Har fått en offert på 26 300:- (19 900:- efter ROT) för källargjutning av 12m2 (ca 1m3) ink slodning och skapa fall mot två golvbrunnar (slipning dagen efter gjutningen). Betongpumpning då rännan ej går in.
Är priset rimligt?
Om jag skulle ta en betongbil själv och sköta gjutningen, fungerar nedan tillvägagångsätt
- Hyra golvlaser Bosch GSL 2, sätta ut på rätt höjd
- Hyr vibrationssloda och sloda under gjutningen
- 2v efter gjutning, blanda och flytspackla 10-15mm, korrekt fall mot två golvbrunnar.
Är priset rimligt?
Om jag skulle ta en betongbil själv och sköta gjutningen, fungerar nedan tillvägagångsätt
- Hyra golvlaser Bosch GSL 2, sätta ut på rätt höjd
- Hyr vibrationssloda och sloda under gjutningen
- 2v efter gjutning, blanda och flytspackla 10-15mm, korrekt fall mot två golvbrunnar.
Har ingen prisuppfattning på betongjobb, men tyckte inte det lät orimligt.
Om du gör det själv så blir det billigare.
1m3 kan man ju blanda själv med cement, sand och bära i hinkar. Då faller kostnaden rejält.
Sen, försök skippa flytspackel och använd dragbanor, rivbräda och stålskånska istället. Det går få väldigt fin yta på betong för hand.
Om du gör det själv så blir det billigare.
1m3 kan man ju blanda själv med cement, sand och bära i hinkar. Då faller kostnaden rejält.
Sen, försök skippa flytspackel och använd dragbanor, rivbräda och stålskånska istället. Det går få väldigt fin yta på betong för hand.
Låter dyrt, men varför slipa dagen efter?
Jag betalade 16K för 2m3 och 16 m2. Plangjutning i nivå med golvbrunnar och spacklade fall etc. Själv.
En annan gjutning 2017 betalade jag 27k för 45m2 inkl glättning.
Båda inkl pump.
Hör med fler företag. Vart i landet?
Du kan ju kolla med betongstationen om tips på företag som brukar köpa betong av dom
Jag betalade 16K för 2m3 och 16 m2. Plangjutning i nivå med golvbrunnar och spacklade fall etc. Själv.
En annan gjutning 2017 betalade jag 27k för 45m2 inkl glättning.
Båda inkl pump.
Hör med fler företag. Vart i landet?
Du kan ju kolla med betongstationen om tips på företag som brukar köpa betong av dom
Har för mig jag blandade betong själv för 1500:-/m3 exklusive hyra betongblandare.
Cement:gjutgrus 1:5.
25kg cement/säck.
Densitet ca 2.5ton/m3.
Så 15-20säckar cement a 50:-
Ett rejält släp/säck sand, 500:-
Cement:gjutgrus 1:5.
25kg cement/säck.
Densitet ca 2.5ton/m3.
Så 15-20säckar cement a 50:-
Ett rejält släp/säck sand, 500:-
De kanske anser svårt få till fallet direkt.K KjellTimell skrev:Låter dyrt, men varför slipa dagen efter?
Jag betalade 16K för 2m3 och 16 m2. Plangjutning i nivå med golvbrunnar och spacklade fall etc. Själv.
En annan gjutning 2017 betalade jag 27k för 45m2 inkl glättning.
Båda inkl pump.
Hör med fler företag. Vart i landet?
Du kan ju kolla med betongstationen om tips på företag som brukar köpa betong av dom
I skåne.
Köper jag från betongbil själv, går det få det bra med planlaser och sloda ensam, eller behöver man vara 2?
Proffsen är två. En pumpkille och en betongare (väger av, vibbar, och slodar)
Finns ju företag som typ schermans (stavning?) som hyr ut pump inkl kille. En av firmorna jag anlitade hyrde in pumptjänsten.
Finns ju företag som typ schermans (stavning?) som hyr ut pump inkl kille. En av firmorna jag anlitade hyrde in pumptjänsten.
Fick offert för bara betongbilen, utan att ha någon gubbe som hjälper till.
Frågan är om jag inte ska försöka blanda i tombola istället, känns som det finns mycket att spara. Det blir dyrt när det krävs pump och rännan inte går igenom källarfönstret.
Frågan är om jag inte ska försöka blanda i tombola istället, känns som det finns mycket att spara. Det blir dyrt när det krävs pump och rännan inte går igenom källarfönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bilder från delar av min källare.
Körde tombola på gården och bar ner i hinkar (2.5-3kbm).
Hann brinna för länge längst inne i korridoren innan jag kunde gå på resten av golvet, rekommenderar att ha typ markskivor att lägga ut och gå på vid behov.
Körde tombola på gården och bar ner i hinkar (2.5-3kbm).
Hann brinna för länge längst inne i korridoren innan jag kunde gå på resten av golvet, rekommenderar att ha typ markskivor att lägga ut och gå på vid behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur fick du det i nivå? Gick du med laser för att kontrollera?David-O skrev:
Markskivor lämnar väl en del märken, men det gör ju stövlar också hehe
I första bilden ser du avdragningsbanorna.oscarwww skrev:
I den andra också, efter att jag dragit bort plastskyddet.
Dessa vägdes in och gjöts fast dagen innan.
Sedan drar man rätskiva längs dem/mot golvbrunnen.
Det tog nästan 3h att blanda all betong i blandaren, hade en kompis som körde den och jag sprang med hinkar.
Så när det var dags att glätta längst in var delen jag skulle gå över betydligt lösare, men ändå med rätt fall. Det vill man ogärna trampa så mycket i...
Ah, noterade inte det. Du lät gjuta in avdragbanorna, antar dessa inte behöver tas upp?David-O skrev:
I första bilden ser du avdragningsbanorna.
I den andra också, efter att jag dragit bort plastskyddet.
Dessa vägdes in och gjöts fast dagen innan.
Sedan drar man rätskiva längs dem/mot golvbrunnen.
Det tog nästan 3h att blanda all betong i blandaren, hade en kompis som körde den och jag sprang med hinkar.
Så när det var dags att glätta längst in var delen jag skulle gå över betydligt lösare, men ändå med rätt fall. Det vill man ogärna trampa så mycket i...
Vad för typ gjutgrus/sand använde du? 0-8mm?
Hur många liter/hinkar bar ni ner?
Funderar om det är lättare köpa grovbetong på säck, 1000kg kostar 1400kr x 2, 2800kr..
https://www.bauhaus.se/grovbetong-super-bag-1000kg
Jo, dom gjuts in. Man drar av en plastbana så metallen hamnar under ytan.oscarwww skrev:
Typ 120 brukhinkar.
Köp med grovt handtag
Säcken såg smidig ut
Drog iväg lite med frakten dock.
Du kan nyttja blå stålrör som avdragsbanor.
Så fort betongen går att beträda kan du skära ur dom med putsslev och avlägsna dom.
Sen kan du lägga igen skårorna från avdragsbanorna med byggspackel när betongen fått härda lite.
Blåa gängrör DN10 (17,2x2,3mm) - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
Bara att spara rören sen, bra att ha som avdragsbanor till stenläggning i trädgården också!
Så fort betongen går att beträda kan du skära ur dom med putsslev och avlägsna dom.
Sen kan du lägga igen skårorna från avdragsbanorna med byggspackel när betongen fått härda lite.
Blåa gängrör DN10 (17,2x2,3mm) - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
Bara att spara rören sen, bra att ha som avdragsbanor till stenläggning i trädgården också!
Var på beijer, men hittar dem inte nu på deras hemsida.oscarwww skrev:
Tro det var GLH
https://glh.se/produkt/betongplanka-30-mm-l2400-mm/