Mikael_L
B BORNER skrev:
bara för att det gått så lång tid mellan inoljning-/invaxning och själva gjutningen.
Men vad är anledningen till att du vill olja nu?
Är det inte bara bättre att vänta med att olja in till dagen för gjutningen.
Jag förstår inte riktigt, jag tycker det tillverkas ett problem som inte finns.

Tror inte man skall vara extremt orolig att de fastnar extremt mycket. Personligen har jag aldrig fått de fastna speciellt hårt oavsett om jag använt olja, vatten, osb, oljeboard eller för den delen ren furu. Skulle som andra skriver ovan vara mer orolig för spån i oljan än att kanske inte komma åt överallt senare.

Förstår heller inte problemet;
1. Gör färdigt formen
2. på med olja
3. gjut.

om det tar 1 dag eller ett år att bygga formen spelar ingen roll.

B larry78 skrev:
Tror inte man skall vara extremt orolig att de fastnar extremt mycket. Personligen har jag aldrig fått de fastna speciellt hårt oavsett om jag använt olja, vatten, osb, oljeboard eller för den delen ren furu. Skulle som andra skriver ovan vara mer orolig för spån i oljan än att kanske inte komma åt överallt senare.
Tack @Mikael_L och @mexitegel ! Nej, det är möjligt att det inte alls är något problem. Eftersom vi är helt nykläckta på området, så antog vi att få till inoljning med någon form av spruta när formen är klar (vilket de flesta tycker att vi skall göra), kändes lite "läskigt" om man aldrig hanterat en spruta förr och verkligen vill undvika att det stänker formolja på armeringen eller rinner ned på berget. Så utifrån antagande att vi som nybörjare skulle spruta kors och tvärs och kladda ned både armering och botten på formen, sökte vi efter någon variant som var enklare för oss att hantera. Och det var då som vi tänkte att vi kunde olja in (eller vaxa in) formen innan armering, sedan armera, och därefter bygga insidan med redan inoljad-/invaxad råspont.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.