Hur gör man enklast en grusad infart när det är sluttning? Det verkar ligga makadam nu. Jag tänkte att infarten går en rund böj till höger (vid nedersta pinnen) och fortsätter ca 10 meter.
Moped parkerad på grusad infart med lätt sluttning och en synlig böj åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Som vanligt skulle jag säga.
Vill du ha väggrus eller något annat?

harry73 harry73 skrev:
Som vanligt skulle jag säga.
Vill du ha väggrus eller något annat?
Det ska vara bärkraftigt för bilar och traktorer men inget dyrt material. Väggrus är nog det som verkar lämpligast. Eftersom det redan ligger makadam och ordentligt bärlager funderade jag på att sätta upp kantstenar och sedan fylla på med väggrus, antar jag. Antar att jag inte kommer ifrån kantstenar.

harry73
Du behöver inga kantsten för bärigheten. Det kan hjälpa att hålla gruset på plats, men eftersom. De lutar hos dig kommer allt vatten att strömma längs kantsten på gruset. Och då spolas gruset bort.

Då är det bättre med väggrus på bärlager utan kantsten.
Lägg i alla fall 5 cm om du vill hyvla ytan. Annars gör du så lite som du tror behövs

Redigerat:
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
harry73
Om jag ser på din bild handlar det om max 10-20m och då kommer du i alla fall inte hyvla vägen.
Beställ en lass med grus och be lastbilen sprida det på vägen. Då blir de säkert 5 cm om inte mer
Och om du hyr en padda kan du packa det lagom

• Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Är det gräsmatta där du ska förlänga vägen är det nog lämpligt att gräva ur i alla fall 20 cm, lägga en bit markduk och sen grusa på med 0-32 exempelvis. Det är svårt att gissa sig till hur marken utanför bild ser ut, så du kanske kan ta en bild i en bättre vinkel.

• Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det gräsmatta där du ska förlänga vägen är det nog lämpligt att gräva ur i alla fall 20 cm, lägga en bit markduk och sen grusa på med 0-32 exempelvis. Det är svårt att gissa sig till hur marken utanför bild ser ut, så du kanske kan ta en bild i en bättre vinkel.
Precis det är gräsmatta där den böjer av.

harry73 harry73 skrev:
Du behöver inga kantsten för bärigheten. Det kan hjälpa att hålla gruset på plats, men eftersom. De lutar hos dig kommer allt vatten att strömma längs kantsten på gruset. Och då spolas gruset bort.

Lägg i alla fall 5 cm om du vill hyvla ytan. Annars gör du så lite som du tror behövs
Vad menar du när du skriver: Lägg i alla fall 5 cm om du vill hyvla ytan.

harry73 harry73 skrev:

Jag är lite rädd för att gruset som jag lägger på kommer att spridas ut åt alla håll.

harry73
Pianogreen Pianogreen skrev:
Vad menar du när du skriver: Lägg i alla fall 5 cm om du vill hyvla ytan.
Om man hyvlar vägen, rör man om översta lagret av vägen och sprider det jämnt igen. Man kan nästan göra det genom att dra en traktorgrävskopa över vägen.
Vill man göra det, vill man undvika att få med större sten från bärighet, så väggruset ska vara så tjockt att hyllningen bara rör om väggruset.

Sedan får du kolla hur grusvägar på landet ser ut. De har inte kantsten och det fungera bra.

Om du ska förlänga vägen över gräsmattan, ska du såklart ta bort gräset och börja med 20-30cm bärlager. Markus kan vara bra om du har lera, annars är det bättre eller i alla fall lika bra utan markduk

• Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om man hyvlar vägen, rör man om översta lagret av vägen och sprider det jämnt igen. Man kan nästan göra det genom att dra en traktorgrävskopa över vägen.
Vill man göra det, vill man undvika att få med större sten från bärighet, så väggruset ska vara så tjockt att hyllningen bara rör om väggruset.

Sedan får du kolla hur grusvägar på landet ser ut. De har inte kantsten och det fungera bra.

Om du ska förlänga vägen över gräsmattan, ska du såklart ta bort gräset och börja med 20-30cm bärlager. Markus kan vara bra om du har lera, annars är det bättre eller i alla fall lika bra utan markduk
Ok jag förstår. jag får köra lite med traktorskopan då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.