Hej
Gräver för pool och har kommit en bit på vägen men nu har jag en fråga.
Måste marken/botten/jorden vara helt i våg?
Jag kommer självfallet lägga ett dräneringingslager ca 15-20 cm som ska paddas helt i våg, därefter på med xps300 cellplast 50mm och där på ska poolstommen stå.
Jag tänker att eventuella ojämnheter i den utgrävda marken kommer sväljas/fyllas upp av dräneringslagret. Tänker jag fel?
Gräver för pool och har kommit en bit på vägen men nu har jag en fråga.
Måste marken/botten/jorden vara helt i våg?
Jag kommer självfallet lägga ett dräneringingslager ca 15-20 cm som ska paddas helt i våg, därefter på med xps300 cellplast 50mm och där på ska poolstommen stå.
Jag tänker att eventuella ojämnheter i den utgrävda marken kommer sväljas/fyllas upp av dräneringslagret. Tänker jag fel?
Inser att jag skrivit fel i rubriken och frågeställningen som sådan. Frågan är inte kring om schaktbotten ska vara i våg utan mer utifrån om det måste vara helt plant/slät botten innan man fyller med 8-16 makadam.
wildeside skrev:
Så... lite vågigt/gropigt eller vad man ska säga, gör inte så mycket?Matti_75 skrev:
Förstår, jag ska ju självklart göra mitt bästa för att få det hyfsat plant. Men någon liten dal här och var kommer det säkerligen bli.wildeside skrev:
Det finns inte risk att hela botten rasar ihop? Jag tänker att makadamen kommer fylla ut alla ojämnheter i botten.
Mindre ojämnheter är inget större problem, men flera och större ojämnheter försämrar vattnets möjlighet att rinna till dräneringen.E EasyCash skrev:Så... lite vågigt/gropigt eller vad man ska säga, gör inte så mycket?
Förstår, jag ska ju självklart göra mitt bästa för att få det hyfsat plant. Men någon liten dal här och var kommer det säkerligen bli.
Det finns inte risk att hela botten rasar ihop? Jag tänker att makadamen kommer fylla ut alla ojämnheter i botten.
Ohh det hadde jag ingen aning om!Matti_75 skrev:
Om jag besiktar en schakt botten oavsett till vilket större/tyngre bygge det än är så kräver iaf jag att maskinisten har kunskap i att gräva en så jämn och slät schaktbotten som möjligt med avrinning mot dränering.
Har ni tips/råd att ge i detta läge?wildeside skrev:
Denna mängd vatten har jag pumpat bort 3 dagar i rad nu och visst, det var ganska häftigt regn för 3-4 dagar sedan så det skulle kunna vara det som sipprar ut i gropen, men jag är orolig att det är grundvatten. Jag kommer nog inte gräva djupare utan stanna på denna nivå.
Denna nivå är ju inte ett (1) mått heller utan det finns en nivåskillnad som ni kan se på bild.
Hursomhelst, som ni ser är delen närmast i bild inte lika djup som övrigt. Vad är bäst i detta läge:
1) Fortsätta med att gräva jämnt i hela botten och därefter på med makadam, dräneringsrör och padda plant.
2) Sluta gräva, låta nivåskillnaderna vara och fylla upp med makadam, lägga dräneringsrör och padda så det blir plant.
Att dränrör ska vara med fall mot brunnen har jag koll på.
Bonusfråga:
Alla dräneringsbrunnar är 2m långa (typ).
Går de kapas till rätt mått?
I och med att jag inte ska ner djupare än såhär så kommer dräneringsbrunnen sticka upp en bit ovan mark?
Bild:
Gräv ur så att du har en plan schaktbotten, i med dräneringsrören och på med makadam. Paddan kan du skippa då makadamen inte kommer komprimeras och eventuellt kommer även dräneringsrören att lyfta.
Brunnen är bara att kapa i rätt nivå i markhöjd och köpa till ett lock.
Om det är grundvatten så varierar grundvattennivån under året, normalt sett är den rätt hög nu för att minska under sommaren.
Om det är grundvatten så varierar grundvattennivån under året, normalt sett är den rätt hög nu för att minska under sommaren.
Tack för snabbt svarN NoOne2k skrev:Gräv ur så att du har en plan schaktbotten, i med dräneringsrören och på med makadam. Paddan kan du skippa då makadamen inte kommer komprimeras och eventuellt kommer även dräneringsrören att lyfta.
Så jag ska skippa paddan helt alltså och bara lägga på cellplast på makadamen? Alla poolprojekt jag läst om hittills har inkluderat en padda nämligen...
E EasyCash skrev:
Det finns en tråd om paddning här på byggahus, tror den heter något i stil med "den stora paddningstråden". För att packning av material ska vara någon nytta måste det finnas med 0-fraktion som låser stenarna mot varandra. Det enda som händer när man paddlar makadam är att översta lagret blir lite slätare. Däremot ska ex. 0-18 paddas, om den typen av material behöver beror på vad det är för omgivande massor.
Klicka här för att svara