Finns liknade trådar men provar ändå en ny.

Ska samlägga vatten (kvalitets-PEM) och el (både gult dubbelvägg-markrör samt en lös jordkabel) i mark.

Marken är lerjord och ledningarna läggs frostfritt.

Vad är lämpligt att fylla med? Rörgravgrus verkar många vara inne på. Kollar jag med grustaget närmast mig så finns det bland annat sand 0/8 samt stenmjöl 0/8. Misstänker att sand 0/8 är lika med rörgravgrus? Sanden är 70% dyrare än stenmjölet.

Vilket bör jag välja?

Just det glömde nämna att man absolut inte själv får lägga el i ett schaktdike om man inte är behörig så nu slipper någon sätta i halsen i onödan av stressen av att behöva påtala det ;)

Du kan skyddsfylla med vad som helst som inte har grövre sten än 8mm. Grusen är dyrare delvis på grund av grusskatten som inte finns på berg. Stenmjöl går bra men är lite tyngre att jobba med.

G-83 G-83 skrev:
Du kan skyddsfylla med vad som helst som inte har grövre sten än 8mm. Grusen är dyrare delvis på grund av grusskatten som inte finns på berg. Stenmjöl går bra men är lite tyngre att jobba med.
Det låter bra, då går jag nog på stenmjölet, speciellt nu när jag ändå har lera i marken. Har maskiner att flytta med ovan mark så att det är lite tyngre nere i diket gör nog bara marginellt. Hellre då att spara på miljön och även min plånbok om det ändå funkar lika bra!

Att lägga sand är lyxigt. Hade det inte varit för den lösa elkabeln hade du lika gärna kunnat skyddsfylla det närmaste runt ledningarna med 0-16. Om det är billigare.

• Gilla
Danne_83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.