Hej!

Planerar att renovera två rum i källaren som ska användas till badrum och tvättstuga. I samband med renoveringen ska vi också byta avloppet hela vägen ut i gatan. Det är såklart många frågor och funderingar kring detta (inte minst med tätskikt bla. men det tar vi senare). Första funderingen är hur vi gör med golvet.

Förutsättningar:
Villa med källare, byggår 1957.
Troligtvis oisolerad, oarmerad, platta på mark.
Uppvärmning bergvärme och vattenburna radiatorer.
Ca 2100 takhöjd.
Blivande badrum ca 11 kvm
Blivande tvättstuga ca 13 kvm
Avloppet går troligtvis ca 0,7 under golvnivån (har filmat och ser en kraftig böj nedåt).

Tänkte göra rivningsjobbet själv, men låta hantverkare ta hand om nya avloppet, gjuta golv mm.

Alternativ 1:
Spåra upp golvet för det nya avloppet.
Placera nytt avlopp i marken under plattan och gjuta igen till samma nivå som befintligt golv.
Bila upp delar av plattan vid golvbrunn för att kunna få fall.

Fördelar:
Minsta möjliga arbete

Nackdelar:
Något förhöjd golvnivå eftersom plattsättningen blir ovanpå befintlig platta
Ingen möjlighet till golvvärme utan att höja golvnivån

Alternativ 2:
Bila upp hela golvet och gräva
Bygga ny platta med underlag, isolering, gjutning
Vattenburen golvvärme

Fördelar
Ordentligt gjort med varmare golv
Möjlighet att få golvet på samma nivå som idag, även med golvvärme

Nackdelar:
Mer jobb
Risk för sättningar beroende på grundmurens konstruktion
Dyrare, med tanke på mer jobb för att återställa golvet.
Lång torktid för den nya gjutningen?

Finns det fler för eller nackdelar av större karaktär med de två alternativen ovan?
Hur länge behöver en ny platta torka innan man kan lägga klinker?

Finns det någon i detta fantastiska forum som kan dela med sig av erfarenheter från liknande projekt?
Alla inspel är välkomna!

J JLIM skrev:
Hej!

Planerar att renovera två rum i källaren som ska användas till badrum och tvättstuga. I samband med renoveringen ska vi också byta avloppet hela vägen ut i gatan. Det är såklart många frågor och funderingar kring detta (inte minst med tätskikt bla. men det tar vi senare). Första funderingen är hur vi gör med golvet.

Förutsättningar:
Villa med källare, byggår 1957.
Troligtvis oisolerad, oarmerad, platta på mark.
Uppvärmning bergvärme och vattenburna radiatorer.
Ca 2100 takhöjd.
Blivande badrum ca 11 kvm
Blivande tvättstuga ca 13 kvm
Avloppet går troligtvis ca 0,7 under golvnivån (har filmat och ser en kraftig böj nedåt).

Tänkte göra rivningsjobbet själv, men låta hantverkare ta hand om nya avloppet, gjuta golv mm.

Alternativ 1:
Spåra upp golvet för det nya avloppet.
Placera nytt avlopp i marken under plattan och gjuta igen till samma nivå som befintligt golv.
Bila upp delar av plattan vid golvbrunn för att kunna få fall.

Fördelar:
Minsta möjliga arbete

Nackdelar:
Något förhöjd golvnivå eftersom plattsättningen blir ovanpå befintlig platta
Ingen möjlighet till golvvärme utan att höja golvnivån

Alternativ 2:
Bila upp hela golvet och gräva
Bygga ny platta med underlag, isolering, gjutning
Vattenburen golvvärme

Fördelar
Ordentligt gjort med varmare golv
Möjlighet att få golvet på samma nivå som idag, även med golvvärme

Nackdelar:
Mer jobb
Risk för sättningar beroende på grundmurens konstruktion
Dyrare, med tanke på mer jobb för att återställa golvet.
Lång torktid för den nya gjutningen?

Finns det fler för eller nackdelar av större karaktär med de två alternativen ovan?
Hur länge behöver en ny platta torka innan man kan lägga klinker?

Finns det någon i detta fantastiska forum som kan dela med sig av erfarenheter från liknande projekt?
Alla inspel är välkomna!
Hej på dig vi gjorde liknande jobb i vår suterränghus, exakta samma vilkor du beskriver ovan. Det var ett jääääkla jobb, var observant också på att dräneringen på huset måste anpassas då den skall på en nivå under bi slutar gräva inomhus.

Lycka till

Du kan kika in på länken:

https://www.byggahus.se/forum/threa...dervaning-samt-isolera-och-vaermegolv.333224/

D Dino84 skrev:
Hej på dig vi gjorde liknande jobb i vår suterränghus, exakta samma vilkor du beskriver ovan. Det var ett jääääkla jobb, var observant också på att dräneringen på huset måste anpassas då den skall på en nivå under bi slutar gräva inomhus.

Lycka till

Du kan kika in på länken:

[länk]
Gediget jobb ni gjorde! Jag vill tro att vi har något enklare jobb framför oss eftersom vi inte ska sänka golvet och det handlar bara om drygt 10 kvm. Men i helgen när jag "provborrade" konstaterade jag att det var 30 cm betong innan jag nådde något som liknade mark. Jag hoppas att jag hade otur och provade just där det var extra tjockt. Annars blir det mycket.

Tack för tipset om dräneringen. Vi ska dränera om runt huset på just denna sida (övriga delar gjorda av tidigare ägare för några år sedan) i samband med renoveringen så det löser sig. Samtidigt var plattan oerhört torr när jag borrade i den så borde inte vara något större fuktpåslag.

K
Jag gjorde/gör alternativ 2 just nu.
Finns mer att läsa här: Kjell ordnar i tvättstugan. (källarprojekt) | Byggahus.se

Tagit lite tid då jag gör allt själv, men ångrar det inte.. Nu när jag ser ljuset i tunneln.

Cirka 6 månader ska betongen torka. Har man inte tiden kan man gjuta med golvbruk som är beläggningsbar redan någon dag senare. Till en betydligt högre kostnad skall sägas.
Alternativt väljer man en betongkvalité lågt VCT. Jag körde på C40/50 med VCT på 0,4 för att korta ner torktiden. Var dock lite optimistisk om byggtakten, så det var klart onödigt för mig :D

Jag kommer ta alternativ 1 hos mig nån gång.

Gör det ordentligt när du håller på, det kommer du inte att ångra. Jag gjorde detta 2006 i hela källaren på 75 kvm. Nu är det alltid torrt och varmt och känslan av boyta trots 1,20-1,50 meter under marknivå.

Uppdatering på utgången av detta velande.

Vi bilade upp hela plattan och grävde ut runt 30-40 cm.

Erfarenheter:
Oväntat enkelt på sina ställen. Marken under hade sjunkit undan så på stora delar av ytan va det 10 cm betong och 20 cm lift under, sedan mark.
Nära ytterväggarna var det desto jobbigare. Betongsulan var väldigt bred upplevde jag det som. Ingen tydlig gräns.
Hela arbetet med att bila och köra ut allt tog kanske 12 mantimmar (sutteräng så vi kunde köra skottkärran ut genom hallen och tippa på garageuppfarten).
Maskinen vi hyrde var en Hilti 1000 AVR.
Bra med två mejslar. Det hände att mejseln fastnade så då kunde man koppla loss och bila loss den med den andra mejseln.

Skitjobb va det, mycket bära sten, men nyttigt att få röra på sig... Helt klart värt att göra själv.

Fyllde sedan ut med singel för att jämna av lite. Nu är nytt golv gjutet med EPS betong och sedan vattenburen golvvärme och flytspackel. Nu är det bara resten kvar.

• Gilla
Wigert
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.