkar inte ha satt sig någonting. Så tipset är väl att verkligen se till att materialet är bra så långt ner du kan kontrollera
3 svar · 1,6k läst
Belmlu
Belmlu: Hej alla, I samband med bygge av staket såg jag att det även fanns behov av att renovera en gammal stödmur som är ca 8m lång och 40cm över markytan. Muren är där för att skapa en plan passage mellan garage och slänt upp mot grannfastigheten. Slänten har en lutning på ca 45 grader och höjdskillnaden mellan vår och grannens tomt är ca 2,5-3m. Fram tills nyligen har det funnits en
0 svar · 1,1k läst
·
U
Ubbe70: [citat] [bild] [bild] [bild] [bild] Så här långt har jag kommit just nu. Har inte beräknat om detta kan hålla. Kör med dubbla 45x220 som bärlinor. Golvreglar är också 45x220 men borde kunna gå ned till 45x195
6 svar · 4,6k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Asfalt bredvid sten verkar vara ett problem om man tittar på alla de övergångställen där de lägger marksten för att höja upp. Ofta sönderkörd asfalt och gropar. Nu är ju detta inte en höjdskillnad och mindre trafik men då vad jag vet så är ju asfalt mjukt och rör sig ganska mycket vilket en stensättning inte gör alls.
7 svar · 2,5k läst
Maria B
Maria B: Hej! Vi håller på med grunden till ett 15m2 växthus som monteras på sockel. Vi har grävt 6 plintgropar och satt plaströr i dem för att gjuta fast sockelns nedgjutningsjärn. Vi har dessutom grävt ut hela växthusytan samt 25 cm runt om och har tänkt ha marksten både inne i växthuset och 25 cm runt om. Vi har lagt ca 30 cm makadam över hela ytan (mer i groparna) och nu ska vi fylla upp
0 svar · 1,8k läst
Tobias Carlén
Tobias Carlén: Jag har funderat på det; dvs att bara trä ett kort papp-rör kring varje armeringsjärn och lägga i lite betong innan jag lägger på gruset, men jag har bara sett det som rostskydd - hur menar du att det skulle kunna hjälpa mot sättningar? Armeringsjärnen är ju inslagna i berget tills de deformerat fast, de lär ju inte röra sig innan de rostar bort.
2 svar · 1,6k läst
J
JLIM: Uppdatering på utgången av detta velande. Vi bilade upp hela plattan och grävde ut runt 30-40 cm. Erfarenheter: Oväntat enkelt på sina ställen. Marken under hade sjunkit undan så på stora delar av ytan va det 10 cm betong och 20 cm lift under, sedan mark. Nära ytterväggarna var det desto jobbigare. Betongsulan var väldigt bred upplevde jag det som. Ingen tydlig gräns. Hela arbetet med
6 svar · 3,8k läst
P
pizzamagen: [citat] Tack bosse Plintgrund låter smidigt men ska den vara öppen eller stängd? Hur mycket "luft" ska det vara underkant bjälklaget till marken i en öppen plingrund? Är det ingen risk med plintgrund så länge man låter bli att lagra skräp under grunden?
2 svar · 1,7k läst
M
Missionshuset Roslagen: Jag är i färd med att gjuta en sexkantig grund till ett pumpus. Grunden ska gjutas direkt på berg och som men ser på bilden är det en del sprickor i berget. Vad säger ddn samlade expertisen: Bör jag på något sätt fuktspärra marken innan jag gjuter eller är det bara att köra på? Var först inne på att lägga ut cellplast, men det känns ju lite vanskligt givet att underlaget inte
0 svar · 2,2k läst
·
H
hedstrom: Exakt samma på min. Försökte göra rent allt men blev likadant direkt. Fick köpa ny men hade gärna fixa den gamla med.
4 svar · 1,8k läst
·
AXS
AXS: [citat] Jag får helt enkelt acceptera att alla andra i den här tråden är bättre än mig på att köra maskiner där det är trångt.
51 svar · 8,6k läst
·
J
Jonas Kenntoft: Hej, Tack för svar! Hur långt har du mellan plintarna 2m enligt bild? har du några plintar i mitten? ser att du har rediga limträbalkar, jag tänkte nog köra 2x 45x220, men kanske bäst att ha en konstruktör som räknar på det. . Så du har 120 isolering? Funkar det bra? Har du 220 i golvet då? Hur mkt isolering har du i tak? Jag ska nog gräva ner plinten lite för att vara säkrare. Har
5 svar · 15,6k läst
·
R
rattato: Tack för svar
2 svar · 2,6k läst
hahalj
hahalj: [citat] Jo i princip, men vill ändå att ha det synligt. Om inte annat så för framtida ägares skull.
4 svar · 4,1k läst
·
J
jasy: Japp, är thermopool som sedan skall återfyllas runtom. Men vill gärna att det blir en bra och godkänd dränering innan nästa steg med att göra platta görs.
8 svar · 2,3k läst
·
B
bossespecial: Ok, fyller du upp mot muren utvändigt, och jag antar invändigt, så glider inte grunden iväg. Då skulle jag skippat dubben. Betongen i håligheterna skulle jag heller inte förankra utan låta betongen krympa fritt. Planen för dräneringen låter fint.
17 svar · 7,0k läst
·
T
Thisse: Hej, Funderar på att bygga en mur av en gammal grund till ett hus. Problemet är att jag måste stapla stenblocken ovan på varandra för att få rätt höjd och då behöver jag justera (såg/slipa/knacka) till blocken i princip alla ovan på cirka 20 meter lång sträcka. Löser man detta själv om man är händig eller är det en övermäktig uppgift. Ska jag bara köpa nya block stenar som
0 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du ska fylla med mineralisk jord, lämpligen av samma typ som underliggande mark. Det blir bäst vattentransport då. Så det handlar troligen om natursand, lera, eller blandad morän. De översta 10-20 cm fylls lämpligen med en mullhaltigare anläggningsjord som ett substitut för den naturliga matjorden, typ gräsmattejord.
1 svar · 1,5k läst
W
wifey: [citat] Växthuset är ”tyvärr” större än bottenmåttet av plattan men det vore nog en god idé att göra en variant av det du skriver... Tack ☺️
4 svar · 1,9k läst
·
T
Trrttsch: Nej, det är nog en lite udda fråga. Men kanske har folk iaf erfarenheter av olika märken. Är Biltemas ok t.ex?
2 svar · 1,0k läst
B
BORNER: [citat] Tack @NoOne2k ! Det där med isolering var ett råd jag fick, och jag trodde att det var för att växthuset skulle hålla värmen bättre? Och i det här fallet är det ju "bara" 15 m2 som skall isoleras, så det handlar väl max om en tusenlapp?
7 svar · 5,7k läst
·
K
Kallebo: Hmm. Jag har sökt lite i andra trådar och konsensus verkar vara att man bör tänka sig en linje på 45 grader och alltså inte gräva under denna. Så om jag vill gräva en och en halv meter djupt bör jag vara en och en halv meter från väggen... Känns det som att det är tillräckligt säker. Marken är fast och vi har grävt i princip rakt ner under byggtiden utan rasrisk..
1 svar · 2,3k läst
P
Puppe.N: Hej ! Går i tankarna att göra en grusparkering precis bredvid huset. Ytan är idag gräsmatta men väldigt blött och lerigt så man kan knappt parkera utan att köra sönder gräsmattan. Mina funderingar är väl egentligen om man bör lägga ner nån form av dränering och samt hur djupt man ska gräva ur för att förhindra att det blir blött och försöka leda undan vattnet.
0 svar · 1,1k läst
N
Nihad75: Tack för det snabba svaret! :)
4 svar · 3,7k läst
·
M
MagHam: Köper du huset skulle jag göra det om jag var du. Det brukar gå ganska enkelt. Kanske vill du flytspackla och lägga på klinker eller något, och då är det ju synd att "gömma" rör som är 70+ år gamla.
4 svar · 2,7k läst
T
TheGame: Det ska inte luta mot huset. Där stupröret mynnar ut i knuten bör det sitta ett rör som leder bort vatten.
1 svar · 1,4k läst
·
J
jojje12: Hej, Dags för nästa etapp i byggandet. Nu blir det båthus! Bygglov och strandskyddsdispens är beviljat. Frågan är nu hur grunden ska konstrueras. Båthuset som ska byggas blir ca 10x6m, oisolerat, grusgolv, uppreglade väggar med träpanel och tegeltak. Marken består främst av av sand och sten. Marken sluttar och det skiljer ca 1-1,5m mellan lägsta och högsta punkt i båthusets
0 svar · 1,7k läst
·
T
Trafikverket1: Hej, tänkte bygga ihop en murgrill som kommer färdig i delar. Den väger cirka 400-500 kg. Uteplatsen där den är tänkt att stå är täckt med marktegel som satt sig väldigt. Finns inte någon slät plats överhuvudtaget att ställa grillen på. Till min fråga: vad är bäst för att inte riskera dras med en sned grill? Spontant tänkte jag att man gjuter en liten platta som är 5 cm
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.