T
Tomtom72: [citat] 2017 kollade jag upp dem noga och allt var bra så de fick bygga en mur som i stort är mycket bra. 2019 lät jag lägga skiffer på uteplats och sten på uppfart och samma här, i stort bra men par saker kvar att göra och nu duckar de.
81 svar · 46,7k läst
·
B
bossespecial: 0,7 är 0,7m=2x0,35m. 0,7 dras bort för att inte räkna med ”hörnen” två gånger. Är det någon skoluppgift eller eftersom det är så många som frågar om 0,7?
32 svar · 11,7k läst
kristoffer_alv
kristoffer_alv: Hej! Vi har några skifferplattor på vår framsida som togs bort i samband med dränering. Nu dags att fixa till. Har förstås sparat plattorna och den förre ägaren har dessutom ett gäng reserv. Hur skulle ni ha gjort? Riva upp alla plattor och lägga om "by-the-book"? Eller finns det någon annan rimlig metod? Tänker att det är svårt att få rakt och fint genom att lägga tillbaka dem?
0 svar · 1,7k läst
·
S
Sven Örn: [citat] Stort tack för hjälpen.
4 svar · 1,1k läst
P
Putt: [citat] Gott. Då kan du köra en tjockare muff (sk 910 eller Forsheda) så går den lite längre in.
7 svar · 2,3k läst
·
B
BäverBerra: Behöver tips på åtgärd för jord som faller ner i krypgrund (se bild). Är strukturellt inget problem då grundmuren står på betongplintar (erge-bjälklag) men vissa partier av marksten faller ner. Enligt besiktningsman så bör vi gräva på utsidan och sätta ner cementplattor men det är ett hästjobb samt vi får inte in grävmaskin på baksidan. Det vill vi helst slippa. Hade en idé
0 svar · 664 läst
·
BedaJ
BedaJ: Vi håller på att bygga ett atterfallshus Arholma, i tänker isolera golvet och har satt dit trossbottenskiva med cement. Över det har vi lagt åldersbeständig byggfolie. Vad vi funderar på om det är fel eftersom det nästan med en gång syns att det samlas fukt under plasten. Trossbotten ska väl tåla fukt men balkarna o.s.v. är av trä. Vi är rädda att de blir fuktskadade. Mvh Beda
0 svar · 797 läst
S
Samwest: Kom du fram till något här? Jag undrar samma sak :P
3 svar · 2,2k läst
·
K
kennyr: Hej, Hade en jäkla massa myror inomhus under vintern och nu har dom flyttat ut. Istället ser vi dom längs huset där vi har betongblock. Dom har sina bon under blocken och kryper in emellan sockel och block. Det är väldigt mycket stenmjöl som dom har grävt ut, har även en del sättningar... Har lagt myrr runt betongblocken men undrar om springan mellan block och sockel är något som
0 svar · 762 läst
·
P
Plupp 290203: Hej. Huset står på berg med synligt berg i källaren. Grävde på nedsidan i annat ärende och under källarplattan var det rätt blött. Men då det är berg samt stora stenar varstans känns det som ett svårt fall att dränera. I källaren kommer det ibland in vatten ur berget osv så perfekt kommer det inte bli och ej ändamål. Men kanske lite är bättre än inget. Fick en idé om att
0 svar · 524 läst
J
Jakob78: Vi är i startgroparna att färdigställa vårt växthus. Vi har idag en grund som är murad, putsad och klar. Vi kommer sätta fönster på framsida, kortsidorna och ha ett plank som baksida. Snedtak med kanalplast...med andra ord en ganska klassisk konstruktion. Dock har jag lite frågor för det fortsatta arbetet. När vi ska bygga regelverket för fönster, tak etc hur ska jag göra med
0 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] 1. Pratar vi om en brunn för dränering runt huset eller för takvatten? Det ska inte vara samma brunn. 2. Dräneringsrören runt huset ligger i ett lager av makadam. Rinner det vatten i rören är makadamlagret fyllt med vatten under röret. Dina hål lite under rören kommer tömma även mak-lagret på vatten. Har du grundvatten några centimeter under rören kommer du ändå pumpa
14 svar · 4,5k läst
·
I
isterband1337: Hur blev det?
1 svar · 2,3k läst
·
Njingan
Njingan: Vad jag förstått det så ska kantliten ligga cirka 10cm under färdig marknivå då tanken är att marktrycket ska hålla kantlisten tryckt mot väggen. På vårat hus har man lämnat synlig platonmatta upp till 50cm,, vi har börjat skära ned och sätta ny kantlist. Då gräver vi upp längs med huset så att vi kan sätta kanten under marknivån.
1 svar · 1,8k läst
Z
ZcR: De tror jag inte. :giggle: Plattan är en konstuktion, plattorna är en annan. En tillfällig bröstnings vägg så blir de separata "Rum" utan höga väggar. en bokhylla,grill,blomback eller rundbyggd sittbänk med dynor.
3 svar · 2,7k läst
·
S
Stefan85: [citat] Köpte luft/vatten värmesystem till huset. Köpte två fläktkonvektorer i källaren, kopplade på dessa till värmesystemet och de blåser så torr och fin luft i källaren. Har mellan 20 och 25% luftfuktighet under eldningssäsong. Under sommarhalvåret håller fläktarna hyffsat torrt, men avfuktaren hjälper till på traven.
12 svar · 17,1k läst
F
Fredrikalteblad: [citat]
3 svar · 2,4k läst
·
F
3 svar · 2,4k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Så länge du inte höjer marken än 0.5m så spelar det ingen roll om det är 1, 10 eller 100kvm. Har du däremot en ledningsrätt över din fastighet med ex. VA eller elledningar kan ledningsrättsinehavaren ha synpunkter på höjningen av marken.
1 svar · 2,3k läst
S
SLAS72: Berggrund Granit enligt Geokartan
5 svar · 1,2k läst
J
joehjo: Jo det är nog lite overkill med både grund och sen gjuten platta. Vi följde manualen från Willab https://blog.willabgarden.se/wp-content/uploads/2017/01/Grundf%C3%B6rslag_mur.jpg Sen bestämde vi att ha gjuten platta när och då hade vi redan grävt för grund. Vi skulle ändå ha grävt för vatten, avlopp och el. Växthuset är ett vanligt Willab med enkelfönster, 24kvm. Jag skulle inte
5 svar · 3,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Blev ju bra det där (y)
9 svar · 4,1k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: En idé är att packa det från sidan. En passande bräda och handslägga. Fyll på med sand/Sten och slå in det...
1 svar · 1,0k läst
·
useless
useless: Det borde funka, men inte med färdiga plintar eftersom armeringen måste löpa från plinten ner i klacken/sulan.
1 svar · 1,8k läst
Berra86
Berra86: Det är tyvärr inte jag som byggt den, så därför jag blev lite orolig om ett uterum på 700-800kg orkar stå där, vill sätta stöttning under balkarna istället som hjälper till hålla upp vikten, för jag litar inte på när det är fäst på sidan av balken, då känns det mer att det är till för komma upp i höjd än att hålla upp altanen för mer tyngder Har du några bilder att
8 svar · 4,1k läst
·
L
lnvinzible: [citat] 4,5m lång från vänster till höger i bild och då jag tänkt ha leka block så 20cm djup höjden ca 40-50cm så den kommer ända ipp till stenen och jag kan mura blocken
2 svar · 1,6k läst
·
F
Fredrik.Markusson: Dränerad om huset för snart ett år sedan och uppstår ett konstig fenomen. Ser ut som det kryper upp fukt upp med källarväggarna på vissa ställen runt om huset, se bifogade bilder. Kan detta avhjälpas med singel/marksten runt om huset? Just nu ligger det sand/lera/jord överst direkt mot källarväggarna. [bild] [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
Z
ZcR: Skogsmark/Lantbruksmark som inte brukas och/eller som framförallt inte sköts enligt gällande regler ses som "fri" byggmark/anläggningsmark. Vad du/ni tänker göra om 10 år spelar ingen roll för samhällsutveckling i närtid. Förstå mig rätt innan skälsorden knackas in. Samhällsutveckling för invånare i en kommun går alltid före invånarna i en kommun. En banal sak som ett
10 svar · 1,2k läst
Z
ZcR: Platta på mark är billigare och enklare att föra upp.
1 svar · 2,6k läst
Z
ZcR: dom har gjort markeringar i golvet. rutat in. Ser ut som där är cellplast som flutit upp, något som kan hända när de missas att damsuga av ytan innan betongen skickas på, de ligger och "leder" upp vätska från betongen och kan göra det ett par dagar till någon vecka efter gjutning. Skulle gissa på att dom kan planera att hugga och skrapa ner ytan lite där dom markerat för att få bort
1 svar · 1,7k läst
·
Z
ZcR: Finns slipskiva på jula för betong för nån 5hundring. Funkar bäst om du har en vinkelslip med ställbar effekt. Då kan du slätslipa stegen inklusive stenen som råkar titta fram å försegla med CONseal.
1 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.