Grund & Markarbeten
AXS: Du kan vattna med ljummet vatten på kvällen med, med vatten på blir det något okänsligare för frost.
luke73: Vi har tänkt måla om grund! På vissa delar har det funnits viss växtlighet. Som sitter fast och blivit ett med putsen. Räcker det att slipa så att det blir jämnt tror ni? På ett ställe ska jag knacka bort litegrann och putsa upp med Finja c-bruk. På två andra ställen finns en större o en mindre spricka (se bilder), vad kan jag hitta på här? Den större sprickan är ju där det
Lattjo-Snickaren: [citat] Nej jag tänker likadant som du. Sedan om åtminstone en stor del av plattan är isolerad så kanske man kan leva med det. Årsmedeltemp i Sverige är 3 grader. Norrbotten ligger kring nollan (beroende på södra eller norra) och Gotland ligger på 7! https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/normal-arsmedeltemperatur-1.3973 Frågan är hur mycket av värmen från golvvärme i ett
hans.p: Har planer på en utbyggnad som blir 2x5 meter där jag tänker mig en liten platta på mark gjord på vanligt sätt med isolerade kantelement. Sedan är tanken att mura upp väggarna av Leca-block ca 220 cm. Det ska bli ett ouppvärmt förråd i källarplan med en altan ovanpå med tillhörande skärmtak. Funderar nu på att gjuta mellanbjälklaget i betong ca 50 mm istället för att göra en
usannsell: Hej, Har ett gammalt 60-tals hus där ett jag tänkte göra om ett gammalt vedförråd i källaren med tillhörande vedinskast som finns bredvid värmepannan till ett skidrum för förvaring av skidor men även för slipning och vallning. Väggen till vänster tänkte jag riva och därefter regla upp ny vägg för att kunna öka storleken på rummet då det endast är ett stort förrrådsrum
jonaserik: Stenmjöl under plattorna gillar myrorna, dom gräver sin bon under, när du lägger plattorna så har du ren cement som strös ut i ett lagom lager ( ska vara några mm tjockt, som kommer ca 3 - 5 cm in under varje platta. Blir stenhårt av markfukten och inga myror kommer under. Det med att täppa igen dränen är det ingen fara med.
nybyggarn3: Jag körde med 110 avloppsrör. Inga problem enligt KA, sotaren eller leverantören av kamin. Jag var först inne på att dra ut den genom kantelementet men tyckte också att den kom för högt upp i isoleringen. Drar ju rejält med kalluft när man eldar på vintern. Jag grävde ner röret i gruset, under cellplasten. Nu kommer den ut just utanför grunden, snart under altanen.
SågspånPappspikEternit: Va?? Ska du riva din rännebro, människa? Det är ju en viktig agrarhistorisk byggnadsdel!
AXS: Tydligen nya regler från förra året, så det blir inte lätt. https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/sprangning/ Får hitta någon annan hobby.
plane123456: Hej! Jag ska fylla upp min tomt en del och har fått en del fyllnadsmassor av en bekant med massa sten i varierande storlek. Tomten ska fyllas upp mellan 5-40cm över en bredd på 27m (Baksidan sluttar alltså även i sidled). Baksidan är mot en åker så det är ingen överdriven precision när det kommer till stödmuren, mest att den ska hålla matjorden som vi fyller med. Jag har lite frågor
ToRy: Tack båda för svaren! Sorry för sen respons, jag har varit i Åre en vecka och haft annat för mig. :beer:;) Om jag ska försöka mig på någon form av sammanfattning så är betongen inte så dyr, ungefär som grus/makadam, fast sen tillkommer formbygge, armering och annat som jag säkert inte tänker på...? Tidskrävande om man gör det själv och dyrt om man lejer in folk? Minigrävare
Lattjo-Snickaren: Förstår att det ska vara minst 100 mm cellplast rakt under voten dvs mellan voten och marken. Förstår att voten ska vara minst 300 mm tjock dvs detta är avståndet man lämnar öppet från kanten in till de tjockare lager av cellplast som täcker mitten av plattan. Blir det rakt och stabilt om så att säga hela plattan de facto vilar ovanpå 100-300 mm cellplast? Hur designar jag min
oscarthorn: Ja, får fundera på det där, kan ju bli lite märkligt vid ingångarna men som du säger kanske mindre krångel.
slerker: Här hittade jag ett direkt svar på min specifika fråga: [MEDIA=youtube]4YFqUvsHkwY[/MEDIA] För gatsten på uppfart verkar det alltså vara minst 10cm som gäller!
Villavilse: [citat] Tack det låter bra, kan isodrän kanske i kombination med cellplast isolera så bra att golvvärme inte behövs?
Lattjo-Snickaren: Hej. Hur gick det? Vad valde du att göra till slut? Fick du svar på din fråga om det spelar någon roll att det fattas ytterkant av betong nedersta 100 mm under mark?
MariaiÖstergötland: [citat] Ja såklart... men om "larmet går" så är det i vårt fall ett mycket omfattande arbete att göra något åt saken, eftersom vi inte har åtkomst till någon del av krypgrunden och då huset är tillbyggt längs med 2 sidor är det ingen förbindelse mellan alla delar. :thinking: Och jag är av åsikten att man ska inte fråga om man inte är intresserad av eller kan göra något med
lies: [citat] [bild] Tyvärr är jag inte kunnig på att få in en bild: Men det är i allafall Benders natursten.
Håkan100: Hej, jag har lite funderingar. Jag har ett hus med källare (Norrbottenskusten), ett så kallat barnrikehus byggt 1945, utvändiga mått är ca 10x8 m. det dränerades för 20 år sedan med platonmatta och dränrör av modellen som tar en nivå, tror det heter ees drän eller något sånt. Dräneringen har vad jag vet funkat bra men nu har det dragit upp fukt i innerväggarna runt trapphuset till
larka742: [citat] Om du tätar helt och hållet måste du ordna med ventilation. Har svårt att tänka mig att det kan bli helt fuktfritt annars med tanke på grundläggningen.
T2: Hej, Som ni ser på bilden börjar våra rhododendron växa ihop så vi snart inte kommer fram, vi vill inte beskära för hårt utan tänkte istället bygga en typ av pergola båge. Inga problem med hur den ska se ut, dock är marken gammal sjöbotten så typ dom 2-3 först dom är hyggligt fast, sen är det rätt slaskigt under. Tror ni det fungerar med stolpspjut ändå till stolparna? Eller
Ante12: Hallå Jag har en yta som jag har under tak och tidigare enbart haft grus under, men som jag nu vill ha en betongplatta på. Jag har grävt bort det mesta av matjorden och lagt på ett par dm med grus. Men iom att det redan står plintar på platsen vet jag inte riktigt hur jag ska få till en bra gjutform och hur jag på enklast och bästa sätt gör för gjuta formen. Borde jag gjuta så att
slickwick: Hej på er! Efter att ha låst så mycket bra saker från medlemmar här tänkte jag det var lika bra att ta steget och registrera sig så man kan ställa egna frågor! :) I höstas var vår krypgrund snustorr, plast täckte grunden och gjutjärnsrören som visserligen är från 68, men med vissa delar närmast betongsulan bytta vid renovering, var snustorra när man kände på dem. Vi har också
verydisco: [citat] Tack! Något sådant vi misstänkte Eftersom huset inte är dränerat någon gång känner vi oss ändå inte så oroliga över släppet från väggarna i källaren. Och med den kommande dräneringen blir det nog bra sen.
hempularen: [citat] Nej dolt fel har inget med säljarens vetskap att göra. Men om murstocken stått sådär i drygt 70 år utan sättningsskador. Så är det knappast ett fel. Att det nu försvårar en ombyggnad hör inte hit. Dolt fel måste för det första vara ett fel, vilket är en egenskap som du som köpare objektivt sett inte borde behöva vänta dig. Då räknar man in saker som ålder, kända
Gurraa: det vet jag inte än, ser att det släppt lite färg från golvet typ men det kan ju bero på annat. vill mest bara vara förberedd. En så simpel dränering kan man väl alltid göra förebyggande t.o.m., diket alltså. tack för svar! [citat]
Linsen12: Tack, lite osäker på hur bjälklaget är konstruerat (ny som husägare och begränsade kunskaper), men det är träbjälklag. isolerar man vanligtvis golvet el grunden? [citat] Hur är bjälklaget konstruerat? Finns det möjlighet att isolera golvet mer eller att isolera själva grunden och marken?[/QUOTE] är nog dålig isolering. Då är det dumt att värma ett ännu sämre isolerat utrymme