Grund & Markarbeten
anders07: Utan mekanisk ventilation blir det svårt att få det vettigt... Även med mekanisk ventilation är det inte idealt med "bottenreglarna" som blir kvar mot betongen. Ring Nivell och rådfråga, de är väldigt hjälpsamma, även för privatperson! Att behandla trä är ingen vits, så länge det ligger an organiskt material mot en betong som kan bli fuktig kommer det att bli påväxt/mögel med
Frumariec: [citat] [citat] tack för svar, förstår att det är liten risk med att spräcka, men märkligt att fönstret, som är närmast dem, spruckit just nu. Tänker om det kan ha flugit sten? Men när de borrat så är det alltså ”spräckt” de har gjort?
ErikN79: Vi har inrett källaren i vårt hus till boendeyta genom att gräva och lägga en ny bottenplatta 35cm djupare (med isolering under ytterligare 30 cm djupare) Ett år senare inser vi att vi fått fukt i källarväggen då den tidigare golvnivån låg i linje med marknivån medan den nya är 35cm under. När vi gräver undan utifrån inser vi att det ca 35-40cm ner i marken ligger ett flackt
Hekos: Hej! Sitter i liknande situation som du gjorde för ett år sedan. Hur löste ni det med grunden till växthuset?
TobiasWid: Alternativ 2: Dra upp den högra plinten och gjut ny plint i samma hål. Detta kanske är klart smidigast egentligen.
Hus tomte: [citat] vet faktiskt inte Står inte inomhus/utomhus nånstans :surprised:
Infan: Kolla med BGS Svensson också. De gör mycket villapålning och brukar ligga vettigt i pris.
Matti_75: Generellt ska man ersätta dom järn som man kapar bort. Borra 150mm in i plattan och kema fast järnen. I ditt fall skull jag borra in 10 mm järn c/c 150mm
ÉlPon: Ingen som har kunskap kring detta? Om man försöker bryta ner det till två frågeställningar: 1. Tål brunnen att man gräver och spränger och sen gjuter en ny platta runt om den? 2. Kan man gjuta en platta, bygga källarväggar etc men att man lämnar ett område runt brunnen till senare? Sen ett år senare tar man brunnen ur bruk, gräver ur, kompletterar med sten, isolering och gjuter
Singenjören89: [citat] Precis så räknar jag i alla fall men jag är Byggahus-skolad själv. Såhär ser mina modellskisser ut: 1. Volym på schakt direkt under huset utifrån provgropar. Såklart inte fysiskt möjligt att gräva så utan spont, men för att modellera volymen. [bild] 2. Volym urgrävning ink slänter med lutning 1:1. [bild] 3. Volym uppfyllnadsmassor direkt under huset. [bild] 4. Slänter
BORNER: [citat] Tack @Mikael_L och @mexitegel ! Nej, det är möjligt att det inte alls är något problem. Eftersom vi är helt nykläckta på området, så antog vi att få till inoljning med någon form av spruta när formen är klar (vilket de flesta tycker att vi skall göra), kändes lite "läskigt" om man aldrig hanterat en spruta förr och verkligen vill undvika att det stänker formolja på
Daniel Larsson: Hej har en murad vägg med påspikad isodrän. Min byggare har lagt ep membran ca 10cm längs ner. Men sen känner jag mig lite osäkert. Muren är 5x3m L och ligger 1m under mark. Har för mig finja tyckte att muren skulle slamas under mark. Har också för mig att det var för stabilitet och fuktskydd. Ni får titta på bilden, men byggaren har inte slammat utan bara lagt isodrän rätt emot.
Argastesnickaren: [citat] Jag har också sågat ner tre tankar med tigersåg. Kraftig maskin och framförallt bra blad så tar det ca 2-3 timmar sedan ligger det på backen. Aldrig anmält eller hört något efteråt. Däremot varit på en brand i en tank. Där var olja kvar så dom slängde i sågspån för att suga upp oljan, lät sen allt ligga kvar i tanken. Satte vinkelslipen i plåten och vilken brasa det
pmd: [citat] Jag hade en liknande situation för några år sen. Bygglov fanns men startbeskedet drog ut på tiden. Jag ville att bygget skulle komma igång så fort som möjligt efter vintern så jag skrev till kommunen för att ta reda på om det krävdes marklov för att jämna till marken. Svaret tolkade jag som att det inte krävdes marklov, så jag lät gräva ut och fylla på med grus för att
Derbyboy: Det är väldigt svårt att förhindra vatten (inkl fukt) från att ta sig in i grundmuren med hjälp av betong. Dränering ska ju läggas under bottenplattan. Kan du kapa berget och lägga dräneringen djupare? På bilden ser det görligt ut med en motorkap.
mtommy: Tack för ert engagemang och input. Kommit fram till att jag inte ska isolera bjälklaget och således behålla det tryckta virket. //Tommy
anders07: Precis som @Hallerudsbo säger så är markduken för att separera lagren. Med tiden kommer bärlagret att börja "äta sig ner" i marken, speciellt om det är sandigt, och stenmjölet åker ner i bärlagret (som jag antar är grövre dimension makadam). Så det är inte "korrekt" dessvärre... se här t.ex. https://www.flisbyab.se/tips-rad/guide-for-att-enkelt-anlagga-en-grusad-uppfart
NoOne2k: Du behöver någon form av tjockare plattor om de ska hålla för biltrafik, gärna minst 60mm tjocka. För att de inte ska flytta sig i ytterkanten kan det vara lämpligt att rama in dem med någon form av kantsten som är lite tjockare (
ELNORD: [citat] Ja får nog bli den lösningen i värsta fall. Testade nu att blöta upp bruket ännu mer och då går det faktiskt bättre, men är då ca. 20% mer vatten än angivet. (5l / 25kg istället för 4l) Kan det påverka något i förlängningen tro?
Click: Hej, har en källare på cirka 65 kvadrat där betonggolvet (inklusive källarväggar) ligger direkt på berg. Har dränerat runt (sågat upp kanaler) och satt på 200 mm isolering på utsidan. Har testat med att tejpa plast på betonggolvet på olika ställen för att se om fukt kommer upp via golvet, efter +4 månader som de legat har inte visat en minsta antydning på att fukt ska tränga
johanlund77: [citat] Menar du med gårdsgrus fraktion 4-8, https://stenbolaget.se/collections/sand-grus/products/gardsgrus-4-8-losvikt ? Hur tjockt lager tror du jag behöver ovanför mattan?
vic viper: Drog upp några enbuskar intill fasaden och betongbunkern till krypgrunden blev skadad. Det ser ut som att de övre "blocken" lossnat och har nog varit lösa under en längre tid. Hur reparerar jag detta hållbart och enklast? Är det bara att köpa hem en säck murbruk, blanda till och smeta ut eller behöver jag armera eller fixera de lösa delarna på något mer sätt? [bild]
pol0119: Ja, man är ju inte annat än en glad amatör. Jag körde som jag tänkt o får se om hur det blir över tid. Går ju att göra om
ljjanson: Vi mätte fuktkvoten på några ställen i källaren som visade allt från 30%- till 100%. Vi har inte upplevt något dåligt klimat i källaren, varken lukt eller fukt, men på några få ställen så har färgen på putsen bubblat sig. Det är egentligen enda indikatorn på fukt. Huset är från 1945 och den dränering som gjorts är gjord på 90-talet med gummimatta. Dräneringen med isodrän
Marcus Hennix: Håller på att montera en isolerad krypgrund ovanpå vilket det skall ligga bärlinor till ett bjälklag och försöker förstå vilka toleranser som gäller för underlaget. Eftersom bädden består av paddad makadam med ett avjämningslager singel högst upp är det väldigt knepigt att få allting exakt jämt överallt(även med distansbrickor). Det blir gärna uppåt ett par mm / m i lutning
BaNaN85: Hej, Ja det vart 75% fuktighet när det var typ 30c ute. Då blåste FTX systemet ner den varma luften i källaren och jag misstänker att det va det som gjorde att det blev fuktigt. Att det inte kom nått vatten i dräneringen var nog pga att jag bara hade en vanlig vattenslang och att det inte regnat på två veckor, vattnet sögs upp av marken antagligen
Claes Sörmland: Såga bort träet som ligger emot betongen, tryck in några tillhuggna smala lecablock med murbruk B under och en syllpapp ovanpå för att stoppa fuktvandringen upp i träkonstruktionen.