7 013 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Några frågor runt förankra betong i berg?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag skulle nog skippat dubben och gjutit mot berget med en plastfolie mellan för att minska tvånget mot berget. Lutar berget kraftigt kan det vara lämpligt med dubb. Ska det på något sätt motfyllas utvändigt mot muren? Hur är tanken att dränera bort överflödigt vatten invändigt.
@bossespecial Berget lutar ca 1,5 meter på 4 meter på den sida som lutar mest. Och ja, leca-blocksdelen av muren kommer att återfyllas så att enbart den delen av muren som är av tegel (på vilken växthuset står) är synlig över mark. Vad gäller dräneringen så har jag fått tips om att först och främst fylla håligheter i berget med betong, och sedan ha ha genomgående rör på de ställen där vatten kan tänkas samlas under plattan längst.B bossespecial skrev:
Bör man förankra den betong som fyller upp håligheterna i berget på något sätt?
Och skall man sätta duk över mynningen på dräneringsrören som går genom muren i lågpunkterna?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ok, fyller du upp mot muren utvändigt, och jag antar invändigt, så glider inte grunden iväg. Då skulle jag skippat dubben. Betongen i håligheterna skulle jag heller inte förankra utan låta betongen krympa fritt. Planen för dräneringen låter fint.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden