Hej! Vi håller på med grunden till ett 15m2 växthus som monteras på sockel. Vi har grävt 6 plintgropar och satt plaströr i dem för att gjuta fast sockelns nedgjutningsjärn. Vi har dessutom grävt ut hela växthusytan samt 25 cm runt om och har tänkt ha marksten både inne i växthuset och 25 cm runt om.
Vi har lagt ca 30 cm makadam över hela ytan (mer i groparna) och nu ska vi fylla upp ytterligare upp till sockelhöjd + lite mer (så att en del av den 13 cm höga sockeln blir nedsänkt och döljs av markstenarna).
Min fundering är hur mycket av detta ska vara makadam och hur mycket ska vara stenmjöl. Min tanke är att fylla makadam 8-16 upp till 5 cm under sockeln och därefter stenmjöl 0-4 de översta 5 cm. Då sockeln är monterad tänkte jag lägga på ytterligare några cm stenmjöl både utanför och innanför sockeln och därpå lägga marksten som hamnar i nivå med omgivande mark. Det skulle då bli 5 cm stenmjöl under växthussockeln och minst 8 cm stenmjöl under markstenarna. Är detta för mycket stenmjöl på något av ställena?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.