2 427 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Makadam under natursingel
Jag gör en parkeringsplats för cyklar och tänkte ha några centimeter natursingel 8-16 på toppen. I botten har jag en markduk och ovanpå duken ett lager (5 cm) makadam 8-16.
Jag tänkte köra en padda på makadamet och sedan köra ut natursinglet direkt ovanpå makadamet. Funkar det eller kommer makadamet och singlet blanda sig alltför mycket. Att någon enstaka makadambit kan sticka upp är väl ok, men inte för många.
Alternativet är annars att ha en markduk även mellan makadam och singel, men det vill jag helst undvika eftersom jag inte har jättemycket singel och inte vill att markduken ska riskera att titta fram.
Jag tänkte köra en padda på makadamet och sedan köra ut natursinglet direkt ovanpå makadamet. Funkar det eller kommer makadamet och singlet blanda sig alltför mycket. Att någon enstaka makadambit kan sticka upp är väl ok, men inte för många.
Alternativet är annars att ha en markduk även mellan makadam och singel, men det vill jag helst undvika eftersom jag inte har jättemycket singel och inte vill att markduken ska riskera att titta fram.
Jag har inte lagt ut makadamen än. Men jag har så mkt makadam att jag gärna vill få ut rätt mycket av det. Men vad tror du om att toppa makadamen med några cm stenflis 2-5 (som jag har hemma) innan jag kör med paddan - och sen lägga natursinglet ovanför?JanneJanne123 skrev:
Det kommer bara göra det värre. Makadam rör på sig när man går i det. Det måste finnas nollfraktion i det för att det ska låsa fast ordentligt.J johanlund77 skrev:
P Prodigys skrev:
Ok. Tror du att bara paddad makadam kan funka som underlag eller blir det en uppenbar risk för att makadamet och singlet blandas i stor utsträckning?P Prodigys skrev:
Om jag lägger en markduk ovanför makadamet, hur tjockt lager singel behövs för att undvika att markduken tittar fram tror du? Eller är det en dålig idé att ha markduk direkt under det halkiga singlet?JanneJanne123 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
Singel är inte så halkigt, tänker du på ärtsingel?J johanlund77 skrev:
Det har jag beställt av misstag en gång..........................
Nja, jag tänkte köra på typ detta: https://stenbolaget.se/products/gan...8ZdpKSDm19qgPWEyTaKUGovhVTGtnp8BoC4vIQAvD_BwE Med halkigt menar jag att det är väl halkigare än makadam eftersom det inte är krossprodukt. Menar du att det borde funka direkt på markduk och hur tjockt lager i så fall? Jag vill verkligen inte att markduk ska sticka upp.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
Ja, det där är halkigt, personligen föredrar jag gårdsgrus, men ditt val är ett finare alternativ. Är det bara hyffsat plant så kör på en tjock separationsmatta.J johanlund77 skrev:
Menar du med gårdsgrus fraktion 4-8, https://stenbolaget.se/collections/sand-grus/products/gardsgrus-4-8-losvikt ? Hur tjockt lager tror du jag behöver ovanför mattan?Workingclasshero skrev:
Klicka här för att svara