useless
useless: [citat] I stenrösen, rishögar och krypgrunder.
29 svar · 8,9k läst
R
Robert-san01: [citat] Ja, det verkar som ca 1/3 är korrekt. https://www.cementa.se/sv/betongarbeten
6 svar · 1,7k läst
D
Dawwa76: Hej Gabbe1, Stort tack för detta utförliga svar. Det jag missade att nämna är att kommunen har kommit fram till att det är ett skredriskområde. Jag hoppas din beskrivning hjälper mig på vägen :)
2 svar · 3,4k läst
·
L
Limpan4all: Du bör fundera på om du inte skall gjuta en box i nederkanten av väggen som är fullarmerad hela vägen runt INNAN du börjar att gräva dig nedåt... Eller att du stämpar upp dom innan. Risken är att någon av dina väggar kollapsar annars. Men jag såg just nu att tråden är tre år gammal. Hur gick det?
4 svar · 4,6k läst
J
Jonas786: Sätter det sig kan du ju bara lyfta med domkraft och höja plattorna. Men om du fyllt mycket och det är jord och lera så är det ju inte fel att vänta en vinter. Sand och grus fylle är ju inte lika känsligt för sättning. Så det beror ju lite på ditt underlag. Huruvida du lägger lite mer eller mindre makadam under plattorna har nog knappast någon betydelse
9 svar · 5,1k läst
T
Trrttsch: Nu har jag mätt lite med en billig laser och ser att bjälken hänger c:a 2 cm på mitten så det är nog bäst att ta tag i det om inte alltför länge. Jag övade lite på en ytterplint som sjunkit så att det varit en skaplig glipa ovanför ytterdörren. Det knakade och brakade men nu är glipan borta. Det som verkade skumt var att när jag släppte ner domkraften så såg det ut som plinten
3 svar · 2,5k läst
·
B
bompa: Vi har ett äldre hus som behöver dräneras. Samtidigt tittar vi på att bygga ut huset om 1-2 år Skall man vänta med dränering när man ändå skall gräva och härja? Kan det skada fastigheten?
0 svar · 919 läst
B
byggeskafram: [citat] Det låter väldigt prisvärt
21 svar · 31,8k läst
P
Prodigys: [citat] Med en acodränränna kan du ha jämnt fall mot garaget så fångar den upp vattnet precis innan det når porten/fasaden så slipper du göra regndalar eller ha flera olika fall på ytan. Bara en jämn yta.
5 svar · 5,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Färdigt golv är med ytskikt på. Alltså ovansidan av klinker eller parkett osv. Plattan ligger 2-3 cm längre ner
1 svar · 1,3k läst
A
andwim: Hej, hittade du någon bra i Norrort? Letar själv efter någon som kan gjuta en poolplatta 10x4 m…tips tas tacksamt emot.
1 svar · 1,5k läst
H
Hallerudsbo: Ja jag håller på än då jag fyller hålrad för hålrad intill stallet så jag inte tar med för mycket nu. Men du hade ju bara 10 kubik. Jag har kört iväg 20 kubik av det som jag ladda och har ca 30 kubik kvar som ligger och väntar på lastbil. Spara 15 kubik till mig själv. Så ca 65 kubik tog jag ut på det jag ladda i lördags. Det skulle inte jag velat ta med kilar.
77 svar · 24,0k läst
·
Silver78
Silver78: Om du fuktspärrar inifrån och samtidigt gjuter igen en del av källaren så gör du ingenting åt själva problemet. Som det är nu kan fukten avgå till viss del i luften. Minskar du mängden luft och har samma mängd vatten som går i väggarna så kommer fukten att röra sig uppåt istället för den lättaste vägen. Den lösningen vill du inte ha för det skadar mera än vad du har idag.
3 svar · 3,9k läst
·
svartöra
svartöra: Helt kört behöver det inte vara men det är ju en risk. Så här sommartid är det helt naturligt med 100% relativ fuktighet i en krypgrund som inte är fixad på något sätt och då kondenserar det ju. Om det nyligen har varit en översvämning därnere bidrar det nog till extra hög fuktighet. Så långt går det att fixa (offert på standardlösning med sorptionsavfuktare finns ju redan ser
4 svar · 2,3k läst
K
Kennylof: Hej forumet. Håller på med en renovering av vår källare från 1983 och har lite funderingar kring utföranden. Om ritningarna från bygglovet stämmer har vi några cm sten/makadam eller motsvarande och därefter 5cm isolering. Sedan armerad betong av oklar tjocklek. Ska bila upp för och säkerställa att konstruktionen ser ut som ovan nämnt. Tanken är att lägga vattenburen golvvärme som
0 svar · 983 läst
M
MW Fix: Hej, lät intressant men är inte riktigt med på vad som menas, kan du utveckla något eller skissa en bild? tack tack
3 svar · 2,6k läst
D
Diablito: När man gjuter betongelement, väggar golvbjälklag mm med SKB så vibrar man. Även om den är "självutjämnande" så behöver den hjälp på traven. Däremot får man inte vibra för länge då ballasten kan separeras som nämnts ovan.
7 svar · 3,2k läst
W
witten: [citat] Färdigt golv är översidan av ytskikten. Ovansidan av plattan anges ÖK platta. Det finns inga öppningar för tolkning.
8 svar · 3,6k läst
Garagebyggare
Garagebyggare: [citat] Tack! Pratade med en på Swerock idag och han sa att 200mm borde gå bra. Det är ju inte supertunga laster. Han tyckte dock också att kantbalken skulle vara 300mm bred. Förstår inte riktigt meningen med det när själva stommen inte är bredare än 195 + 45.
7 svar · 4,4k läst
·
G
Gabbe1: Jag har ett färskt prisexempel på grundläggning, förvisso en fjällstuga på 95m2 men priserna är ju skalbara. Material till 95m2 platta på mark: ca 80.000kr. Förutsättningar: -100m2 markduk N2 -Kantelement av L-typ, 400mm höga. -3x100mm (S100) cellplast -10st 6150 armeringsnät -2x 12mm armeringsjärn i kantbalkens underkant och 1x 12mm i överkant (förutom ovanstående nät)
2 svar · 6,2k läst
Abbii
Abbii: Ja som rubriken lyder, hur vet jag ifall jag har ventilerad betongplatta och väggar i trä i källaren? Mitt hus består att trä på långsidorna och tegel kortsidorna. Taket i källaren består att betong sockerbitar/block. Golvet är betong. inga träreglar finns. Öppnar jag kistan till avloppet så står huset ingjutet på både sten och berg. Sutterängvilla inga ihåligheter finns i
0 svar · 1,7k läst
8
87d: Hej, Har nyligen ärvt ett fritidshus. Huset är byggt av 2st ”byggbaracker”(7x2,5m/st), där man tillskapat ett sovloft genom påbyggnad med takstolar (sadeltak). Huset mäter således 7x5m. Barackerna är väl så kallat självbärande på en järnkonstruktion (dessa flyttas ju som bekant normalt med på lastbil med lastväxlarflak). Till det tråkiga: Huset har placerats på slipers
0 svar · 1,1k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Illerbajs luktar inte gott, nej. En fördel är att illrar är rovdjur och jagar bl a råttor och möss, så lukten av deras bajs är avskräckande för gnagare (om det är någon tröst). Bajset torkar och slutar så småningom lukta. Det är nog bättre att försöka ta bort det än att täcka över det. (Personlig erfarenhet: har haft iller (vild) på logen i lagården i några år. Den åt av
1 svar · 4,0k läst
F
fb35523: Vad har de lovat dig och vad är rimligt att du som konsument ska vänta dig? Ring och fråga som om du ville ha ett nytt jobb gjort och se vad de lovar då. Det kan du använda som ammunition mot dem när du ringer och klagar. Läs konsumentköplagen så ser du vilka krav du kan ställa på en produkt du som konsument köper. Jag har dålig erfarenhet av en av de riktigt stora firmorna som
10 svar · 12,0k läst
P
PierrePierre: Ursäkta sent svar. Ja, vi genomförde åtgärden med undertrycksfläkt, avfuktare och Isoreflekt isolerduk strax innan midsommar. Syllbytet är så pass dyrt att vi inte riktigt tycker det är värt det för ett fritidshus. Tyvärr har det inte ännu blivit en signifikant skillnad i själva bostaden. Har man öppet och vädrar ordentligt känns det ganska okej men är man borta en dag med
7 svar · 4,3k läst
P
Plupp 271331: [citat] När du grävt bort matjord ska du lägga markduk och sedan grus som paddas. Där jag köpte poolen rekommenderar 0-16 och sedan stenmjöl minst 5 cm packad. Jag har ca 7 cm. Grövre grus än 0-16 kan lättare komma i rörelse och det handlar om 35 ton vatten till den här poolen. Eftersom den inte är så djupgrävd behövs ingen dränering, materialet är tillräckligt bra för det. Men
5 svar · 1,7k läst
·
B
BSOD: På jobbet har vi mest flygt och grundfospumpar, 90% flygt. På jobbet har vi har stora källare som ligger extremt nära grundvatten-nivån (ca 0.5m) , och stora hårdgjorda ytor brukar innebära att det emellanåt kommer in regnvatten. De håller väldigt länge, men många start och stopp tycks döda dem. Genom att dimensionera dem rätt flödesmässigt (inte överstora pumpar), och ordna med
14 svar · 2,9k läst
R
Anonymiserad 282191: [citat] Hur många sutteränghus har krypgrund?
2 svar · 1,1k läst
·
S
Skittele: [citat] Nä, kanske inget att oroa sig för. Men samtidigt är väl betongen inte speciellt stark mot böjande laster utan det är armeringen som är nyckeln till den egenskapen vad jag förstår. Så antar att för stor yta som marken inte bär plattan är smart att undvika då också väggarnas last påverkar kanten mest.
7 svar · 1,6k läst
L
LantbrukarN: Är det under en altan det fuktar så kan du ju sätta takplåt/plast under altanen så den leder bort vattnet längre ut
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.