Två bilder av en tom gödselplatta vid ladugård i förberedelse för bygge av växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här på gödselplattan, men i jämnhöjd med omgivande mark, har vi tänkt bygga upp vårt växthus. Vi behöver därmed fylla ut det stora hålet. Har någon av er gjort något liknande så tar jag gärna emot förslag på vad slags fyllnadsmassor och lager vi bör använda för att få en stabil grund?
Vi kommer att odla i pallkragar och krukor och tanken är att resterande mark innanför muren ska grusas.

Tacksam för input ☺️

Redigerat:
Hmm, ni har en betongplatta i höjd med omgivande mark där ni har tänkt att bygga ett växthus i och odla i pallkragar?

Varför fylla igen, låter ju som det bästa underlaget att bygga växthuset på?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, ni har en betongplatta i höjd med omgivande mark där ni har tänkt att bygga ett växthus i och odla i pallkragar?

Varför fylla igen, låter ju som det bästa underlaget att bygga växthuset på?
Gödselplattan ligger ~120cm under omgivande mark. Vårt växthus ska ligga i nivå med resten av marken samt förankras i betongplintar. En väl fungerande gödselplatta med avrinning är inget man vill förstöra, det kan ligga i framtida ägares intresse att använda den.

Ah, då är jag med.
Ett alternativ till plintarna kanske är att sätta en galvad pelare på 120cm istället för plint om plattan är minst lika stor som växthuset?
Då blir ju konsekvenserna mindre av sättningar i fyllnadsmassorna?

• Gilla
wifey
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, då är jag med.
Ett alternativ till plintarna kanske är att sätta en galvad pelare på 120cm istället för plint om plattan är minst lika stor som växthuset?
Då blir ju konsekvenserna mindre av sättningar i fyllnadsmassorna?
Växthuset är ”tyvärr” större än bottenmåttet av plattan men det vore nog en god idé att göra en variant av det du skriver... Tack ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.