Z
ZcR: Fyll Duk Makadam Cellplast -----Eventuell värme ex golvvärmeslang 20mm----- Armering Betong med K-märkning
1 svar · 714 läst
J
jonaserik: Du får börja med att frilägga baksidan och se vad som är. bakom. Är det betong eller leca . stor skillnad på vad som kan göras. att sätta stolp på en mur inga problem bara man gör på rätt sätt, först måste du se om det går att räta upp eller riva helt
8 svar · 4,0k läst
·
P
Plupp 290203: Så nu spinner ju idéerna på högvarv. Mest sugen är man ju nästan att välta ner mexitegel och återställa träfasaden. Men... Så det är väl bara till att försöka gräva, grus och gjutform av något slag. Det tunga är att troligt så slutar denna gjutning i nuläget 70-80cm ovan botten på den på insidan ursprungliga källaren.
3 svar · 3,0k läst
·
T
Thereseohm: [citat] Allright, har inte vågat peta kring det som känns som frigolit för att kolla vad och hur det ser ut bakom ned risk att sabba nåt. Men då behöver vi hur som göra nåt nytt ytterlager iaf på sockeln?
3 svar · 1,4k läst
·
L
Livetmedvilla: Hej! Tack för svar! Nej vi har inte saltat, men möjligtvis om detta runnit ner från gatan?
2 svar · 2,0k läst
·
oscarwww
oscarwww: Det låter väl ihåligt/bom-ljud efter nygjuten betonggolv tills betongen härdat klart?
7 svar · 5,0k läst
·
S
skogstomten: Gräv, stoppa ner en eller ett par cementringar och ställ pumpen i botten.
5 svar · 1,1k läst
·
S
seniorkonsult: [citat] Mycket gammal tråd men samma svar gäller. Nej!! Det börjar lukta snart....
19 svar · 22,0k läst
L
Anonymiserad 433451: [citat] Fanns motorer som man spikade fast i formarna när det var större gjutningar.. har nog någon sådan liggande....
11 svar · 17,4k läst
O
Anonymiserad 239657: [citat] Då hyr man en container för någon lusing. Om du bygger nytt hus på kort tid så tror jag nog de flesta inte orkar köra med en bilsläp. Men det är helt ok i vår kommun.
10 svar · 2,3k läst
S
Skyflakes: [citat] Tillägg: sedan 1,5 år har jag en xiaomi S5 robotdammsugare vilket är den enskilt bästa investeringen jag gjort. Den håller rent. Men ibland är det ändå bra att ha centraldammsugaren till att städa platser roboten inte når.
4 svar · 1,4k läst
N
NoOne2k: [citat] Det finns en tråd om paddning här på byggahus, tror den heter något i stil med "den stora paddningstråden". För att packning av material ska vara någon nytta måste det finnas med 0-fraktion som låser stenarna mot varandra. Det enda som händer när man paddlar makadam är att översta lagret blir lite slätare. Däremot ska ex. 0-18 paddas, om den typen av material behöver beror
13 svar · 3,6k läst
·
J
jonaserik: Är nog tveksamt det med att bygga in en 3-kammare, den ska även tömmas och vara lätt tillgänglig enligt dom regler som finns för avlopp. Troligtvis får ni tänka om eller flytta på brunnen.
1 svar · 530 läst
N
NoOne2k: Går det att komma in med en större maskin på tomten? Du får avsevärt mycket mer gjort med en 5-tonnare än en liten 1.5-2 tons maskin. Går man på en lite större sten så får den lilla maskinen snabbt det kämpigt. Min bror kör grävmaskin i Skåne, han har varit hos ett antal fastighetsägare som har gett sig på att gräva pool med liten maskin själva men i slutändan inte rett ut det
6 svar · 12,0k läst
·
David-O
David-O: Japp, hyrde en. Man ska blanda betong torrare än man tror, då behövs vibbrastav.
21 svar · 6,4k läst
·
S
Smeds: [citat] Jo, vet att det är så man ska göra (om man vill göra det helt korrekt). Men då känns det som att man bör göra så för hela uppfarten, speciellt när det inte är gjort så från början (och har legat där i 20-30 år). Ser egentligen bara ut som att de använt jord innan. Stenarna väger minst 50kg styck så jag kommer inte orka ta upp alla i år. Blir nog så att vi bara ser
2 svar · 1,3k läst
M
Marionette93: Har ganska nyligen köpt ett hus med hörntomt. Tomten är i en backe och omringas av en stödmur som är 20 cm på lägsta stället och 160 cm på högsta. Ungefär 20 meter av muren lutar, så pass mycket att det ser ut som att den ursprungliga murdelen och den som lutar står parallellt med varandra. Tydligen har den gjort detta i cirka 20 år. Muren är cirka 75 meter. Delen som lutar är
0 svar · 783 läst
K
KungAnka: Nej, det gjorde jag inte. har dessutom flyttat från huset där pumpen satt. :)
2 svar · 3,8k läst
S
SwiftD: [citat] Om du ska stärka på utsidan så skulle jag nog gjort något liknande, men jag skulle gjutit en bit ner under muren och som ett L-stöd. Den nya betongmuren måste vara stabil och inte bara följa med den gamla väggens rörelser om den kalvar ut. Är det över eller under mark?
22 svar · 14,0k läst
·
A
A.A.A.: Har en stuga upplagd på plintgrund. Från golvbjälklaget finns en gjuten låda (ca. 40x40x40cm), med träbeklädnad. Lådan har en lucka som kan öppnas inifrån stugan och är tänkt att användas som ett litet matförråd. Ska nu lägga nytt golv och har ingen användning för detta utrymme, då jag tänker spika igen luckan. För att undvika framtida fuktproblem, vad ska jag tänka på innan
0 svar · 615 läst
M
Macus: Hej, jag håller på att pussla ihop en trappa av sprängsten. Stora stenar. Jag tänkte sedan använda murbruk eller något annat för att fylla igen hålen lite snygg samt mura in mindre stenar för att få en bättre form. Nu behöver jag hjälp att fundera. Ska jag gjuta betong som jag sedan putsar? Eller kan jag köra bara murbruk som man sedan putsar? Eller kan man få en fin yta med bara
0 svar · 1,0k läst
K
klash: Snyggt! Tack för snabbt svar!
11 svar · 13,9k läst
·
G
Gabbe1: Jag byggde 100m2 altan på sandmark för 8 år sedan. Jag struntade i plintar, jag ställde tryckade stolpar på trädgårdsplattor (30x30) direkt på sanden. Jag skalade bort gräsmattan, matjorden, jämnade av sanden och la dit trädgårdsplattan. Sedan tog jag min korslaser en mörk kväll och mätte på vilken höjd varje platta låg i förhållande till horisontalplanet, dessa mått
5 svar · 4,2k läst
P
poker1970: Eftersom vi ska bygga och bygget kan klassas som "enklare åtgärd" behövs troligen ingen KA som besöker platsen för bygget. Grunden är ju det mest primära i ett bygge, utan bra grund, risk för att huset sätter sig med mera. I synnerhet då denna tillbyggnad ska kopplas ihop med ett befintligt hus. Problemet är marken som är ängsmark / lermark då platsen är nära en sjö. Det innebär
0 svar · 1,3k läst
J
JonasEA: Okej, jag får kolla upp vad det kan kosta innan jag bestämmer mig, tack så mycket för hjälpen!
7 svar · 3,8k läst
·
4
4fun: [citat] Jag har lagt puts på sockeln i vinkel ut från huset, så jag fick att vattnet rinner ut från sockeln Jag kan ta lite bilder om du vill
4 svar · 1,9k läst
·
N
NoOne2k: Att lägga sand är lyxigt. Hade det inte varit för den lösa elkabeln hade du lika gärna kunnat skyddsfylla det närmaste runt ledningarna med 0-16. Om det är billigare.
4 svar · 1,5k läst
C
cpalm: Ja, du kan säkert köra det/få det kört till någon som hanterar massor. Men tyvärr hör dessa till kategorin som tar betalt av både sina kunder och sina leverantörer.
2 svar · 1,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Svärdsåg. https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/natdrivna-verktyg/sagverktyg/ovriga-sagar/festool-ssu-200-eb-plus-univers-svardsag-1122316?channable=00a9e8736b750031313232333136da&VAT=1&gclid=Cj0KCQjwgtWDBhDZARIsADEKwgONl-Igc-hbZFK1DxLyz4RQjp7Ky8MzrtkEnSEdbBOGQqB0o2NseI8aAh_WEALw_wcB
1 svar · 602 läst
Bronken
Bronken: Ja det var en liten bit bärande vägg där, i övrigt öppen planlösning med balkar, så din teori låter helt korrekt :-). Tack!
3 svar · 803 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.