Tänkte gräva ut för en ovanmarkpool, något nersänkt, och räknat ut att det blir ca 6kubik. Ger väl ca 10 när man grävt i det. Har tidigare kört massorna från ett växthusbygge till sysav o tippat men det var nog bara hälften.

finns det någon gräns för vad jag får tippa som privatperson? Kommer kunna låna ett tippbart släp så tänkte hyra minigrävare och minidumper

H
O olofh skrev:
Tänkte gräva ut för en ovanmarkpool, något nersänkt, och räknat ut att det blir ca 6kubik. Ger väl ca 10 när man grävt i det. Har tidigare kört massorna från ett växthusbygge till sysav o tippat men det var nog bara hälften.

finns det någon gräns för vad jag får tippa som privatperson? Kommer kunna låna ett tippbart släp så tänkte hyra minigrävare och minidumper
Det olika i olika kommuner, ring dem och fråga. Eller kör i omgångar.

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det olika i olika kommuner, ring dem och fråga. Eller kör i omgångar.
jo, lite svårt att hitta på deras webb. Kommer sprida ut det på typ 2-3dagar

P
Kostar det något att lämna avfall på en återvinningscentral?
Nej, det är gratis. Som privatperson har du redan betalt genom din avfallstaxa. För företag och organisationer gäller andra regler och därför måste dessa betala för de flesta avfall som lämnas. Mer information om vad företag kan lämna hittar du på våra företagssidor.

Stod det på sysav.se

6 kubik är inte så mycket. Och du har redan betalt för det om du bor där.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Kostar det något att lämna avfall på en återvinningscentral?
Nej, det är gratis. Som privatperson har du redan betalt genom din avfallstaxa. För företag och organisationer gäller andra regler och därför måste dessa betala för de flesta avfall som lämnas. Mer information om vad företag kan lämna hittar du på våra företagssidor.

Stod det på sysav.se

6 kubik är inte så mycket. Och du har redan betalt för det om du bor där.
tänkt nog så men blev lite osäker

P
O olofh skrev:
tänkt nog så men blev lite osäker
Verkar inte som ni blivit drabbad av tramset som tex HBG =) Vi har fria besök, får dumpa hur mycket som helst som privatperson vilket blir för oss med mycket träd enorma mängder trädgårdsavfall (nåja jag tycker de är mycket med 5-6 släp löv)

Rkarlsson skrev:
Verkar inte som ni blivit drabbad av tramset som tex HBG =) Vi har fria besök, får dumpa hur mycket som helst som privatperson vilket blir för oss med mycket träd enorma mängder trädgårdsavfall (nåja jag tycker de är mycket med 5-6 släp löv)
Antal besök loggas men med hänvisning till att de vill veta vilka som är på området. Fair för mig. Men hos morsan i Halmstad så har man Max 10 eller 15 besök per år. Crappy

• Gilla
Fredrik Severin och 1 till
  • Laddar…
Äh, nu klantade jag mig. Blev en ny tråd. Skulle fortsatt här menmen. Då är det väl ”bestämt” att jag får dumpa möget på sysav. Då kommer vi till grävandet. Hyra o köra själv eller hyra minigrävare med maskinist... hur snabba är de på att gräva en grop :-)

H
O olofh skrev:
jo, lite svårt att hitta på deras webb. Kommer sprida ut det på typ 2-3dagar
I en del kommuner kostar varje billast, släplåkärra lite mer medans i en del andra kommuner är det ett visst antal besök gratis, det finns kommuner som har helt fria besök. Googla på återvinning i din kommun eller ring kommunen.

Fast det handlar nog mer om syftet med det man släpar dit mer än mängden.......bygger man något så antas man ta hand om rester av det på andra sätt. Annars skulle ju jag som privatperson kunna bygga nåt enormt och skapa hundra kubik avfall, markmaterial och gud vet allt och ta det till återvinningen? Skulle inte tro det......

P
S Stefan1972 skrev:
Fast det handlar nog mer om syftet med det man släpar dit mer än mängden.......bygger man något så antas man ta hand om rester av det på andra sätt. Annars skulle ju jag som privatperson kunna bygga nåt enormt och skapa hundra kubik avfall, markmaterial och gud vet allt och ta det till återvinningen? Skulle inte tro det......
Då hyr man en container för någon lusing.

Om du bygger nytt hus på kort tid så tror jag nog de flesta inte orkar köra med en bilsläp. Men det är helt ok i vår kommun.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.